۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
کد خبر: ۶۱۰۵۹۱

فراخوان تظاهرات در مصر در پی مرگ «مُرسی»

فراخوان تظاهرات در مصر در پی مرگ «مُرسی»
یک گروه مصری در واکنش به مرگ رییس‌جمهور سابق این کشور در جلسه دادگاه، خواستار برگزاری تظاهرات در سراسر مصر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، جنبش موسوم به «شباب ضد الانقلاب» (جوانان مخالف کودتا) در مصر تمامی اعضای خود در استان‌های مختلف این کشور را به شرکت در تظاهرات گسترده امروز در واکنش به مرگ «محمد مُرسی» رییس‌جمهور سابق این کشور فراخواند.

جنبش مذکور در فراخوان خود آورده است که این تظاهرات در تمامی میادین مصر و مقابل سفارتخانه‌های مصر در سطح جهان با شعار «انقلاب هرگز نمی‌میرد و خون مرسی همچون شعله‌ای همه را دور خود جمع می‌کند» برگزار خواهد شد.

طبق گزارش وبگاه «عربی‌۲۱»، گروه مذکور همچنین مسئولان مصر را مسبب مرگ مُرسی برشمرده و تأکید کرد که «قتل مرسی» را محکوم می‌کنیم.

این گروه از تمامی کسانی که قصد شرکت در تظاهرات را دارند، خواست تا جانب احتیاط را رعایت کنند چرا که احتمال بازداشت از سوی نیروهای امنیتی مصر وجود دارد.

«محمد مرسی عیسی العیاط» رییس‌جمهور سابق مصر و مشهور به محمد مُرسی دوشنبه گذشته هنگام جلسه محاکمه‌اش فوت کرد.

تلویزیون دولتی مصر ضمن اعلام خبر فوت مُرسی ۶۸ ساله گفت که رییس‌جمهور سابق هنگام جلسه محاکمه‌اش در خصوص پرونده جاسوسی، بیهوش شد و پس از آن فوت کرد.

مُرسی، آگوست 1951 میلادی در روستای العدوه در استان الشرقیه به دنیا آمد. او پنجمین رییس‌جمهور مصر و اولین رییس‌جمهور پس از انقلاب ۲۵ ژانویه 2011 و اولین رییس‌جمهور منتخب تاریخ مصر لقب گرفت.

وی پیش از ریاست جمهوری، عضو دفتر ارشاد جماعت اخوان المسلمین بود و ریاست حزب آزادی و عدالت را پس از تاسیس آن برعهده گرفت. در کارنامه فعالیت‌های سیاسی وی، حضور در پارلمان مصر موسوم به مجلس الشعب طی سال های 2000 تا 2005 میلادی به چشم می‌خورد.

محمد مرسی در سال 2013 و در اقدامی که طرفدارانش آن را کودتا می‌خوانند، از سوی عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور کنونی مصر برکنار و روانه زندان شده بود./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات