۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۶۱۱۰۶۳
یادداشت؛

برکات روحیه جهادی در دستگاه قضا

برکات روحیه جهادی در دستگاه قضا
نتایج درخشان روحیه جهادی و کار مضاعف مسؤولین ارشد قوه قضاییه از هم‌اکنون به جامعه ساری و جاری شده و اثرات و برکات خود را به زودی نشان خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، هفته قوه قضائیه که با نام و یاد شهید مظلوم، «آیت‌الله سید محمد بهشتی» مزین شده، مجالی است تا به بررسی عملکرد و چشم‌انداز‌های این نهاد بسیار مهم حاکمیتی با توجه به تغییرات اساسی اخیر در آن پرداخته شود.
 
بدون هیچ سوگیری و تعصبی باید گفت رویکرد‌ها و اقداماتی که ریاست محترم قوه قضائیه در طول چند ماه گذشته در پیش‌گرفته‌اند، بسیار مثبت و امیدبخش بوده - کما اینکه بسیاری از افراد و گروه‌ها از جناح‌های مختلف به آن تصریح کرده‌اند - و نشان می‌دهد که ایشان به نیاز‌های جامعه و الزامات دستگاه قضا کاملاً اشراف دارند. حضور ایشان در رأس یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های حاکمیتی، پیام اصلاح امور و عزم نظام برای رفع موانع و مشکلات پیشرفت کشور را مخابره کرده و در گام اول نیز به چالش‌های درون قوه قضائیه پرداخته‌اند.
 
راه‌حل‌هایی که از سوی ایشان ارائه می‌شوند نیز نشان می‌دهند که به‌دقت و با ظرافت، به نقاط قوت و ضعف و گره‌هایی که باید باز شوند اشراف دارند، اما طی این مسیر تا رسیدن به سرمنزل مقصود با همراهی همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها ممکن و میسور است.

اکنون حجم زیادی از پرونده‌ها در دستگاه قضا وجود دارند که با همکاری و مشارکت قوه مجریه و مقننه و خشکاندن ریشه‌های فساد، می‌توان از این تعداد کاست و مجال قوه قضائیه را برای تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌ها و همچنین برای پرداختن به امور کلیدی فراخ‌تر کرد.
 
به‌عنوان نمونه، یکی از اموری که در زمره مطالبات مهم مردم نیز به شمار می‌آید، رسیدگی به دارایی‌های مسئولین است که قانون آن مشخص بود و رئیس قوه قضائیه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مکانیسم اجرایی آن را معین و ابلاغ کردند.
 
از طرفی، یکی از شاخصه‌های برجسته رئیس قوه قضائیه که جامعه را نسبت به مبارزه با فساد بسیار امیدوار کرده، این است که ایشان با وجود تعدد مسئولیت‌هایی که طی سالیان گذشته بر عهده داشته‌اند، نسبت به انتشار دارایی‌ها و اموال خود اعلام آمادگی کرده‌اند و ثابت کردند که در این مسیر پیشتازند.

علاوه بر این، شکی نیست که برخورد با مفاسد از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، به‌ویژه مفاسد کلان و به‌خصوص تخلفاتی که از جانب برخی مسئولین عالی‌رتبه یا منسوبین آن‌ها صادر می‌شود. با آغاز دوره جدید این نهاد حاکمیتی و جدیت در برخورد با دانه‌درشت‌ها و یقه‌سفید‌ها از هر طیف و جناحی، این امیدواری بیش از گذشته مضاعف شده که هیچ مسئول یا سازمان مفسد و خطاکاری از نگاه تیزبین قوه قضائیه در امان نیست و تا جائیکه قانون اجازه می‌دهد، مراحل رسیدگی و صدور حکم با شفافیت اجرا خواهد شد.
 
رویه‌ای که اکنون با جدیت در این نهاد حساس در حال پیگیری است، نه‌تن‌ها اعتماد مردم را به این قوه جلب می‌کند، بلکه باعث افزایش اعتماد و امید مردم به‌کل حاکمیت در حالی می‌شود که دشمنان نظام اسلامی از هر روزنه و منفذی برای بدبین کردن جامعه به انقلاب و حاکمیت سوءاستفاده می‌کنند. وقتی اعتماد عمومی افزایش پیدا کند و امید به تحقق و اجرای عدالت پررنگ‌تر شود، شادابی و نشاط را در جامعه به ارمغان می‌آورد و از سوی دیگر، حاشیه امن متخلفین و افراد و سازمان‌های مغرض را کاهش و رو به محاق خواهد برد.

از سوی دیگر، عزم سکان‌دار دستگاه قضا برای رفع نگرانی‌ها در خصوص اعمال‌نفوذ در پرونده‌ها و فرایند‌های رسیدگی، ازجمله نقاط قوتی است که در این دوره مشهود است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بند هفتم حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه بر عزیز داشتن قاضی و دادگاه به‌عنوان «سد محکمی در برابر انگیزه‌ها و عوامل نفوذ و انحراف» تأکید کردند و از این رو، برخورد‌های اخیر با قضات و عوامل متخلف، امید ازاله این معضل را در برخی از پرونده‌ها مضاعف کرده است.
 
مؤلفه دیگری که باعث دلگرمی و اقبال عمومی به دوره جدید قوه قضائیه شده، تأکید رییس دستگاه قضابر دفاع قاطع از حقوق مردم و حتی حقوق محکومین است، زیرا روحیه و تعصب حمایت از منافع آن‌ها از سوی قضات و محاکم است که موجب امین شمردن این نهاد حکومتی از سوی مردم می‌شود.

این در حالی است که از تحولات و رویکرد‌های اخیر قوه قضائیه برمی‌آید که بنای مماشات با هر مسئول و دست‌اندرکار خطاکار و مفسد یا منسوبین متخلف آن‌ها را ندارد و اراده بر این است که با پرونده‌هایی با این مختصات، در اسرع وقت و با قاطعیت برخورد شود، اما نکته امیدبخش‌تر این است که دستگاه قضا، محاکمه دانه‌درشت‌ها را به بعد از پایان دوره مسئولیت آن‌ها موکول نمی‌کند و تصمیم دارد که عدالت را بدون مصلحت‌اندیشی و ملاحظه در تمام سطوح به اجرا در آورد.

باید به این حقیقت نیز اشاره کنیم که هر حرکت موفق و تأثیرگذاری در جمهوری اسلامی به برخورداری از مشارکت عمومی و همراهی و همدلی مردم وابسته است.

بسیاری از ایده‌ها و طرح‌های نو و جامع را می‌توان آدرس داد که بدون اقبال جامعه به بن‌بست رسیده و به فراموشی سپرده شده‌اند و لذا دعوت از مردم برای مشارکت در راهبرد‌های جدید قوه قضائیه که از سوی رییس آن به‌تازگی مطرح‌شده است، موجب می‌شود که مردم نسبت به این نهاد حاکمیتی احساس علقه و مسئولیت پیدا کنند و برای رفع نقایص و موانع در مسیر موفقیت آن دغدغه داشته باشند.
 
اساساً هر سازمانی که بتواند به این امر مهم موفق شود، بیش از نیمی از راه را رفته است، چراکه افزون بر تشدید نظارت عمومی بر ارکان و قسمت‌های مختلف آن و مصونیت بخشی مضاعف به کارکرد صحیح مجموعه‌های ذی‌ربط، توانسته است از پتانسیل عظیم میلیون‌ها مراجعه‌کننده برای دریافت نظرات، ابداعات و ابتکاراتی که جز با مشورت به دست نمی‌آیند، بهره‌مند شود.

از این منظر، ایده‌ای که سکان‌دار قوه قضائیه در استفاده از نظرات مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایر راه‌های ارتباطی بکار گرفته‌اند، صرفاً برای گزارش تخلفات نیست، بلکه چنانچه این شیوه تداوم پیدا کند، برخی شائبه‌ها در خصوص عدم شفافیت در این قوه نیز برطرف می‌شوند، زیرا مردم به‌طور مستقیم در جریان امور و صفر تا صد مراحل رسیدگی به پرونده‌ها قرار می‌گیرند که در نهایت به افزایش رضایتمندی از این مجموعه خدوم و در نگاه کلان، به ارتقاء سطح اعتماد و اقبال به نظام اسلامی منتهی خواهد ش.
 
و بالاخره اینکه نتایج درخشان روحیه جهادی و کار مضاعف و شبانه‌روزی مسئولین ارشد قوه قضائیه از هم‌اکنون به جامعه ساری و جاری شده و برخلاف میل معاندان داخلی و خارجی، در آینده نزدیک، اثرات و برکات خود را نشان خواهد داد. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: حمایت
ارسال نظرات