۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۶۱۰۲۷۱

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۸ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۸ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
برخی بانک‌ها اقدام به افزایش کارمزد ارسال پیامک به مشتریان خود کرده‌اند و سایر کارمزد‌های خدمات الکترونیک نیز در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۲۸ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

ریزش ۱۰۱۴ واحدی شاخص بورس تهران
 
بر اساس اطلاعات سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز (سه‌شنبه ۲۸ خرداد) با کاهش ۱۰۱۴ واحدی به رقم ۲۳۷ هزار و ۱۴۶ واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم وزن ۱۷۵ واحد عقب نشینی کرده و به رقم ۵۷ هزار و ۱۶۰ واحد رسید.

امروز ارزش روز بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۹۰۱ میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۳.۹ میلیارد برگه بهادار، سهام، حق تقدم در قالب ۲۹۰ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۷۱۳ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های فولاد مبارکه اصفهان، گسترش نفت و گاز پارسان، بیشترین تاثیر مثبت در رشد شاخص بورس داشته‌اند و نماد‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات ایران، همراه اول، پالایش نفت بندرعباس و گروه مپنا بیشترین اثر کاهش در شاخص بورس را داشتند.

شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی امروز ۲۸۷ واحد افت کرده و به رقم ۶۷ هزار و ۱۱۸ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن ۱۱۹ واحد کاهش یافته و به رقم ۳۹ هزار و ۱۳۵ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور ۲۴۰ واحد کاهش یافته و به رقم ۲۶۷ هزار و ۱۴۷ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس ۴۴۶ واحد افت کرده و به رقم ۱۷۵ هزار و ۶۳۵ واحد رسید.

شاخص بازار دوم بورس ۳ هزار و ۳۹۰ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۴۶۷ هزار و ۶۹۱ واحد رسید.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به گروه بانکی، خودرویی، داروسازی و صنایع زیربنایی بوده است.

نماد‌های پربیننده وتجارت مربوط به بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۲۵ ریال، خساپا با قیمت هر سهم ۱۵۹۵ ریال، خودرو مربوط به ایران خودرو ۵ هزار و ۳۱۹ ریال، رمپنا گروه مپنا قیمت نهایی هر سهم ۷ هزار و ۱۴۰ ریال، پترول و پاسار به قیمت هر سهم هزار و ۸۰۵ ریال، تاصیکو، سرمایه‌گذاری صدر تامین و داروسازی زهراوی و تاپیکو سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین از نماد‌های پربیننده سرمایه‌گذاری بودند.

بنا به این گزارش،امروز در پایان معاملات فرابورس شاخص کل ۱۵ واحد رشد کرده و به رقم ۳ هزار و ۳۴ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۲ میلیارد اوراق بهادار سهام در قالب ۱۸۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۱۸ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نماد‌های مارون مربوط به پتروشیمی مارون، زاگرس، پتروشیمی زاگرس، شراز پالایش نفت شیراز، بمپنا تولید برق عسلویه مپنا، نماد‌های تقویت کننده شاخص فرابورس بودند و نماد‌های دماوند، ذوب، شپاس در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بودند.

نماد‌های پربیننده فرابورس مربوط به سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، ذوب‌آهن اصفهان، ریل‌پرداز سیر، صنایع کاغذ پارس، توسعه و عمران استان کرمان، پتروشیمی زاگرس و بانک دی بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز با پیام ناظر بازار نماد خزر، شرکت فنرسازی زر، متوقف شد.

نماد وساخت، شرکت سرمایه‌گذاری ساختمانی ایران، و نماد خزرح یعنی حق تقدم فنرسازی زر متوقف شدند.

نماد‌های والبر، دارویی البرز، و حق تقدم دارویی البرز نیز متوقف شدند.

با پیام ناظر بازار نماد سکرد، سیمان کردستان، نماد دکیمی، فلوله، لوله و ماشین‌سازی ایران، نماد وتوسا شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، نیز با پیام ناظر بازگشایی شدند.

حراج نماد معاملاتی غنوش، شرکت‌های نوش مازندران، نماد نبروج، نساجی بروجرد نیز با توجه به عدم کشف قیمت بدون محدویت نوسان مشمول حراج مجدد قرار گرفتند.

امروز نماد‌های زپارس، کشت و صنعت و دامپروری پارس، ثشرق، سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق، نماد ختور، رادیاتورسازی ایران، نماد خوساز، محورسازان ایران خودرو، نیز با پیام ناظر بازگشایی شدند.

همچنین نماد شفارس، صنایع شیمیایی فارس، نماد شیران، صنایع شیمیایی ایران نیز بازگشایی شدند.

همچنین حراج مجدد نماد‌های فروس مربوط به فروسیلیس ایران و قصفها، نماد وآذر، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان و نماد غشاذر یعنی شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی نیز مشمول حراج مجدد معاملاتی قرار گرفتند.
_________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روز قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۶۷ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۱۸ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۹۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۷ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۴۶.۵ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان است.
_________________________

قیمت نفت کاهش یافت
 
پس از بروز نشانه‌های بیشتری از اینکه رشد اقتصادی جهان با تنش‌های تجاری آمریکا و چین ضربه دیده است، قیمت نفت برای دومین روز در معاملات امروز کاهش یافت هرچند کاهش قیمت در میانه تنش‌ها بر سر حادثه نفتکش در غرب آسیا محدود بوده است.

هر بشکه نفت برنت با ۳۱ سنت کاهش ۶۰.۶۳ دلار فروخته شد. این نوع نفت در جلسه گذشته به علت نگرانی در مورد کند شدن رشد جهانی ۱.۷ درصد کاهش یافت.

هر بشکه نفت خام آمریکا با ۲۲ سنت کاهش ۵۱.۷۱ دلار معامله شد. نفت خام آمریکا روز گذشته ۱.۱ درصد از ارزش خود را از دست داد.

فدرال رزرو نیویورک دیروز اعلام کرد اندازه‌گیری این بانک از رشد فعالیت‌های تجاری در ایالت نیویورک این ماه رکورد کاهشی ثبت کرده است که کمترین سطح در ۲ سال و نیم اخیر به شمار می‌رود که نشان دهنده افت فعالیت‌های تجاری در این منطقه از آمریکاست.

احساس حاکم بر فعالیت‌های تجاری در آمریکا به علت تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین و عدم وجود هیچ نشانه‌ای از بهتر شدن بازار کار در این کشور تضعیف شده است.

قیمت نفت از بالاترین رقم سال ۲۰۱۹ که در ماه آوریل رقم خورد، حدود ۲۰ درصد کاهش یافته که تاحدی ناشی از نگرانی‌ها در مورد جنگ تجاری میان آمریکا و چین و آمار‌های اقتصادی ناامیدکننده است.

ترامپ گفته که با رئیس‌جمهور چین در نشست جی ۲۰ دیدار خواهد کرد، اما چین این دیدار را تایید نکرده است.

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد تولید نفت شیل در ماه جولای رکوردی ثبت خواهد کرد، که این مورد نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در فشار به قیمت نفت به شمار می‌رود.

به گفته تحلیلگران، اما تنش‌ها در غرب آسیا احتمالا همچنان قیمت‌ها را تقویت خواهد کرد.
_________________________

عملیات بازار باز در مرحله نهایی است
 
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در دیدار دوره‌ای خود با مدیران عامل نظام بانکی که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به دستورالعمل عملیات بازار باز بانکی مصوب شورای پول و اعتبار و اقدامات بانک مرکزی برای تامین زیرساخت‌های لازم به منظور راه اندازی سنجیده این ابزار اظهار داشت: با توجه به مطالبات بانک‌ها از دولت و ضرورت اتمام حسابرسی و نهایی کردن طلب هر بانک از دولت باید در این زمینه اقدامات سریع‌تر و جدی‌تری انجام شود که البته مقرر شده در همین راستا، دولت در سال جاری بخشی از بدهی‌های خود به نظام بانکی را از طریق اوراق بدهی پرداخت کند. این اقدام دولت می‌تواند منجر به تقویت بنیه مالی بانک‌ها شود که با قدرت بیشتری در بازار فعال شوند.

رئیس شورای پول و اعتبار بر لزوم افزایش کفایت سرمایه بانک‌ها در راستای برنامه‌های بانک مرکزی برای اصلاح و تقویت نظام بانکی کشور تاکید کرد و با اشاره به مصوبات شورای پول و اعتبار و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی برای افزایش سرمایه و تامین مقررات نظارتی کفایت سرمایه با هدف بهبود و تقویت بانک‌ها گفت‌: بانک‌ها باید قدرتمند باشند تا بتوانند از سیستم اقتصادی کشور حمایت کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به کنترل بانک‌های ناتراز و تقویت سایر بانک‌ها پرداخت و بیان کرد: بانک مرکزی در بخش نظارتی اولویت‌هایی را پیش بینی و مد نظر قرار می‌دهد از جمله خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری که به صورت دقیق رصد و پیگیری می‌شود و بانک‌ها باید برنامه ریزی و اقدامات عملی برای فروش اموال مازاد خود انجام دهند؛ همچنین بانک مرکزی اجرای قانون حاکمیت شرکتی را با هدف سالم‌سازی بانک‌ها به طور جدی دنبال می‌کند.

همتی با رد ادعا‌های مطرح شده در خصوص کوتاهی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به هموطنان گرامی در مناطق سیل زده، از اقدامات بانک‌ها در این زمینه تشکر و بر تداوم روند پرداخت تسهیلات مذکور تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به وظایف سایر دستگاه‌های ذیربط در موضوع بازسازی مناطق سیل زده خواستار اهتمام آن‌ها در اقدام جدی‌تر و همراهی با بانک‌ها در این زمینه شد.

در ادامه این جلسه مباحثی از سوی مدیران عامل بانک‌ها مطرح شد که متناظر با هر موضوع توضیحات یا دستوراتی از طرف رئیس کل بانک مرکزی ارائه شد.
_________________________

کارمزد خدمات الکترونیکی بانک‌ها افزایش می‌یابد
 
برخی بانک‌ها از امروز به دنبال افزایش هزینه ارسال پیامک به مشتریان خود هستند که در این زمینه اطلاع‌رسانی پیامکی را به مشتریان خود آغاز کرده‌اند.

بر این اساس قرار است کارمزد هزینه ارسال پیامک‌های بانکی به مشتریان از ۱۰ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش یابد و کارمزد ارسال پیامک برای تراکنش‌های زیر ۳۰ هزار تومان نیز ۲۰ هزار تومان بوده که گفته می‌شود، این رقم نیز افزایش خواهد یافت.

با توجه به اینکه این موضوع به طور رسمی از سوی بانک مرکزی اعلام نشده، به نظر می‌رسد که بانک‌ها حداقل به طور غیر رسمی با بانک مرکزی برای افزایش کارمزد این پیامک‌ها به توافق رسیده باشند.

پیگیری‌ها حاکی از آن است که موضوع افزایش کارمزد خدمات بانکی در شورای هماهنگی بانک‌ها مطرح شده و این شورا نیز آن را تصویب کرده و منتظر تأیید بانک مرکزی برای اجرا هستند.

به نظر می‌رسد که کارمزد سایر خدمات الکترونیک بانک‌ها نیز طی هفته‌های آتی افزایش پیدا کند که البته گفته می‌شود این موضوع در انتظار تأیید رئیس‌کل بانک مرکزی است.

چندی پیش مسئولان بانکی جلسه‌ای در بانک مرکزی در خصوص کارمزد خدمات الکترونیک بانک‌ها داشته‌اند که این گمان می‌رود که افزایش کارمزد‌ها از توافقات حاصل از آن جلسه باشد.

در این جلسه، موضوع کارمزد خدمات الکترونیک بانک‌ها مطرح شده که مسئولان مربوطه در بانک مرکزی قیمت تمام شده‌ای را برای این خدمات محاسبه کرده‌اند و گفته می‌شود که جدولی در این خصوص تهیه شده که در انتظار تأیید رئیس‌کل بانک مرکزی است.

البته تغییر در نرخ کارمزد‌ها نیاز به تأیید شورای پول و اعتبار دارد، اما تصمیم در برخی از این موارد به رئیس‌کل بانک مرکزی داده شده است.

بنا به این گزارش، بر اساس قانون حداکثر میزان دریافت کارمزد برای خدمات بانکی باید برابر با قیمت تمام‌شده خدمات باشد که بانک‌ها مدت زیادی است که نسبت به فاصله محسوس بین قیمت تمام‌شده خدمات و کارمزد‌ها انتقاد دارند.
_________________________

عرضه مرغ‌های منجمد بر زیان مرغداران دامن زد
 
عظیم حجت، عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، از کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ مرغ نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۱۰ هزار و ۷۰۰ تا ۱۱ هزار تومان است.

وی ازدیاد عرضه در برابر تقاضا و تاخیر در اعلام قیمت‌های جدید مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار را دلیل اصلی افت قیمت در بازار اعلام کرد و افزود: تا ۱۵ تیر به سبب عرضه مرغ مربوط به جوجه ریزی اردیبهشت پیش بینی می‌شود که قیمت در همین حد باقی بماند، اما از نیمه دوم تیر به سبب کاهش جوجه ریزی خرداد، قیمت به سمت هزینه تمام شده تولید سوق پیدا می‌کند.

حجت ادامه داد: در اردیبهشت به سبب برآورد اولیه مبنی بر افزایش مصرف مرغ بعد از ماه مبارک رمضان حدود ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفت که این امر در کنار عرضه مرغ‌های منجمد که تاریخ انقضا آن روبه پایان است، بر افزایش زیان مرغداران دامن زده است.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با انتقاد از تعلل در اعلام نرخ مصوب مرغ توسط ستاد تنظیم بازار افزود: اگرچه قرار بود در ۲۰ خرداد نرخ‌های مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شود، اما این جلسه بنا به دلایل نامعلوم برگزار نشد، در حالیکه انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر نرخ‌های مصوب اعلام شود تا با خرید مرغ با نرخ مصوب از سوی پشتیبانی امور دام بازار به ثبات برسد.

حجت نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ‌های کنونی بیانگر زیان ۲ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ است.

وی با اشاره به اینکه بازار کنجاله سویا نسبت به یک ماه گذشته وضعیت مساعدتری پیدا کرده است، بیان کرد: این در حالی است که نهاده ذرت با مشکلات حمل و نقل و نوسان قیمت در بازار روبروست، به همین دلیل از طریق شرکت پشتیبانی امور دام پیگیر هستیم تا با تزریق ذرت انبارهای، وضعیت کنونی مدیریت شود.

این مقام مسئول در پایان نرخ کنونی هر کیلو ذرت را یک هزار و ۸۰۰ و کنجاله سویا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: فاصله چشمگیر با نرخ مصوب نهاده‌های دامی بر افزایش هزینه‌های تولید و زیان مرغداران دامن زده است. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات