۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۶۱۰۸۱۲

افشای ابعاد پشت پرده مناسبات امارات و رژیم صهیونیستی

افشای ابعاد پشت پرده مناسبات امارات و رژیم صهیونیستی
یک روزنامه صهیونیستی به تازگی ابعادی ناشناخته از مناسبات میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی به قلم یوسی میلمان تحلیلگر صهیونیست می‌نویسد که نام اسرائیل در بندهای کوتاهی به ویژه در خصوص فروش تجهیزات اطلاعاتی اسرائیل به امارات و نوسازی هواپیماهای اف 16 اشاره شده بود.

با این وجود نشریه تایمز بخشی از دنیای مخفیانه روابط امارات و اسرائیل را فاش کرد که در کنار روایات مطرح شده از مناسبات و تعاملات دو جانبه مطرح شده است. این گزارش به میزان و عمق مناسبات محرمانه میان تل آویو و ابوظبی اشاره کرده، اما به نظر می‌رسد ابعاد عمیق‌تری از مناسبات ویژه و در حال رشد میان اسرائیل و دولت‌های عربی دیگر را افشا می‌کند.

این مقاله به مبانی همکاری‌های اسرائیل با ابوظبی در دو عرصه از منافع مشترک می‌پردازد که عرصه اول در خصوص دشمنی با ایران و رویکرد دوم در زمینه ترس و نگرانی از جماعت اخوان المسلمین است.

بن زاید طی سال‌های گذشته برای موضوعاتی که آن را تهدیدی برای امارات می داند، تسلیحات و تجهیزات نظامی بی‌سابقه به ارزش ده‌ها میلیارد دلار دریافت کرده که بیشتر آن‌ها را از آمریکا و رژیم صهیونیستی خریداری کرده است.

بن زاید همچنین دشمنی دیرینه‌ای با قطر و ترکیه دارد که این کشورها را زیرشاخه‌های جنبش جهانی اخوان المسلمین در جهان عرب می‌داند. وی البته روابط دوستانه‌ای با بحرین و مصر و اردن و عربستان دارد که تمامی این کشورها مخالف رویکردهای اخوان المسلمین هستند.

نوسازی هواپیماها

مجله تایمز به هیچ شرکت اسرائیلی که اقدام به نوسازی ناوگان هواپیماهای نظامی اف 16 اشاره‌ می‌کند، اشاره‌ای نکرده است. بر اساس مشارکتی که میان رژیم صهیونیستی و آمریکا و غرب به ویژه در خصوص ارائه تسلیحات نظامی ویژه به کشورهای عربی وجود دارد، نوسازی هواپیماهای اف 16 اماراتی با مشارکت رژیم صهیونیستی و مشارکت و مجوز پنتاگون و کاخ سفید صورت می‌گیرد. البته آمریکا مشکلی با فروش این تجهیزات به امارات نخواهد داشت، چرا که دولت‌های متوالی آمریکا به ویژه دولت ترامپ، ابوظبی را دوست و متحد خود به حساب می آوردند.

این مقاله در خصوص مناسبات اطلاعاتی دو طرف نیز نوشت که دو شرکت nso و ورنت که مقر آن در هرتزیلیا قرار دارد، سامانه‌های خود را به ابوظبی فروخته‌اند. شرکت ورنت خود را پیشرو در زمینه اطلاعات علمی می‌داند و تولید و فروش تجهیزات شنود و رهگیری مکالمات تلفنی و فاکس و تماس‌های اینترنتی و سرویس‌های کامپیوتری را بر عهده دارد.

فروش تکنولوژی

شرکت nso برنامه مشهور بگاسوس را به بن زاید فروخته است. این برنامه به کاربرانش اجازه نفوذ مخفیانه به تمامی تلفن‌ شبکه‌های هوشمند و سرقت اطلاعات آن‌ها را می‌دهد و کاربر را در معرض نظارت دائمی قرار می‌دهد. گروه‌های حقوق بشری همواره دولت محمد بن زاید و سرویس‌های امنیتی و پلیس این کشور را متهم به استفاده از تجهیزات تولید اسرائیل برای جاسوسی ضد مخالفان سیاسی و تحت فشار قرار دادن فعالان حقوق بشر و بدرفتاری و مخالفان دولت می‌کنند.

این شرکت با استفاده از تلاش‌های گسترده‌ای که موسسات امنیتی رژیم صهیونیستی انجام می دهند، فعالیت زیادی برای مخفی نگه داشتن این مناسبات و جلوگیری از انتشار آنها در رسانه‌های جمعی می کنند. متی کوچاوی بازرگان اسرائیلی کسی است که باب انتقال تکنولوژی و تولیدات نظامی اسرائیلی به امارات را باز کرده است. کوچاوی در سخنرانی خود که حدود یک دهه پیش در سنگاپور انجام داد، تاکید کرد که تل‌آویو تجهیزات و کالاهایی را در ابوظبی فروخته است.

یکی از شرکت‌های صهیونیستی که در زمینه فروش تجهیزات نظامی و اطلاعاتی به امارات نقش دارند، شرکتی است که مقر آن در سوئیس قرار دارد و شاخه داخلی آن در فلسطین اشغالی، لوجیک نام دارد. کوچاوی تجهیزات امنیت داخلی را برای حفاظت از تاسیسات دریایی نفت و گاز به ابوظبی فروخته است.

کوچاوی برای مخفی کردن مناسبات خود با امارات متحده عربی ده‌ها نفر از کارشناسان اسرائیلی را از طریق قبرس و امارات اعزام می‌کند تا تعاملات این رژیم با دولت ابوظبی مخفی بماند. این کارمندان اسرائیلی در محله‌ای گران قیمت و دور از انظار عمومی اسکان داده می‌شوند و بازدیدهای دوره‌ای یک تا دو هفته‌ای از تاسیسات نظامی انجام می‌دهند.

در سال 2012 کوچاوی فعالیت‌های خود را در این زمینه کاهش داد و آوی لیومی موسس جنجالی و رییس اجرایی شرکت «ای دی اس» وارد خط تعاملات نظامی با امارات شد. این شرکت یک شرکت تولید هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی است.

نقش موساد در تعاملات دو جانبه

یکی از ماموریت‌های سنتی سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی، (موساد) فعالیت موازی به عنوان جایگزین وزارت خارجه رژیم صهیونیستی برای مدیریت مناسبات محرمانه با رژیم صهیونیستی و جهان عربی و اسلامی است.

تیفل یا اداره ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی یکی از بخش‌های ویژه موساد است که این ماموریت را بر عهده دارد. در گذشته دیوید میدان رییس این بخش بود و در حال حاضر او و لیومی نماینده این اداره هستند. او شرکت خود را به قبرس انتقال داد و این دو نفر همکاری قابل توجهی در تولیدات امنیت و فروش آن به امارات ایفا کردند.

مشارکت رژیم صهیونیستی در ائتلافی که به ظاهرا برای مقابله با ایران در کشورهای منطقه تشکیل شده، در راستای فروش تجهیزات جاسوسی و نظامی به این کشورها است.

البته مناسبات محرمانه ابوظبی و دولت‌های عربی دیگر با رژیم صهیونیستی فرصت خوبی برای نشان دادن یک دستاورد مهم به نفع نتانیاهو و ایدئولوژی وی داده است. از سوی دیگر تکنولوژی و تجهیزات نظامی رژیم صهیونیستی باعث شده کشورهای عربی از اشغالگری این رژیم در کرانه باختری چشم‌پوشی کرده و آرمان فلسطین را نادیده بگیرند./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات