۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر: ۶۱۰۴۲۰
دبیر شورای شعر و ادب حوزه مطرح کرد؛

شعر و هنر می‎تواند موضوع پایان‎نامه‌های طلاب قرار بگیرد

شعر و هنر می‎تواند موضوع پایان‎نامه‌های طلاب قرار بگیرد
چرا پژوهش در باب هنر و شعر دینی سابقه‌ی پژوهشی برای یک طلبه نیست؟ چرا استادی که باید‌ها و نباید‌های شعر آیینی را به طلاب می‌آموزد، فعالیتش  سابقه‌ی تدریس قرار نمی‌گیرد؟

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا،  اخیرا جمعی از شاعران حوزوی سراسر کشور با آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه دیدار کردند و دغدغه‌های شعری و نظرات خود پیرامون وضعیت شعر حوزه را مطرح کردند. سید سلمان علوی دبیر برگزاری این جلسه در گفتگو با خبرگزاری رسا عنوان کرد:

هدف از برگزاری این دیدار دغدغه‌هایی بود در قبال شعر و شاعران حوزه و باید‌ها و نباید‌ها و مسایل گوناگون پیرامون آن که با حاج آقای اعرافی مطرح شد. دغدغه‌هایی که باعث شد حجةالاسلام سیدعبدالله حسینی که از شاعران باسابقه حوزوی است، با جناب اعرافی گفتگو‌هایی در این باره داشته باشند. سال گذشته دیدار مقدماتی شاعران با ایشان در نیمه ماه رمضان برگزار شد، منتها بنا به دلایلی موقتاً دستاورد‌های آن جلسه به حالت تعلیق درآمد تا دفتر ریاست محترم بتوانند با نهاد‌های دیگری که متکفل شعر در حوزه هستند به توافق برسند. امسال مجددا از دفتر ایشان اطلاع دادند آیت الله اعرافی مایل به برگزاری مجدد جلسات و پیگیری جدی و مستمر فعالیت‌ها هستند.

بنابر این شد که از طیف‌های مختلف شعری مثل شاعران حوزه کلاسیک، شعر نو، شعر کودک، شاعران نسل‌های پیشین و پسین، شاعران قم و شهرستان‌ها، شاعران برادر و خواهر نماینده‌هایی حضور پیدا کنند و در دیداری با حاج‌آقای اعرافی دغدغه‌های خودشان را مطرح کنند.

حجت الاسلام سید سلمان علوی با بیان این که این جلسه دوشنبه بیستم خردادماه امسال برگزار شد، عنوان کرد: در ابتدا تعدادی از دوستان شاعر حوزوی به شعرخوانی پرداختند و در بخش دوم جلسه، شاعران حوزه‌های مختلف شعری، به نمایندگی از حوزه کاری خود به بیان مطالب خود پرداختند.

وی به بیان بعضی از این دغدغه‌ها پرداخت و گفت: دغدغه‌هایی که مطرح شد را می‌توان در دو بخش خلاصه کرد؛ در بخش اول دغدغه‌هایی که مربوط بود به خود شاعران حوزه. در این بخش مطالبی همچون لزوم حمایت از شاعران در مسائلی مانند چاپ و نشر کتاب مطرح شد، و بخش دوم که بخش شعر بود، مطالبی مثل لزوم  ترجمه‌ی شعر به زبان‌های دیگر و معرفی آثار برجسته‌ی شعر حوزه و همچنین معرفی شعر کشور‌های دیگر و شعر دینی که به زبان فارسی برای طلاب در کشور‌های دیگر سروده شده است.

همچنین بحث نشریه و به وجود آمدن پاتوقی برای شاعران حوزوی غیر ایرانی در قم مطرح شد که به طور خلاصه می‌توان این مباحث را با عنوان جایگاه شعر در حوزه بیان کرد. از جمله مطالب دیگری که مطرح شد و بسیار حائز اهمیت بود این که چرا کتاب شعر طلبه‌ی حوزوی نباید هیچ جایگاهی در سوابق علمی ـ پژوهشی وی داشته باشد؟ چرا عالمی که با زبان گویای شعر و هنر به تبلیغ اسلام می‌پردازد، فعالیتش هیچ جایگاهی در پرونده‌های تبلیغی و سوابق تبلیغی و معاونت تبلیغ ندارد؟ چرا پژوهش در باب هنر دینی و شعر دینی نمی‌تواند سابقه‌ی پژوهشی برای یک طلبه به حساب بیاید؟ چرا استادی که باید‌ها و نباید‌های شعر آیینی را به طلاب می‌آموزد، فعالیتش به عنوان  سابقه‌ی تدریس مدنظر قرار نمی‌گیرد؟ چرا هیچ‌گونه امتیازی برای شعر و هنر در حوزه پیش‌بینی نشده است؟ چرا در موضوعات پایان‌نامه‌های حوزوی هیچ جایگاهی برای موضوع شعر و هنر پیش‌بینی نشده؟

حجت الاسلام علوی خاطرنشان کرد: ماحصل این دیدار و نشست، شروع فعالیت جدّی شورای شعر و ادب حوزه است. شورایی که در نشست سال گذشته تشکیل شد و تعدادی از اعضای این شورا با رأی مجمع عمومی شاعرن حوزه انتخاب شدند و برخی از مسؤولین حوزه هم با انتصاب آقای اعرافی به عضویت این شورا در آمدند و بلافاصله پس از این دیدار، فعالیت خود را ـ که بنا به دلایلی یک سال به تعویق افتاده بود ـ به طور رسمی آغاز کردند و در قالب نشستی دیگر در همان شب، برخی امور مقدّماتی مورد بحث قرار گرفت و دبیر شورا نیز انتخاب شد.

وی در مورد شورای تازه تأسیس شعر و ادب حوزه گفت: این شورا در ساختار شورا‌ها و کمیسیون‌های حوزه تعریف می‌شود که جنبه‌ی مشورتی و سیاست‌گذاری دارد و بنایش بر این نیست که مستقیما فعالیت اجرایی داشته باشد، بلکه با یک نگاه کلان به تدوین سیاست‌های مربوط به شعر و شاعران حوزه می‌پردازد و در قالب طرح به دفتر محترم ریاست حوزه پیشنهاد می‌کند. پس از بررسی از طرف ریاست حوزه این مصوبات به بخش‌های مختلف اجرایی حوزه ابلاغ خواهد شد و بخش‌های متفاوت حوزه هر کدام متکفل اجرای یکی از این مصوبات خواهند بود.

دبیر شورای شعر و ادب حوزه در این خصوص که شعر چگونه می‌تواند با اهداف و برنامه‌های حوزه علمیه نسبت پیدا کند، تأکید کرد: قطعا نگاه تک تک اعضای شورا به شعر، یک نگاه عالی است. شعر یکی از مهم‌ترین ابزار‌های تبلیغ، آموزش و تأثیرگذاری است و طبعا ما هم در حوزه‌ی علمیه از این ابزار در راستای تحقق اهداف مکتب شیعی استفاده خواهیم کرد. بنده و سایر دوستان در راستای سربازی حضرت ولی الله اعظم(عج) إن‌شالله آن‌چه که در توان داریم به میدان خواهیم آورد و سعی ما بر این است که در قدم اول جایگاهی را در ساختار علمی، پژوهشی، تبلیغی و اجرایی حوزه برای مسئله شعر و شاعران تعریف کنیم. پس از این و در گام‌های بعدی، برای اجرایی شدن مصوّبات و تسریع نیل به اهداف و سیاست‌گزاری برای معرفی هرچه بهتر اسلام و تشیع به نقاط مختلف جهان بالاخص در میان هنرمندان جهان، گام خواهیم برداشت.

سیدسلمان علوی در پایان گفت: من از همین طریق، و به وسیله خبرگزاری محترم رسا دست نیاز این شورا را به سمت حوزویان اهل هنر و دغدغه‌مندان حوزه‌ی تبلیغ دراز می‌کنم و از آن‌ها می‌خواهم که پیشنهادات و انتقادات خودشان را با دوستان شورا مطرح کنند و ما را در خدمت‌گذاری و سیاست‌گذاری‌های کلان و طراحی طرح جامع جایگاه شعر در حوزه و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت ـ با یک نگاه جامع بین المللی و جهانی و البته با پشتوانه‌ی فکری عقیدتی و مکتبی خودمان ـ کمک کنند. دوستان باید بیاندیشند که کدام ظرفیت‌ها در این رابطه مغفول مانده و از این ظرفیت‌ها چگونه می‌توان در قالب شعر و هنر و در راستای تحقق منویات علمای بزرگ دین و صاحبان مکتب تشیع و اولیای عظام علیهم صلوات الله بهره گرفت./918/ت300/س

خبرنگار: سید محمدحسین طباطبایی

ارسال نظرات