۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۶۱۰۵۶۳
عضو اتاق تبلیغ خراسان:

مقصود اسلام از قناعت، تطبیق مخارج زندگی با روزی حلال است

مقصود اسلام از قناعت، تطبیق مخارج زندگی با روزی حلال است
حجت الاسلام مقری گفت: کسی که توقعش از کاری که انجام می دهد را بالا ببرد، برای تأمین خواسته های خود دست به انجام کار غیر حلال خواهد زد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام اسماعیل مقری ظهر امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی طی سخنانی که با موضوع «نگاه اسلام به مسأله کار و تولید» ایراد کرد، با یادآوری مباحثی که طی روزهای گذشته در این خصوص بیان کرده بود، اظهار کرد: این سخن که برخی می گویند در شرایط سخت اقتصادی باید قناعت پیشه کرد، با نگاه اسلام فرق دارد. اسلام قناعت را در هنگام کسب درآمد مطرح کرده است.

امام جمعه سابق نیشابور در تبیین این سخن خاطرنشان کرد: ما در کسب مال باید قانع باشیم؛ نه در خرج کردن آن. ما با سه اخلاق در خرج کردن مواجه هستیم؛ بخل، اسراف و حالت بین آن که مورد نظر اسلام است و قرآن می فرماید «کان بین ذلک قواما.» اما قناعت در تولید مال مطرح می شود که ممکن است با سه اخلاق صورت گیرد؛ با حرص و طمع، با تنبلی و بیکاری و یا با قناعت.

وی افزود: منظور من از قناعت در کسب درآمد، این نیست که کار کردن خود را کاهش دهیم چرا که اسلام دین کار است و روایات ما می گوید کار و تلاش داشته باشید و اصلا خود را تعطیل نکنید؛ بلکه منظورم این است که ما نمی توانیم برای کسب درآمد خود هدفی بسیار بزرگ تر از آن چه ممکن است، ترسیم کنیم. کسی که توقعش از کاری که انجام می دهد را بالا ببرد، برای تأمین خواسته های خود دست به انجام کار غیر حلال خواهد زد.

حجت الاسلام مقری اظهار کرد: اگر انسان ابتدا به میزان درآمد خود توجه کند و سپس برای زندگی خود برنامه ریزی کند، به مفهوم قناعت در زندگی توجه کرده است. خداوند در سوره مبارکه اسرا می فرماید «مَن كَانَ يُرِيدُ العَاجِلَةَ عَجَّلنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصلَاهَا مَذمُومًا مَدحُورًا » یعنی وقتی انسان بخواهد تمام آرزوهای دنیوی اش را برآورده کند، به اشتباه می افتد.

عضو اتاق تبلیغ خراسان گفت: قناعت با کسب حلال ارتباط مستقیم دارد یعنی انسان باید خرج خود را با آن چه به صورت حلال کسب کرده تطبیق دهد؛ نه با آن چه آرزو دارد. انسان موظف است روزی حلال به دست آورد و بر اساس آن زندگی کند./861/پ202/ب1

ارسال نظرات