۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۶۱۰۴۰۲

«امیدی‌»ها و اصلاح‌طلبان؛ موفق در آبستراکسیون، ناموفق در توجیه افکار عمومی

«امیدی‌»ها و اصلاح‌طلبان؛ موفق در آبستراکسیون، ناموفق در توجیه افکار عمومی
آبستراکسیون اعضای «امیدی‌» و «اصلاح‌طلب» کمیسیون امنیت ملی مجلس، آن‌ها را موقتاً در نیل به هدفشان موفق کرد، اما آیا این حرکت، بدون تبعات خواهد بود؟

به گزارش خبرگزاری رسا، روال معمول، این است که هر سال بعد از انتخاب هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در اولین جلسات، انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌ها نیز برگزار می‌شده است.
بر همین اساس انتخابات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در دستور کار بود که 4 نفر از اعضا برای ریاست اعلام آمادگی کردند.

بر این اساس، علاءالدین بروجردی نماینده بروجرد که گفته می‌شد قرار است برای ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کاندیدا شود، ظهر امروز و در جلسه کمیسیون متبوعش به نفع حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری کنار کشید.

*انصراف ۲ عضو کمیسیون امنیت برای ریاست ۲ عضو دیگر

همچنین حشمت‌الله فلاحت پیشه با مصطفی کواکبیان توافقاتی داشته تا کواکبیان به نفع وی انصراف دهد.
طبق روال، انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس باید در روز یکشنبه 19 خردادماه 98 برگزار می‌شد اما حد نصاب برای رسمیت جلسات کمیسیون دو سوم کل اعضا می‌باشد، یعنی با ۱۶ نفر از ۲۳ نفر، جلسات رسمی است،‌ اما چون شهروز برزگر و هادی شوشتری، که رأی آنها به نفع رئیس فعلی کمیسیون، یعنی فلاحت‌پیشه است، در سفر خارجی بودند، رئیس کمیسیون، برخلاف روال معمول، انتخابات هیأت رئیسه را در دستور هفتگی کمیسیون قرار نداد و آن را به هفته بعد موکول کرد، تا ۲ رأی را از دست ندهد.

صبح امروز رایزنی‌ها در صحن علنی مجلس بازار گرمی داشت، سه نفر از سوی فراکسیون امید داعیه کاندیداتوری داشتند، فلاحت‌پیشه، نوریان و کواکبیان از جریان اصلاحات و امید داعیه کاندیداتوری داشتند که در نهایت روی فلاحت‌پیشه به توافق رسیدند و این توافق بازار رایزنی و حساسیت را بیشتر کرد.

  • ترک جلسه توسط فلاحت‌پیشه و کواکبیان با هدف لغو انتخابات کمیسیون امنیت ملی
    جریان ولائی مجلس و بخشی از مستقلین نیز حساسیت بیشتری پیدا کردند و برای به تفاهم رسانیدن بروجردی و ذوالنور به تکاپو افتادند.
    بروجردی و ذوالنور هم به توافق رسیدند که قبل از جلسه کمیسیون در یک جلسه با حضور اعضای ولائی و برخی مستقلین کمیسیون با یک رأی استمزاجی رئیس و اعضاء هیأت رئیسه را تعیین و همه متعهد به حمایت از نتیجه باشند.
  • ساعت ۱۳:۳۰ تعداد ۱۳ نفر از اعضای کمیسیون مرکب از نمایندگان ولائی و مستقل که این مدل را پذیرفته بودند در جلسه رأی استمزاجی شرکت کردند، ۳ نفر دیگر هم که این مدل را پذیرفته بودند و اعلام کرده بودند که نتیجه را می‌پذیرند و به آن متعهد هستند، به دلیل بیماری در جلسه حضور نداشتند.
    وقتی برای تعیین رئیس کمیسیون بنا شد بین بروجردی و ذوالنور رأی گرفته شود، بروجردی اعلام کرد که چون تعدادی نیامده‌اند (از ۱۶ نفر ۳ نفر نیامده بودند) نیازی به رأی‌گیری نیست. من کاندیدا نمی‌شوم، کنار می‌کشم، آقای ذوالنور کاندیدا شوند و ما هم حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.
    *انتخابات با طعم تلخ جرزنی!
    در ادامه، سخنگو، دو نایب‌رئیس و دو دبیر هم تعیین شدند. اعضای اصلاح‌طلب و امیدی کمیسیون که هر چند دقیقه یکی از آنها به داخل جلسه اعضاء ولایی و مستقل سرکشی می‌کشیدند و سرگوش آب می‌دادند، وقتی برخلاف تبلیغاتی که می‌کردند اوضاع را به نفع خود ندیدند به بهانه اینکه در شروع جلسه کمیسیون 15 دقیقه تأخیر رخ داده است، دسته‌جمعی جلسه را ترک (آبستراکسیون) کردند تا تعمداً جلسه از نصاب و رسمیت بیفتد و رأی گیری هیأت رئیسه انجام نگیرد.
  • حرکتی که از سوی اعضای «امیدی‌» و «اصلاح‌طلب» کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای از حد نصاب انداختن جلسه صورت گرفت، آنها را موقتاً در به تعویق انداختن انتخابات هیئت‌رئیسه کمیسیون موفق کرد، اما در حالی که رؤسای سایر کمیسیون‌های مجلس مشخص شده است، یک هفته تأخیر در تعیین رئیس کمیسیونی با اهمیت و جایگاه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، علاوه بر بلاتکلیف گذاشتن دستورکارهای آن که بی‌شک برخی می‌تواند فوریت هم داشته باشد، ممکن است در اذهان عمومی نسبت به پایبندی نمایندگان مجلس در قبال رعایت قواعد دموکراسی، پیگیری حقوق ملت و انجام سایر وظایف قانونی نمایندگی مجلس ایجاد تردید و سؤال کند.

منبع: فارس

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
احسنت
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
خوب بود.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
اصلاح طلبان نو اندیش دینی معتقدند که میراث فکری جهان اسلام به بن بست رسیده است و در ارائه راه حل برون رفت از این بن بست فکری جهان اسلام، غلبه فهمشان با روشنفکری آنان است تا مبانی دینی؛ این گروه در رویارویی تمدنی با غرب، اشکال را وارد دانسته، خیلی راحت عقب می نشینند، تلاش می کنند تفسیر نوینی از دین ارائه دهند.
1
0
به علی شناختم من به خدا قسم خدا را
Iran, Islamic Republic of
۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱
در میان روشنفکران غرب‌گرا، طیف وسیعی وجود داشت که در نوشته‌هایشان مدعی ارتباط و یگانگی اسلام با همه‌ی مفاهیم غربی شده بودند . قطعاً این افراد از روی اعتقاد و یا شناخت کامل اسلام، این اظهارات را بیان نمی‌کردند، بلکه محرک آنها قطعاً معذورات و یا محدودیت‌هایشان بوده است.
0
0