۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۶۱۰۸۴۲
سر مقاله؛

اروپا؛ از حرف تا عمل

اروپا؛ از حرف تا عمل
ایران ۱۸ اردیبهشت ماه و همزمان با سالگشت خروج آمریکا از برجام، ضرب‌الاجل ۶۰ روزه برای اروپا تعیین کرد؛ حالا از این ضرب‌الاجل فقط دو هفته باقی مانده.
به گزارش خبرگزاری رسا، جمهوری اسلامی ایران ۱۸ اردیبهشت سال جاری و همزمان با فرارسیدن سالگشت خروج یکجانبه آمریکا از برجام، در واکنش به کرختی و انفعال اروپا در عمل به تعهدات برجامی‌اش، مشخصا در دو حوزه نفت و بانک، در اقدامی قانونی و موجه، از زیر‌بار بخشی از تعهدات خود شانه خالی کرده و برای بازگشت به وضعیت اولیه، ضرب‌الاجل ۶۰ روزه برای اروپا تعیین کرد. حالا اروپا فقط دو هفته فرصت دارد تا با انجام اقدامات لازم، ایران را از قدم‌نهادن به مرحله دوم تعلیق تعهدات خود بازدارد.
 
این مرحله‌ای است که در آن، ایران اعلام کرده غنی‌سازی بیشتر از ۳.۶۷ درصد را در پیش خواهد گرفت؛ اقدامی که می‌تواند بالقوه اروپا را با مشکل بزرگ‌تری مواجه کند.
 
در طول این مدت، اروپایی‌ها جز سفر‌های پراکنده دیپلمات‌هایشان به ایران، اقدام چشمگیری در جامه عمل پوشاندن به وظایف خود انجام ندادند.
 
اروپایی‌ها با وجود تأکید مؤکد مقام‌های کشورمان مبنی بر اینکه ایران به‌جای حمایت سیاسی و بازی‌های لسانی خواستار عمل است، جز سفر‌های بی‌حاصل و مواضع سطحی در حمایت از برجام هیچ نکردند.
 
جهان باید بداند ایران از سال ۲۰۰۳، یعنی از ۱۶ سال پیش تا الان، مشغول آمدوشد دیپلماتیک با اروپا، مشخصا با محور مناقشه هسته‌ای است؛ بنابراین، دیگر دوره مذاکره صِرف تمام شده و دستپخت برجام نیازمند چاشنی عمل اروپایی‌هاست. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات