۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۱۰۹۹۵
آیت الله اعرافی:

فقه هنر و عرصه های مرتبط با آن باید در سطوح عالی و خارج حوزه دنبال شود

فقه هنر و عرصه های مرتبط با آن باید در سطوح عالی و خارج حوزه دنبال شود
مدیر حوزه گفت: طرح هایی برای بحث هنر در خصوص تدوین پایان نامه های پایه 3 و 4 ارائه شده است و می بایست در خصوص دروس عالی و خارج نیز در عرصه هنر اقداماتی انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اعرافی در نشستی صمیمی با طلاب هنرمند که به همت معاونت تبلیغ و امور فرهنگی گردهم آمده بودند، اظهارکرد: هنر بهترین و کاربردی ترین ابزار یک مبلغ دینی است که حوزویان هر چه نسبت به آن تمرکز داشته باشند، با مهارت بیشتری به تبلیغ و ترویج دین خواهند پرداخت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: در پرتوی انقلاب اسلامی هنرمندان متعدد ومتخصصی از دل حوزه جوشیده اند و با وجود همه سنگلاخ ها و دشواری هایی که بوده است توانستند با همت و عزم بالای خود امروز هنر قدسی و حوزوی به دستاوردهایی بل فعل در ایران و جهان تبدیل گردد.

آیت الله اعرافی افزود: مدیریت حوزه در این فصل جدید بر اساس همین دستاوردهای کلان، جامع و راهبردی طرح هایی برای آینده خود دارد که با توجه به این ظرفیت عظیم و بهره مندی از اساتیدی متبحر برنامه ای راهبردی را تا 1414 تدوین کند.

وی اذعان کرد: در حال حاضر سند چشم اندازی حوزه های علمیه و برش های 5 ساله که امسال شاهد اجرایی کردن اولین سند 5 سال نخست هستیم، قریب به 500 طرح و ایده با هدف راهبردی در آن ترسیم شده است، علی رغم همه مشکلاتی که داریم،‌آغاز کرده ایم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به 11 نکته، خواستار همکاری و تعامل بیش از پیش جامعه هنری حوزه، معاونین و نهادهای وابسته شد و گفت: «بازآفرینی دستاوردهای حوزه در فضای هنر»، امروز درختواره رشته های حوزوی و نظام جامع آموزش حوزه تدوین و ترسیم شده است که از سطح 1 تا 5 را دربر می گیرد و در آن 19 حوزه دانشی با 300 رشته ، گرایش و مقطع را آماده کرده ایم.

وی افزود: تقاضا داریم با توجه به اینکه 5 رشته از این مجموعه به هنر اختصاص داده شده است، مجددا آن را بررسی کنید و اگر امکان افزایش آن باشد این درختواره باز است و این به شرطی است که نباید بگویم نمی توانیم و نمی شود!

مدیر حوزه های علمیه به «نظام درختواره کاربردی، مهارتی و هنری حوزه » اشاره کرد و ادامه داد: امروز عرصه های متعدد هنری را در حوزه ترسیم کرده ایم و این عرصه قابل افزایش است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: طرح هایی برای بحث هنر در خصوص تدوین پایان نامه های پایه 3 و 4  ارائه شده است و می بایست در خصوص دروس عالی و خارج نیز در عرصه هنر اقداماتی انجام شود. در حال حاضر گروه های علمی واسپاری شده اند به استان ها و مراکز و مؤسسات و این مسیر باز است.

آیت الله اعرافی با اشاره به «فقه معاصر» اظهارکرد: بنده به شدت در ارتباط با مسائل فقهی، اصولی و فلسفی متعصب هستم و به اصالت و عمق آنها معتقدم، نمی گویم که 12 سال اصول خوانده شود اما باید صیانت شود. امروز قلمرو فقه در حال توسعه است و لیست دروس فقه معاصر در حال تکمیل شدن می باشد، فقه هنر و عرصه های مرتبط با آن باید در سطوح عالی و خارج دنبال شود و این مهم باید پیگیری شود.

امام جمعه قم ادامه داد: «شناسایی و کشف استعدادهای هنری و نخبگان این هنر قدسی در حوزه» باید با جدّیت از سوی مرکز امور نخبگان با همکاری مجموعه های هنری حوزوی شناسایی شوند و این درحالی است که بیش از هزار نخبه حوزوی توسط این مرکز شناسایی شده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به انجمن شعر و ادب و ارائه طرح جامع گفت: ما در سال بیش از 20 هزار طلبه در سطوح یک داریم که در دوره های ارتقایی حضور پیدا می کنند و می توان طرح هنر های نوین را به صورت یک کتاب تدوین و در نظام آموزشی قرار داد و به بحث حوزه و هنر بیشتر و تئوری تر پرداخت.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: با توجه به وضعیت بد بودجه ای، امروز انجمن های علمی به صورت جهادی مشغول به فعالیت هستند، ولی باید توسعه و گسترش این انجمن ها را به دامنه شهرها و استان های دیگر کشاند.

عضو شورای عالی حوزه به منشور جامع هنر و رسانه اشاره کرد و افزود: با توجه به تدوین 1۵ – 1۰ نظام جامع موجود در حوزه، اگر منشور جامع هنر و رسانه و یک بیانیه با این موضوع تنظیم و به تأیید شورای عالی حوزه رساند،‌ مسأله هنر قدسی و حوزوی در بدنه حوزه رنگ و بوی دیگری به خود خواهد گرفت.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: در خصوص پژوهش و فلسفه هنر کارهای خوبی شده است و لذا می بایست در خصوص موضوع شناسی هنر دینی و حوزوی اقداماتی انحام داد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه ما دنبال ساختار سازی نیستیم  و حتی امکان آن را هم نداریم که ساختاری در این راستا تدارک ببینیم، تأکید کرد: ما به شما اعتماد می کنیم و نهادهایی که در راستای هنر گام برداشته اند همگی قابل احترام هستند و امیدوارم با فضا سازی و بستر سازی مناسب شاهد رشد روزافزون این هنر قدسی نه در تنها در ایران بلکه در عرصه بین المللی باشیم چرا که حوزه علمیه قم توانایی بهره گیری از عرصه های بین المللی را دارد.

لازم به ذکر است: در این دیدار 200 دقیقه ای ، نمایندگان جامعه هنری طلاب از خوشنویسان،‌ نویسندگان، عکاسان،‌ کارگردانان و تهیه کنندگان،‌ مستند سازان، فیلم نامه نویسنان نکاتی را مطرح کردند که آیت الله اعرافی به آنان پاسخ گفت. /998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یا مظهر العجائب، شه نجف
Iran, Islamic Republic of
۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
کارکرد هنری طلاب کممتر مورد توجه بوده است.
0
0