۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۸
کد خبر: ۶۱۰۲۸۰
دستاورد راهبردی مهم برای مقاومت؛

فرار شهرک نشینان صهیونیست؛ نشانه‌ها و پیامدها

فرار شهرک نشینان صهیونیست؛ نشانه‌ها و پیامدها
تحلیلگران معتقدند که فرار شهرک نشینان صهیونیست بر مثبت بودن استفاده گروه های فلسطینی از شیوه ها و ابزارهای مقاومت مسلحانه و مسالمت آمیز و مردمی مهر تایید می زند.

به گزارش خبرگزاری رسا، اخیرا در یک گام غیرمنتظره، شماری از شهرک نشینان صهیونیست از شهرک های همجوار نوار غزه گریختند که دلایل متعددی دارد که اولین دلیل آن، ناتوانی ارتش رژیم صهیونیستی درتامین حمایت امنیتی برای آنها به سبب ادامه پیشرفت عملکرد و شیوه های مقاومت و نبود رفاه برای شهرک نشینان است.

کارشناسان امنیتی و نظامی در گفت وگو با فلسطین الیوم تاکید می کننند فرار شهرک نشینان بر مثبت بودن استفاده گروه های فلسطینی از شیوه ها و ابزارهای مقاومت مسلحانه و مسالمت آمیز و مردمی یعنی راهپیمایی های بازگشت و شکستن محاصره مهر تایید می زند.

کارشناسان بر این باورند فرار شهرک نشینان صهیونیست، نشانه های و علائم خطرناکی در داخل رژیم صهیونیستی دارد که از جمله آنها، ناتوانی ارتش رژیم در حمایت از شهرک نشینان است که بر روحیه آنها تاثیر منفی دارد، علاوه بر آنها فرار شهرک نشینان یک دستاورد راهبردی مهم برای مقاومت قلمداد می شود.

تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده بود که شماری از شهرک نشینان همجوار نوار غزه در نتیجه ادامه تنش میان نوار غزه و اسرائیل از این مناطق گریخته اند.

بر اساس گزارشی که تلویزیون رژیم صهیونیستی پخش کرد، دست کم 10 خانواده شهرک نشین ساکن شهرک های همجوار نوار غزه طی این روزهای گذشته از این منطقه فرار کرد که این آمار هولناکی است و این نگرانی وجود دارد که شمار بیشتری از شهرک نشینان این شیوه را در پیش گرفته و منطقه را ترک کنند.

احتمالات فرار شهرک نشینان صهیونیست

یوسف الشرقاوی کارشناس نظامی تاکید می کند فرار شهرک نشینان صهیونیست از شهرک های صهیونیست نشین همجوار نوار غزه قطعا بر وضعیت نظامی و امنیتی اسرائیل تاثیرخواهد گذاشت، مسئله ای که روحیه مقاومت را در ادامه راه خود به سمت آزادی و بازگشت(آوارگان) افزایش خواهد داد.

الشرقاوی بر این باور است که دو احتمال برای فرار شهرک نشینان صهیونیست از مناطق همجوار نوار غزه وجود دارد که اولین احتمال این است که آنها از نبود چتر امنیتی برای خود از سوی ارتش اسرائیل به سبب مقاومت به ستوه آمده اند و احتمال دوم باج خواهی از ارتش رژیم با هدف بهبود شرایط معیشتی و افزایش رفاه است.

این کارشناس نظامی ابراز عقیده می کند که فرار شهرک نشینان صهیونیست از مناطق همجوار نوار غزه، یک ضربه امنیتی به ارتش اسرائیل است و تمام نهادهای امنیتی، نظامی و غیرنظامی اسرائیل از فرار شهرک نشینان متاثر خواهند شد.

الشرقاوی معتقد است ویروس فرار شهرک نشینان صهیونیست همجوار نوار غزه در صورت ادامه تهدیدهای امنیتی ناشی از راهپیمایی های بازگشت و شکستن محاصره و ابزارهای مردمی آن، به سرت میان شهرک نشینان فراگیر خواهد شد، انتقال نبرد به داخل رژیم اشغالگر بر ناتوانی این رژیم در حمایت از خود در برابر ضربات مقاومت تصریح می کند، مقاومتی که به طرز چشمگیری پیشرفت کرده است.

وی به این نکته اشاره کرد که ارتش رژیم اشغالگر قبلا بر انتقال نبرد به خارج از اراضی اشغالی تکیه می کرد که به آن اجازه برتری در نبردها را می داد، ولی امروز با پیشرفت عملکرد مقاومت، انتقاد نبرد به داخل اراضی اشغالی قطعا بر روحیه ارتش اسرائیل تاثیر منفی خواهد گذاشت.

الشرقاوی خاطرنشان کرد اوضاع میان نوار غزه و رژیم اشغالگر اسرائیل همچنان متشنج و دشوار است به ویژه با توجه به پایبند نبودن اسرائیل به تفاهمات آتش بس که این مسئله ممکن است منجر به رویارویی دیگری درآینده شود.

دستاورد راهبردی برای مقاومت

هشام المغاری کارشناس امنیتی و راهبردی می گوید فرار شهرک نشینان اطراف نوار غزه یک دستاورد راهبردی برای مقاومت فلسطین در نوار غزه قلمداد می شود و مفاهیم و نشانه های متعددی به همراه دارد که مهمترین آن، این است که ارتش اسرائیل دیگر قادر به حمایت از آنچه حمایت امنیت داخلی خود می خواند در برابر ضربات مقاومت نیست.

المغاری ابراز عقیده می کند شهرک های همجوار نوار غزه از نگاه شهرک نشینان به منطقه ناامن تبدیل شده اند که این مسئله خطری برای آینده شهرک نشینان حاضر در این مناطق به شمار می رود.

وی خاطر نشان کرد اشغالگران اسرائیلی از فرار شهرک نشینان به دو دلیل متضرر شده اند که اولین دلیل، ناتوانی آنها در تامین امنیت و از دست دادن راهبرد حمایت از خود و دومین دلیل، افزایش روحیه رزمندگان مقاومت و تحقق یک دستاورد برای آنها است.

این کارشناس تصریح کرد تهدید مقاومت،بعد راهبردی بزرگی به همراه دارد که شهرک نشینان صهیونیست را وادار به فرار از اراضی اشغالی فلسطین همجوار نوار غزه می کند.

بر اساس گزارش های رسانه های، حدود هفتادهزار شهرک نشین صهیونیست در بیش از پنجاه نقطه در منطقه مرزی نوار غزه اراضی فلسطینی را اشغال کره اند، هر چند در خلال پنج سال گذشته تمایل زیادی در میان شهرک نشینان برای زندگی در این مناطق وجود دارد، اما در طول سال گذشته، 10 دور درگیری محدود میان اسرائیل و مقاومت در نوار غزه رخ داد که سبب حالتی از رعب و وحشت در میان شهرک نشینان و باقی ماندن آنها در نزدیکی پناهگاه ها شد، چرا که آنها تنها حدود 15 ثانیه برای پیدا کردن پناهگاه برای در امان ماندن از موشک ها و خمپاره ها زمان دارند.

قابل ذکر است که فلسطینیان، اعتراضات و راهپیمایی های مسالمت آمیز را از 30 مارس 2018(دهم فروردین 97) تحت عنوان راهپیمایی های بازگشت و شکستن محاصره آغاز کردند و طی آن خواستار پایان محاصره ای شده اند که دوازده سال است همچنان ادامه دارد و بر بازگشت به اراضی اشغال شده خود هم تاکید کرده اند.

مردم نوار غزه در این راهپیمایی ها از وسایل و ابزارهای مسالمت آمیز همچون آتش زدن لاستیک و پرتاب بالن های آتش زا و پرتاب سنگ استفاده می کنند، ولی این بالن های آتش زا همانطور که گزارش های اسرائیلی تصریح کرده سبب شعله ور شدن آتش در اراضی شهرک های صهیونیست نشین و وارد آمدن خسارت های سنگین به آنها شده است./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات