۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۶۱۱۰۷۶
حجت الاسلام کاشانی:

هیئات به دور از افراط و تفریط مبلغ مباحث اعتقادی باشند

هیئات به دور از افراط و تفریط مبلغ مباحث اعتقادی باشند
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان مومن در دینداری گزینشی رفتار نمی کند، گفت: هیئات به دور از افراط و تفریط باید مبلغ مباحث اعتقادی باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام کاشانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در جلسه هفتگی هیأت میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در هیأت‌ها باید مباحث اعتقادی و احکام دینی مطرح شود.

وی افزود: چون قرار است دین ما در آنجا درست شود اما گاهی چون به دنبال درست کردن دینمان نیستیم مجالس اهل بیت(ع) برای ما جذابیتی پیدا نمی‌کند برای همین بعد از مدتی می‌گوییم وقت نداریم در هیأت شرکت کنیم.

حجت الاسلام کاشانی با تاکید بر اینکه انسان نسبت به دین نباید گزینشی رفتار کند، ادامه داد: یکی از چیزهایی که دینداری را خطرناک می‌کند، گزینش‌ها و انتخاب‌ها است، گاهی اوقات خیلی راحت به خاطر گزینش نادرست دین و به اسم دین به دیگران و حتی به خودی‌ها اتهام می‌زنیم در حالی که در دین آمده حتی باید به دزد نیز حسن ظن داشته باشیم، وقتی در هیأت‌هایمان راحت به یکدیگر توهین می‌کنیم از بقیه انتظاری نیست.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: نتیجه این گزینشی عمل کردن این است که اولویت‌ها جابجا می‌شود اکنون به اسم اسلام خطاهای فاحشی رخ می‌دهد که باید جلوی آنها گرفته شود، برای مثال می‌آیند و می‌گویند حضرت زینب(س) چند فرزند داشت آیا این مسأله اول اسلام است! مقصود از دین خطرناک آن دینی است که وحدت شیعه با شیعه و حزب اللهی با حزب اللهی کم شود، وقتی حواسمان از موضوع اصلی پرت شود بهترین فرصت برای فتنه‌ها و انحرافات است.

وی بیان کرد: امروز دشمن نمی‌آید به اصل دین ضربه بزند چون می‌داند مومنان نسبت به دین علقه خاصی دارند از این رو اقدام به تغییر دین می‌کند؛ اعتکاف یک عبادت کاملا فردی است اگر دیگر مسائل مانند مداحی کردن اولویت اعتکاف قرار گیرد این اصل تغییر می‌کند، بنابراین نباید مراسم اعتکاف را به گونه‌ای تغییر داد که عبد نتواند با معبود خلوت کرده و سخن بگوید.

حجت الاسلام کاشانی ابراز کرد: این که امام علی(ع) و امام سجاد(ع) در مناجات‌های خویش اهتمام ویژه‌ای به استغفار دارند مقصود آن است که افراد با خداوند خلوت داشته باشند؛ مجالس اهل‌بیت(ع) باید به دور از سلیقه‌کاری و رفتارهای گزینشی با معرفت برگزار شود تا نفس انسان منقلب شود.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: رابطه عبد و مولا هرگز نباید دستخوش تغییر قرار گیرد، گاهی اوقات هیأت‌ها تا جایی پیش می‌روند که فقها و مراجع نیز جرات نمی‌کنند درخصوص رفتار آنان فتوا دهند و سخنی بگویند و آنان را امربه‌معروف کرده و از منکر نهی کنند.

وی افزود: مثلا کسی که روزی شش مجلس هیأت می‌رود و همه اوقات خود را در هیأت سپری می‌کند و از رعایت حقوق خانواده غافل است دچار انحراف شده و این دین برای او نجات‌بخش نخواهد بود.

حجت الاسلام کاشانی در پایان خاطرنشان کرد: دینی نجات‌بخش است که انسان در برابر خداوند تسلیم باشد کسانی که در دین افراط و تفریط می‌کنند نسبت به اصل دین بی‌توجه می‌شوند و دیگران را از دین زده می‌کنند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات