۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۶۱۱۱۰۲
آیت الله ممدوحی در درس اخلاق تبیین کرد؛

الزامات و بایسته های اخلاق رسانه

الزامات و بایسته های اخلاق رسانه
آیت الله ممدوحی با بیان این که فرهنگ جامعه در دستان اصحاب رسانه قرار دارد، گفت: رسانه به هر میزان رشد داشته باشد فرهنگ مردم نیز رشد خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله حسن ممدوحی در جلسه درس اخلاق که در سالن جلسات خبرگزاری رسا برگزار شد، عمر را به یک ظرف یک بار مصرف تشبیه و بر لزوم بهره گیری حداکثری از لحظه لحظه زندگی تاکید کرد.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: عمر همانند ظرف یکبار مصرف است که در قیامت درب آن باز خواهد شد و گاهی پر از نور و گاهی به بیهودگی گذرانده شده و پوچ است؛ بنابراین تلاش کنید دریچه ای که در قیامت باز می شود پر از نور باشد؛ عمر را به سادگی تلف نکنید که قیمت آن قابل وصف نیست و اگر تمام ذخایر کره زمین را خرج  کنید نمی توانید آن را برگردانید.

وی خاطرنشان کرد: زمان از ظرفیت بزرگی برخوردار است و می توان در یک لحظه کار بزرگی انجام داد چنانچه حربن ریاحی در یک لحظه فکر کردن بهشتی شد؛ در روایات آمده است از یک لحظه می توان استفاده هفتاد ساله کرد و یا این که شب قدر، که یک شب است می توان از آن به اندازه هزار ماه استفاده کرد؛ بنابراین قدر زمان ها را بدانید و از آنها بیشترین بهره برداری را داشته باشید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این که علامه طباطبایی(ره) یک اعجوبه بود، اظهار کرد: علامه به واسطه شاگردانی که تربیت کرده حق بزرگی بر گردن همه ما دارد؛ ایشان با دقت و شجاعت تمام، ظرفیت اسلام را در میان کتاب ها بیان کرده است.

وی با اشاره به این که علامه طباطبایی از لحظات عمر خود به خوبی استفاده می کرد، گفت: هنگامی که می خواهند چشم علامه طباطبایی را جراحی کنند اجازه نمی دهد که ایشان را بیهوش کنند و بیش از دو ساعت پزشکان بر روی چشم وی کار می کنند بدون این که علامه طباطبایی(ره) حتی پلک زند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تصریح بر این که تفسیر المیزان افق شیعه را در جهان پراکنده کرده است، گفت: علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان دریچه جدیدی را باز می کند که دارای نظرات خاص در مباحث قرآنی است؛ چنین افرادی همانند کلینی، صدوق، قاضی و علمای بزرگ دیگر گرچه معصوم نبوده اند اما همانند معصوم زندگی کرده اند و تمام احکام اسلامی به دست این افراد بیان شده است به گونه ای که اجازه نداده اند حتی یک الف از دستوراتی که پیامبر اکرم(ص) بیان کرده اند کاسته شود.

وی در ادامه سخنان خود به جایگاه و اهمیت رسانه اشاره و با بیان توصیه های اخلاقی خطاب به اصحاب رسانه یادآورشد: به هر میزانی که رسانه رشد داشته باشد، مردم نیز رشد خواهند کرد؛ در حال حاضر جامعه ما متاثر از رسانه ها هستند و رسانه ها باید ضمن التزام به مبانی دینی نهایت دقت و مراقبت را در الگوسازی و برنامه سازی داشته باشند.

آیت الله ممدوحی با تأکید بر این که رسانه ها باید از تکرار جلوگیری کنند، اظهار کرد: اگر در رسانه ای اشکال و ایرادی متوجه نظام ذکر شد حتما باید پاسخ آن را نیز بیان کرد.

وی صداقت رسانه ای را یک اصل مهم دانست و بیان کرد: رسانه ها می توانند نقش هادی و هدایت گر جامعه را داشته باشند، فعالان این عرصه سعی کنند در رشد جامعه اثرگذاری مثبت داشته باشند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: رسانه باید مراقب باشد در مواردی که خبر تلخ است، خود را نبازد و مسأله را به درستی هضم کرده و با صورت گشاده آن را به همراه پاسخ بیان کند؛ البته باید تلاش شود که از بیان افسانه نیز جلوگیری به عمل آید.

وی تبیین کرد: فرهنگ عمومی جامعه به دست رسانه است و رشد مردم در دستان اصحاب رسانه قرار دارد؛ رسانه نباید هر خبری را بیان یا هر عکسی را منتشر کند؛ رسانه باید از شخصیت سازی های نادرست نیز جلوگیری کند؛ متاسفانه بخش قابل توجهی از رسانه ها به این عارضه مبتلا هستند./1324/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 14
مصطفی رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
تفاوت برخی احکام شرعی درباره رسانه ها، موجب می شود تا سیاست گذاری ها و برخورد های مدیریتی با آنها نیز در پاره ای موارد، متفاوت شود.
اخلاق رسانه نیازمند نگاه کلان سیاست گذاری مدیریتی است.
3
0
ح- م
Iran, Islamic Republic of
۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
موضوع اخلاق رسانه را دنبال نمایید.
3
0
صبامند
Iran, Islamic Republic of
۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
تبیین اخلاقِ رسانه و جایگاه بایسته اخلاق در رسانه، گامی اساسی است که از یک سو، وظیفه ارباب رسانه‌ها و از سوی دیگر، وظیفه نظام است.
2
0