۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۶۱۰۹۶۸
سخنران حرم مطهر رضوی:

بحث حجاب در جامعه امری اجتماعی است

بحث حجاب در جامعه امری اجتماعی است
حجت الاسلام دستجردی گفت: تأکید دین به اقامه نماز به جماعت، برگزاری حج تمتع و دادن زکات، همگی نشان از این دارد که دین امری اجتماعی است و حجاب نیز امری اجتماعی می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام دستجردی، سخنران حرم مطهر رضوی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی به حجاب و پوشش از دیدگاه اسلام اشاره کرد و گفت: حجاب و پوشش یکی از نکات مهم در زندگی است.

وی اظهار کرد: منظور از حجاب پرده نشینی و خانه نشینی نیست بلکه خانم ها در فعالیت های اجتماعی و تربیتی در جامعه مشارکت دارند و همان گونه که قرآن و مراجع تقلید به حجاب اشاره کرده اند، منظور از حجاب پوشش است.

حجت الاسلام دستجردی به توجه ایرانیان باستان به بحث پوشش و حجاب اشاره و ابراز کرد: عکس های مختلفی در موزه ها از ایران باستان دیده شده که چهره زن ها مشخص نیست همچنین شهید مطهری در کتاب ایران و اسلام نکاتی را بیان داشته اند که تمدن پیشرفته ایران با تمدن ناب اسلام عجین یافته است.

کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: بحث پوشش و حجاب منحصر به پوشش خانم ها نیست و پوشش آقا را نیز شامل می شود همچنین حجاب تنها پوشش ظاهری را در بر نمی گیرد و باید چشم، زبان، گفتار، عمل و کردار ما پوشش داشته باشد.

وی بحث داشتن حجاب در جامعه را امری اجتماعی دانست و گفت: دین امر اجتماعی است و تأکید دین به اقامه نماز به جماعت، برگزاری حج تمتع، دادن زکات، همگی نشان از این دارد که دین امری اجتماعی است و حجاب نیز امری اجتماعی می باشد همچنین خداوند در آیه 71 سوره توبه با توجه به دستوراتی در خصوص نظارت همگانی بر هم و دادن زکات می دهد، نشان از این دارد که دین امری فردی نیست.

حجت الاسلام دستجردی خاطرنشان کرد: دین برای همه مسائل انسان آداب دارد از جمله این که برای حضور اجتماعی زن بیان فرموده است که زن باید در ارتباط اجتماعی خود پوشش کلامی داشته و از صدای خود مراقبت کند.

وی با بیان این که انسان به صورت فطری حجاب را قبول دارد، اظهار کرد: انسان دارای میل خداپرستی، محبت، پول پرستی، مقام، شهرت، خود دوستی، دگر دوستی، خانواده دوستی، داشتن پوشش و غیره است و  کسی در جامعه پیدا نمی شود که بگوید پوشش برای من بد است اما چون دیگر امیال مانند خود فخر فروشی و خود آرایی بیشتر می شود، میل به حجاب کم می شود.

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: همه جامعه شناسان دنیا چهار مؤلفه اخلاق، معنویت، عدالت و علم را لازمه هر جامعه متمدن عنوان می کنند حال آن که اسلام تأکید ویژه به این مؤلفه ها دارد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات