۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۶۱۰۳۵۱
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

توسعه بهداشت و سلامت از پایه‌های اصلی ارتقای جامعه دینی است

توسعه بهداشت و سلامت از پایه‌های اصلی ارتقای جامعه دینی است
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی گفت: بر اساس آموزه‌های اسلامی برخورداری از علوم پزشکی پیشرفته و توسعه بهداشت و سلامت از پایه‌های اصلی ارتقای جامعه دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار سرپرست و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان، اظهار کرد: اسلام به مسائل بهداشتی و سلامت عنایت ویژه داشته و در روایات ما به این مسئله توجه ویژه‌ای شده است.

وی افزود: به عنوان مثال می‌بینیم روزه گرفتن توأم با جنبه بهداشتی بوده و در مراسم حج هم بهداشت بسیار مهم است؛ به‌گونه‌ای که مناسک حج در عین توأم بودن با معنویت، رنگ و بوی بهداشتی هم دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: یا در دعای کمیل که عارفانه‌ترین دعای ما است بحث قوت جوارح در کنار جوانح مطرح شده؛ زیرا روح ما راکب و جسم ما مرکب است و این راکب و مرکب باید ارتباط درستی با هم داشته و تنظیم باشند.

وی با بیان اینکه هم روح ما در جسم اثر داشته و هم جسم ما در روح ما اثر می‌گذارد، خاطرنشان کرد: نشاط جسم در نشاط روح اثر می‌گذارد؛ به همین دلیل کسی که اعصاب آرامی دارد بر خود مسلط است اما کسی که عصبانی مزاج است جسم او هم آسیب می‌بیند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه مجموعه آموزه‌های دین بحث سلامت انسان را مطرح کرده‌اند، اضافه کرد: جسم مرکب انسان است؛ ازاین‌رو نباید به آن آسیب بزنیم و از نگاه دین هم هر چیزی که به انسان و جامعه ضرر بزند مذموم و محکوم است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه طبیب در فرهنگ دینی، تصریح کرد: امام صادق (ع) در حدیثی می‌فرمایند: «لا یَستَغْنی أهلُ کلِ بلدٍ عن ثلاثةٍ یُفزَعُ إلیهِم فی أمرِ دُنیاهُم و آخِرَتِهِم، فإن عَدِموا ذلکَ کانوا هَمَجا: فَقیهٌ عالِمٌ وَرِعٌ و أمیرٌ خَیّرٌ مُطاعٌ و طبیبٌ بَصیرٌ ثِقةٌ» و تأکید می‌کنند مردم هر شهری به سه چیز نیازمندند که در کار دنیا و آخرت خود به آن‌ها رجوع می‌کنند و چنانچه آن سه را نداشته باشند گرفتار پریشانی می‌شوند؛ فقیه دانا و پارسا، فرمانروای نیکوکار و فرمان‌بردار شده و پزشک حاذق و مطمئن.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه این سه پایه رشد جامعه دینی هستند و جامعه را به سمت پیشرفت می‌برند، افزود: علاوه بر این علوم پزشکی حساسیت دیگری هم دارد و آن این است که فعالیت‌های این بخش در مرئی و منظر مردم قرار دارد./9314/پ210/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
هادی رحیمی
ارسال نظرات