۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
کد خبر: ۶۱۱۱۱۵

فصلنامه نقد کتاب کودک به پله بیستم رسید

فصلنامه نقد کتاب کودک به پله بیستم رسید
شماره 19 و 20 فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان با تصویری از عباس عبدی، نویسنده کودک و نوجوان، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان شماره 19 و 20 ویژه زمستان 1397 از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

 سیدعلی کاشفی خوانساری در سرمقاله این شماره با عنوان «پیشنیازی به نام پرسش» به چیستی کارکرد و کاربرد نقدها و مقالات نقد ادبیات کودک در ایران می‌‌پردازد و می‌نویسد: «در یک نقد، تنها پاسخ‌های منتقد نیست که ارزش نهایی نوشته او را روشن می‌کند. بلکه بخش مهمی از تاثیر، کارآیی، مقبولیت و توفیق نقد، مرهون و مربوط به پرسش‌هایی است که برای نقد طرح شده است. مشکل نقد ادبیات کودک و نوجوان با فقدان پرسش‌های بومی و کارآمد و گرفتار آمدن در چنبره پرسش‌هایی است که کوچکترین پیوندی با اکنون حیات ما و ادبیات ما ندارد. گرچه ادبیات، مفهومی فراتر از زمان و مکان است، برای همین ما امروز هم آثار هومر و ازوپ را دوست داریم و می‌فهمیم و می‌طلبیم.»

در بخش تازه‌های نشر این شماره، کتاب‌ «روی صحنه» اثر لیزا بنی با ترجمه ژیلا مشعشعی معرفی شده که به موضوع‌های نمایش و آموزش و پرورش، بازی‌ها و نمایشنامه کودکان امریکایی می‌پردازد و راهی برای کمک به یادگیری کودکان از طریق انجام و اجرای بازی‌هایی است که بتوان آن‌ها را نمایش نامید.

 «شاهزاده خانم آگهی دوست دارد» اثر کریستین نومان، ویلمن، با ترجمه نوشابه امیری، کتاب دیگری است که در این بخش معرفی شده و داستان شاهزاده‌خانمی را بیان می‌کند که به همراه دخترعمویش «آلیس» به شهربازی می‌رود و در آنجا متوجه چهره واقعی‌ها می‌شود و در یک آگهی تبلیغاتی از همه فامیل می‌خواهد در جشن تولدش وسایل مورد نیاز یک شاهزاده خانم را برای او هدیه بیاورند.

 در این شماره، نوشتار و گفتارهایی به قلم منتقدانی چون مهدی ابراهیمی لامع، شهناز آزادی، حسن پارسایی، شیوا خلیلی، مائده‌سادات دربندی، مجید راستی، شهرام رجب‌زاده، پری رضوی، فاطمه سرمشقی، مهدی صالحی، مریم صفاهاتی، حسن طاهری اسماعیلی، سیدعلی کاشفی خوانساری، فریبا نباتی، پوپک نیک‌طلب و ... به چاپ رسیده است.

در این نقدها کتاب‌‌هایی از مریم اسلامی، الی بنجامین، جاستین پرکینز، ژاک پره‌ور، نیلوفر تیموریان، عبدالرضا رضایی‌تبا، سودابه فرضی‌پور، سیامک گلشیری و سیدسعید هاشمی و ... مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌‌اند.

 شماره نوزدهم و بیستم فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان به مدیر مسئولی نیکنام حسینی‌‌پور در 192 صفحه به شکل کاغذی و دیجیتال، با تصویری از عباس عبدی، نویسنده کودک و نوجوان، انتشار یافته است./998/

    

میثم صدیقیان
ارسال نظرات