۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۶۱۰۷۰۳

احتمالات آمریکا برای انصراف آمریکا از اقدام علیه ایران

احتمالات آمریکا برای انصراف آمریکا از اقدام علیه ایران
مقام سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا و چند نفر دیگر از تحلیلگران این رژیم اعلام کردند، تل‌آویو و ریاض در تلاش بودند تا را به سمت اقدام نظامی علیه ایران سوق دهند.

به گزارش خبرگزاری رسا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پنج‌شنبه هفته گذشته (30 خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی و متجاوز آمریکا را ساقط کرد و «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور این کشور مدعی شد  قصد پاسخ به ایران را داشته اما 10 دقیقه قبل از اجرای آن، از تصمیم خود منصرف شده است؛ ناتوانی آمریکا در قبال این اقدام دفاعی ایران خشم و نگرانی رژیم صهیونیستی را برانگیخت.

«الون بنکاس» کنسول سابق رژیم صهیونیستی در آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشت: «از جمله علت‌های تنش رو به افزایش فعلی میان ایران و آمریکا، تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای هل دادن ترامپ به سمت این رویارویی است».

وی افزود: «اینکه برخی تحلیلگران سیاسی در تل‌آویو می‌گویند اسرائیل می‌تواند گوشه‌ای به دور از این درگیری نظامی میان آمریکا و ایران بایستد و تماشا کند، برآوردی است که حقیقت ندارد».

«ایتمار آیخنر» تحلیلگر سیاسی صهیونیست هم در این زمینه نوشت: اسرائیل از عکس‌العمل سست آمریکا در قبال ایران نگران است، موضوعی که ممکن است به تنش در منطقه منجر شود و اگر درگیری نظامیان میان تهران و واشنگتن رخ دهد ایران از طریق بازوهایش در منطقه به حمله به اسرائیل روی خواهد آورد.

«رون بن یشای» کارشناس نظامی اسرائیلی نیز در این باره گفت: عقب‌نشینی ترامپ در برابر آمریکا نیاز به تفسیرهای زیادی دارد تا علل آن شناخته شود زیرا برعکس تمام پیش‌بینی‌ها بود.

وی در ادامه احتمالات زیر را برای این موضوع برشمرد:

احتمال اول: ترامپ پیامی دریافت کرده باشد مبنی بر اینکه ساقط کردن پهپاد آمریکا اشتباها صورت گرفته یا اینکه از سوی یک فرمانده نظامی محلی انجام شده است، چه بسا این پیام ایران در قانع کردن دونالد ترامپ و تیمش نقش داشته با این احتمال که ممکن است تهران به میز مذاکرات بازگردد.

احتمال دوم: ایران از نظر اقتصادی در رنج است و به دلیل تحریم‌های آمریکا با فشار مالی زیادی روبروست به همین دلیل حمله به حمله به برخی اهداف (در ایران) در وضعیت فعلی آن تأثیر زیادی نخواهد داشت بلکه باعث می‌شود ملت این کشور بیشتر به حمایت از سران خود بپردازند.

احتمال سوم: ممکن است سپاه پاسداران به محض ساقط کردن پهپاد آمریکایی تمام تجهیزات سنگین خود را از مقرهایی که احتمالا در تیررس نیروهای آمریکایی بوده، خارج کرده است؛ چه بسا واشنگتن منتظر لحظه‌ای است که این مقرها با تمام تجیهزات و کارشناسان خود در حال کار باشند تا ضربه «فایده» داشته باشد.  

احتمال چهارم: ترامپ خواهان تعامل با ایران مانند همان رفتار وی با کره شمالی است؛ ترامپ مرتب تهدید می‌کند اما در اوج تهدید‌ها و وعیدها ناگهان به بازگشت به مذاکرات سیاسی فرا می‌خواند.

بن‌یشای در پایان ابراز داشت: «اخبار خوب و بدی درباره حادثه ساقط کردن پهپاد آمریکایی از سوی ایران وجود دارد؛ خبر خوب اینکه آنگونه که پیش‌بینی می‌شد ایران متحدانش در لبنان و سوریه را به سمت تعرض به اسرائیل تحریک نکرد. خبر بد اینکه ایران سامانه‌هایی هوایی در اختیار دارد که می‌تواند در صورت قصد آمریکا و اسرائیل برای هدف قرار دادن پایگاه‌های موشکی ایران، کار را مشکل کند».

یک مقام مسؤول صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با «المانتیور» اعلام کرد که این رژیم از اینکه رییس‌جمهور آمریکا به ساقط شدن یک پهپاد پیشرفته این کشور به دست ایران پاسخ نداده،‌ عصبانی است./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات