۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۶۱۰۷۵۳
اندیشه آیت الله مدنی کاشانی؛

یاری کنیم تا یاری شویم

یاری کنیم تا یاری شویم
آیت الله مدنی اعتقاد داشت که از دیپلماسی فعال و قوی باید به عنوان فرصتی در تقویت بنیه دفاعی، اقتصادی وسیاسی استفاده شود.
به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه سراج در گزارش مفصلی با توجه به یک روایت شریف از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که فرموده است کما (کما تعین تعان) هرطور که یاری کنی یاری می‌شوی، با یک تیتر درشت قرمز رنگ این جمله یاری کنیم تا یاری شویم را عنوان اصلی انتخاب کرده است و همچنین مبنی بر تاکید امام خامنه‌ای برای کمک به نیازمندان و سیره عملی ایشان برای رفع فقر در آحاد جامعه و یاری مردم به نیازمندان سراغ یک موسسه گمنام پرکار رفته است.

این موسسه تاکنون کمک‌های میلیاردی به نیازمندان کرده و در جهت تامین هزینه درمان، تحصیل، سفر‌های زیارتی و تامین جهیزیه نوعروسان بی بضاعت و کم بضاعت را فراهم می‌کند که این کالا‌ها شامل فرش، یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی و دیگر لوازم اساسی منزل است.

همچنین در این شماره خلاصه‌ای از زندگینامه و اندیشه سیاسی آیت الله العظمی مدنی کاشانی و به کمک قران اثبات کردن ولایت فقیه و آثار ماندگار ایشان را می‌خوانیم که در این ایام به سالگرد ایشان نزدیک می‌شویم که در ادامه آمده است، شب چهارشنبه ۲۳ محرم ۱۳۲۱ (هـ. ق) ‍‍‍‍‍‍، مطابق با ۱۲۸۰ شمسی، دریچه‌ای از رحمت الهی بر مردم کاشان خصوصاً و بر جهان تشیع گشوده شد و در خاندانی روحانی و اهل علم و ایمان کودکی زاده شد که او را «رضا» نامیدند، این کودک در آینده از برافراخته قامتان علم و فقه و از استوانه‌های استوار اجتهاد گردید و به شهر کاشان بلکه به جهان تشیع آبرو و اعتبار بیشتری بخشید. وی با پدیدآوردن آثار فقهی و علمی عمیق و دقیق بر غنای حوزه‌های علمیه افزود. از همان اول کودکی تا حدود بیست سالگی در زادگاه خود «کاشان» به تحصیل علوم دینی پرداخت و در این سال‌ها از محضر بزرگان و سرامدانی، چون پدر بزرگوارشان آیت الله ملاعبدالرسول مدنی، جد بزرگوارشان آیت الله ملاحبیب الله شریف، بهره‌ها برد و نکته‌ها آموخت و ذخیره‌ها اندوخت. از مهمترین آثار فقهی چاپ شده این عالم بزرگ می‌توان براهی الحج للفقهاء و الحجج (۴ جلد)، کتاب القصاص، کتاب الدیات، تعلیقه علی المکاسب، کشف الاستار، کفایة رؤیة الهلال و.. نام برد.

نگاهی به اندیشه سیاسی مرحوم آیت الله مدنی کاشانی

آیت الله العظمی مدنی کاشانی در طول زندگی پر برکت خود یک لحظه از مجاهدت در راه ترویج اسلام دست برنداشت. وی معتقد بود باید معرفت دینی و سیاسی مردم ارتقاء پیدا کند و مسلمانان به درجه‌ای از کمال برسند تا بتوانند حرف اول را در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، نظامی و سیاسی بزند. وی معتقد بود حاکمیت اسلامی نباید موضع انفعالی داشته باشد زیرا جنگ‌های صلیبی علیه مسلمانان در گذشته و وجود پرتوان صهیونیسم و جبهه متحد کفر و شرک علیه مسلمین از طرفی و منافع و منابع خدادادی بیشمار مسلمین ایجاب میکند قدرت علمی و نظامی و فرهنگی و اقتصادی مسلمانان به درجه‌ای برسد که دشمنان به خود اجازه جسارت و تجاوز به آنان را ندهد.

آیت الله مدنی استفاده از دیپلماسی فعال و قوی را یکی از لوازمات بسیار مهم در روابط بین الملل دانسته و اعتقاد داشت از آن باید به عنوان فرصتی در تقویت بنیه دفاعی، اقتصادی و سیاسی استفاده شود. وی در بعد علمی، بر ملازمت سیاست و شریعت از نظر اسلام تأکید می‌ورزید و این امر را متمایز‌کننده نهاد روحانیت اسلامی در برابر روحانیون شرایع دیگر همچون مسیحیت می‌دانست.

نظرات بدیع وی در مسائل فقهی به ویژه در زمینه فقه سیاسی همزمان با تحولاتی که در سال‌های اخیر در علوم مختلف رخ داده است، از اهمیت خاصی برخوردار است.

اثبات ولایت فقیه توسط قرآن

آیت الله العظمی مدنی کاشانی از فقهای بزرگ معاصر است که پایه‌های نظریه‌ی ولایت فقیه خود را با انتشار جلد دوم از کتاب کشف الحقایق فی الرد علی الزندیق و المنافق چاپ شده در ماه محرم سال ۱۳۷۳ هجری قمری در ضمن سؤال ۷۲ پیرامون لزوم متابعت و پیروی زمامداران از فق‌ها بنا نهاد و موضوع ولایت فقیه و اختیارات او را به قول محقق دانشمند آیت الله احمدی فقیه یزدی، با استفاده ایشان از قرآن کریم برای اثبات ولایت فقیه در نوع خود منحصر به فرد است اثبات کرده‌اند.
 
حضرت آیت الله العظمی امام خمینی(ره) از بزرگترین فقهای عالم اسلام می‌باشند که برای اولین بار در طول تاریخ غیبت امام زمان علیه السلام توانسته‌اند زمینه‌ی اجرای دستورات و مقررات و قوانین فقه اسلامی را عملی سازند. امام خمینی (ره) با سرنگونی نظام فاسد سلطنتی پهلوی و استقرار نظام مبتنی بر ولایت فقیه نخستین حکومت با محتوای اسلامی را در عمل پیاده کردند و عظیم‌ترین تحول در تاریخ رابه وجود آوردند. نزدیکی نظرات مرحوم آیت الله العظمی مدنی کاشانی در موضوع ولایت فقیه و تحقق اجرای احکام اسلامی به نظرات امام‌خمینی (ره) را می‌توان در آثار و گفته‌های معظمٌ له مشاهده کرد.

آثار‏ ماندگار آیت الله العظمی مدنی کاشانی

آثار وی به زبان‌هاى عربى و فارسى هستند که نظرات بدیع ایشان در مسائل فقهى و سیاسى مورد توجه دوستداران علم و فضیلت مى‌‏باشد.

وی با ورود به کاشان، علاوه بر رسیدگى به امور مختلف مردم، به توسعه امور فرهنگى همت گماشت و با تأسیس حوزه علمیه به دنبال تربیت شاگردانی دین‌شناس برآمد. وی تا حدود سال ۱۳۶۳ شمسی به تدریس درس خارج نیز مشغول بود، امّا بعد از آن زمان، به علت کسالت تدریس او ادامه نیافت. وی از آن پس برگزاری جلسه‌های درس خارج و تعلم طلاب را بنا نهاد که بعد از رحلت وی تحت اشراف فرزند بزرگوارش حجت الاسلام محمد مدنی اداره شد و اکنون تحت سرپرستی دکتر مهدی مدنی اداره می‌شود. از دیگر کار‌های ماندگار وی اقامه نماز در مسجد آیت الله مدنی است که اکنون به وسیله نوه بزرگوارش حجت الاسلام حسن علی مدنی اقامه نماز می‌شود.

در پایان لازم به ذکر است، برای مشاهده خبر‌ها و تحلیل‌ها و مطالب این روزنامه می‌توانید به سایت ذیل به نشانی: serajonline.com و یا به گیشه روزنامه فروشی‌ها مراجعه و مشاهده کنید. /۹۹۹/د101/س
 
منبع: روزنامه سراج
ارسال نظرات