۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
کد خبر: ۶۱۰۵۱۵
الاخبار:

رژیم صهیونیستی به‌زودی سفارت خود در بحرین را افتتاح می‌کند

رژیم صهیونیستی به‌زودی سفارت خود در بحرین را افتتاح می‌کند
روزنامه الاخبار لبنان نوشت که بازیگر اصلی در عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی عربستان سعودی است و این کشور زیر عبای بحرین خود را مخفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه الاخبار لبنان در مطلبی پیرامون نشست آتی بحرین به نقل از منابع اختصاصی خود نوشت که پایتخت بحرین بعد از این نشست به تریبونی برای تبلیغ طرح صلح ادعایی آمریکا در منطقه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، به رغم تمایل شدید ریاض برای باقی ماندن در پشت پرده و عدم نمایش کامل نقش خود در «معامله قرن» به دلایل مختلف، با این حال نقش عربستان سعودی در این طرح به ویژه، در نشست منامه که از آن به عنوان اولین گام برای اجرای این طرح یاد می‌شود، کاملا عیان است. نشستی که روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (چهار و پنجم تیرماه) در بحرین تحت شعار «صلح برای شکوفایی» برگزار خواهد شد.

الاخبار نوشت: «نشستی که ایالات متحده آمریکا برای آن در بحرین آماده می‌شود، در صحنه عملی نتایجی خواهد داشت: نخست، آماده سازی برای [برقراری] روابط رسمی بین اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که این کار با افتتاح سفارت اسرائیل در منامه صورت خواهد گرفت».

براساس یادداشت این روزنامه لبنانی دومین نتیجه این نشست تبدیل پایتخت بحرین به تریبون و پایگاهی برای شروع آنچه که آمریکایی‌ها آن را طرح جامع صلح منطقه می‌خوانند.

الاخبار به نقل از منابعی نوشت که دو تن از مقام‌های سعودی در نشست «کمیته یهودیان آمریکا» (AJC) سال ۲۰۱۹ که روزهای سوم و چهارم ژوئن برگزار شد، شرکت کردند.

منابع این روزنامه گفته‌اند که این مسئولان سعودی در قالب هیأت دیپلماتیک بلند پایه بحرینی (که محدود به سفیر بحرین در واشنگتن نیست) در نشست سالانه «سازمان حمایت از اسرائیل» شرکت کرده‌اند و بنا به گفته این منابع، این نشست شامل کارگاه‌هایی مربوط به موفقیت نشست منامه و روند عادی‌سازی روابط عرب‌ها با رژیم صهیونیستی می‌شود.

الاخبار می‌نویسد مشارکت سعودی‌ها در این نشست‌ها آن هم تحت عبای بحرین بیانگر این است که ریاض از منامه به عنوان ویترینی جهت ورود به روابط با تل‌آویو استفاده می‌کند و نشان‌دهنده نقش عربستان سعودی در معامله قرن است.

یکی از منابع الاخبار گفته است که اجلاس بحرین بیانیه‌ای صادر خواهد کرد و در آن با تأسیس هیأت اجرایی معامله قرن موافقت خواهد کرد که مقر رسمی آن منامه خواهد بود.

این منبع همچنین احتمال داد که نشست مذکور در منامه شاهد تحولات سریع در صحنه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی خواهد بود.

منبع اختصاصی الاخبار گفته است: «پادشاهی عربستان سعودی، امارات و اسرائیل توافق کرده‌اند که گام [برگزاری نشست] بحرین مقدمه‌ای برای برقرای روابط رسمی بین اسرائیل و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس باشد و متعاقبا، همزمان با برگزاری نشست منامه، سفارت اسرائیل در این شهر نیز افتتاح خواهد شد».

این منبع عربستان سعودی را بازیگر اصلی در طرح برقراری روابط رسمی بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی خواند  و گفت که به رغم این، سعودی‌ها فعلا قصد ندارند زمام امور را به دست بگیرند.

الاخبار در پایان نوشت که نمایندگان کمیته یهودیان آمریکا قبلا به بحرین سفر کرده و با پادشاه و و زیر خارجه بحرین دیدار کردند و محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی در سفر اخیر خود به آمریکا با شخصیت‌هایی از این کمیته دیدار و گفت‌وگو کرده است./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات