۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶
کد خبر: ۶۱۰۳۶۱
معاون آموزشی و پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی مطرح کرد؛

ضرورت مشارکت نخبگان جهان اسلام برای ایجادتمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب

ضرورت مشارکت نخبگان جهان اسلام برای ایجادتمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب
اسحاقی مشارکت نخبگان جهان اسلام را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی ضروری دانست و گفت: امت واحده در سایه وحدت و اتحاد قلبی شکل می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد اسحاقی استاد دانشگاه تهران و معاون آموزشی و پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، امروز در نشست علمی «تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب با تاکید بر اندیشه های رهبر معظم انقلاب» که در دانشگاه مذاهب اسلامی با همکاری موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، هدف نهایی تقریب را رسیدن به امت واحده اسلامی و ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان کرد.

وی راه رسیدن به هدف نهایی تقریب را عدم تنازع و اختلاف و در سایه جدال احسن دانست و معارف، شناخت و گفتگو، وحدت و اتحاد جهان اسلامی، استماع اقوال، تشکیل امت واحده قرآنی و ایجاد تمدن نوین اسلامی را از دیگر مراحل رسیدن به تقریب برشمرد.

اسحاقی با اشاره به اینکه فعالیت های تقریبی تا به امروز تحت تاثیرات عوامل بیرونی و داخلی دارای فرازو نشیب هایی بوده، تاکید کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی برای آنکه به تمدن نوین اسلامی و امت واحده برسیم باید به نسل جدیدی از اندیشه تقریبی برسیم.

معاون آموزشی و پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به مراحل تحقق تمدن نوین اسلامی نخستین گام را بیداری اسلامی برشمرد و اظهار داشت: امروز این بیداری اسلامی صورت گرفته است و انقلاب اسلامی در این زمینه فعالیت های خوبی داشته است اما زمینه های فراوانی برای رسیدن به تقریب و استقلال اسلامی وجود دارد.

وی اساسی ترین موضوع در اندیشه امام راحل و رهبر معظم انقلاب را رسیدن به اتجاد جهان اسلام بیان کرد و گفت: مقصود از امت واحده قصد مشترک داشتن مسلمانان است و آن چیزی که امت اسلامی را می تواند در کنار هم جمع کند توجه به آیات الهی و سنت نبوی برای رسیدن به حیات طیبه است.

اسحاقی با تاکید بر اینکه ایمان باید مبتنی بر تعقل باشد و این چنین ایمانی محبت آور است، گفت: محبت مسلمانان به یکدیگر باید عمیق و از سویدای وجود باشد چرا که محبتهای ظاهری وحدت ایجاد نمی کند؛ عقل یک حجت درونی است و انسان باید نحوه کاربرد آن را بداند بنابراین برای رسیدن به آن تمدن ایده آل باید مهارت تفکر کردن را باید آموخت و آموزش داد.

معاون آموزشی و پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه دین اسلام اساسی ترین عنصر امت ساز و تمدن ساز است، اظهار داشت: متاسفانه مهمترین گرفتاری امروز بشر گرفتار شدن او در بعد مادی و دور شدن آن از معارف قرآنی و الهی است قتل و غارت هایی که امروز در جهان صورت می گیرد نتیجه مادی گرا شدن انسان است.

وی با تاکید بر اینکه در اندیشه رهبر معظم انقلاب تفرقه و نزاع معنا ندارد بلکه ایشان برداشته شدن نزاع و اختلاف از جامعه اسلامی را ضروری می دانند، گفت: اسلام بر محور اخلاق استوار است، پیامبراکرم(ص) به مکارم الاخلاق بودن شناخته می شوند.

اسحاقی با بیان اینکه ما نیازمند به دیپلماسی علم و فناوری در جهان اسلامی هستیم، عنوان کرد: ما باید بتوانیم نظریات تقریبی را در عمل آشکار کنیم، تقریب اصل و هدف ویژه است و باید به یک تفکر فراگیر میان امت اسلامی و نخبگانی تبدیل شود علما و دانشمندان نقش مهمی در این زمینه دارند.

معاون آموزشی و پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه مجاهدت در جهاد علمی و فناوری و نوآوری لازم است، بیان داشت: اصل تحقق تمدن نوین اسلامی در بستر مجاهدت در جهاد علمی و فناوری و نوآوری محقق می شود؛ بنابراین در گام دوم انقلاب اسلامی برای ایجاد تمدن اسلامی مشارکت نخبگان جهان اسلام ضروری است./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 10
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات