۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۶۱۰۴۶۸
رییس حوزه علمیه خواهران دورود:

وقف از عوامل مؤثر برای حفظ و بقای مراکز دینی است

وقف از عوامل مؤثر برای حفظ و بقای مراکز دینی است
رییس حوزه علمیه خواهران دورود وقف را از عوامل مهم حفظ و بقای مراکز دینی خواند و گفت: احیای موقوفات در حفظ و استقلال مراکز دینی مؤثر است.

حجت الاسلام عبدالواحد الهی نژاد، رییس حوزه علمیه خواهران دورود، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، بیان داشت: وقف یکی از علل و عوامل مؤثر برای حفظ و بقای مراکز دینی همچون حوزه های علمیه است.

موقوفات در استقلال مراکز دینی نقش آفرین است

وی با اشاره به اینکه در سایه موقوفات استقلال مراکز دینی حفظ و تقویت می شود، افزود: یکی از موضوعاتی که دغدغه بزرگان دین و علما بوده این است که استقلال مراکز دینی وحوزوی حفظ شود که به سرنوشت کلیساها دچار نشوند.

حجت الاسلام الهی نژاد بر ضرورت حفظ استقلال مالی حوزه و روحانیت تأکید کرد و گفت: حفظ این استقلال امری ضروری بوده تا حوزه آسیب نبیند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته و پیش از انقلاب توجه عمومی به ایجاد موقوفات به نسبت زمان خودمان بهتر بود، عنوان داشت: ضعفی که روحانیت در این چهار دهه انقلاب داشته این است که از ظرفیت عظیمی که به برکت انقلاب و حکومت اسلامی ایجاد شده برای ایجاد موقوفات استفاده نکردیم.

رییس حوزه علمیه خواهران دورود ادامه داد: هر روحانی در هر منطقه اگر به فکر ایجاد موقوفه و به عبارتی منابع مالی پایدار برای حوزه بود اکنون وضعیت بهتری پیش رو داشتیم و این ظرفیت عظیم را از دست داده ایم.

ضرورت حرکت جهادی در احیای موقوفات حوزوی

حجت الاسلام الهی نژاد بیان کرد: اگر متولیان دینی در هر منطقه ای در طول این چهار دهه برنامه ریزی و تدبیری برای ایجاد موقوفات می کردند امروز مراکز دینی از استقلال مالی والایی برخوردار بودند.

وی خاطرنشان کرد: برای ادامه راه و پر کردن خلأ لازم است که روحانیت در رأس و سایر مجموعه ها مثل ادارات اوقاف، هیأت امنای مساجد و مراکز دینی حرکت جهادی برای ایجاد موقوفات با استفاده از ظرفیت ها داشته باشند.

حجت الاسلام الهی نژاد اظهار داشت: به نظر می رسد اوقاف و مدیریت آن در اداره موقوفات و هزینه آنها عملکرد شفاف ندارد به ویژه درصدی که از درآمد موقوفات به عنوان حق مدیریتی، فرهنگی و عناوینی از این صنف خیلی مورد پسند مجموعه های مذهبی نبوده است./9451/ت303/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات