۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۱۱۱۲۲

حرکت تکراری ترامپ؛ تمنای مذاکره با ایران بعد از تهدید

حرکت تکراری ترامپ؛ تمنای مذاکره با ایران بعد از تهدید
رییس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از خط و نشان کشیدن برای ایران در فضای مجازی، بار دیگر از ایران خواست که با دولت وی مذاکره کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا که امروز سه‌شنبه در پیامی توئیتری مدعی شده بود اگر ایران به «هرچیز آمریکایی» حمله کند با واکنش بسیار  شدیدی مواجه خواهد شد، ساعاتی پس از انتشار این پیام توئیتری از ایران خواست که با وی مذاکره کند.

ترامپ بعد از ظهر روز سه‌شنبه به وقت محلی در یک نشست خبری اعلام کرد: «آنها [ایرانی‌ها] باید با ما گفتگو کنند. پیام ما مشخص است. آنها باید هرگاه آماده [مذاکره] باشند به ما خبر دهند. این خیلی ساده است.»

تهدید و تمنای مذاکره، آن هم در فاصله تنها چند ساعت، چیزی است که در هفته‌های اخیر بارها از طرف ترامپ و سایر مقامات آمریکایی شاهدش بوده‌ایم. مطرح شدن این اظهارات متناقض از سوی مقامات آمریکایی به‌خوبی نشان می‌دهد که دولت آمریکا تا چه اندازه در مورد ایران بی‌برنامه و سردرگم است.

با وجود اینکه بیش از یک سال از خروج دولت آمریکا از برجام می‌گذرد، به نظر می‌رسد ترامپ و دیگر مقامات کاخ سفید هنوز نمی‌دانند که به چه دلیل از برجام خارج شده‌اند و دقیقاً از ایران چه می‌خواهند.

البته در این میان نباید از نحوه برخورد ایران با تصمیمات شتابزده دولتمردان آمریکایی نیز غافل شد. ظاهراً مقامات آمریکایی گمان می‌کرده‌اند که با اتخاذ سیاست‌هایی ساده، نسنجیده و قابل‌پیش‌بینی می‌توانند همان‌طور که کره شمالی را به پای میز مذاکره آوردند، ایران را نیز وادار به مذاکره کنند؛ گمانی که در گذر زمان مشخص شده که خیال خامی بیش نبوده است.

در واقع مواضع محکم ایران در برابر تحریم‌ها، تهدیدها و حتی وعده‌های آمریکایی‌ها باعث سردرگمی بیشتر آنها شده است و این سردرگمی را در اظهارات شخص دونالد ترامپ و سایر مقامات آمریکایی به‌وضوح می‌توان مشاهده کرد.

در سمت مقابل اما ایران در برابر درخواست‌های آمریکا برای مذاکره، موضع کاملاً منسجم و مستحکمی اتخاذ کرده است. مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند که ایران کشوری نیست که در برابر فشارها و تهدیدهای آمریکا تسلیم شود و مذاکره تحت فشار را بپذیرد.

از طرفی ایران کاملاً از این واقعیت آگاه است که آمریکا اساساً توان مقابله نظامی با ایران را در خود نمی‌بیند و «گزینه‌های روی میز علیه ایران» چیزی جز لفاظی‌های پوچ نیست.

بامداد روز پنج‌شنبه 30 خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی پیشرفته آمریکا بر فراز آب‌های ایران هدف پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد. کمتر از 24 ساعت بعد از این حادثه سران دولت و کنگره آمریکا در اتاق وضعیت کاخ سفید تشکیل جلسه دادند تا در مورد واکنش به سرنگونی این پهپاد متجاوز تصمیم‌گیری کنند. اما به‌رغم شایعات رسانه‌های غربی، در نهایت هیچ واکنشی از سوی نظامیان آمریکایی دیده نشد.

ترامپ مدعی شد به‌دلیل اینکه نمی‌خواسته 150 نفر به‌تلافی سرنگونی یک هواپیمای بدون سرنشین کشته شوند، حمله محدود به سه پایگاه نظامی در ایران را در دقایق آخر متوقف کرده است؛ اما ساعاتی بعد «نانسی پلوسی» رییس مجلس نمایندگان آمریکا که از حاضران نشست اضطراری در کاخ سفید بود، به خبرنگاران گفت اصلاً‌ چیزی در مورد لغو حمله به ایران نشنیده است!

پس از آن دولت ترامپ برای اینکه به‌زعم خود وجهه کاخ سفید را حفظ کند و نشان دهد که در برابر سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی از سوی ایران بی‌تفاوت نیست،  تحریم‌هایی تکراری و عملاً غیرکاربردی را علیه تنی چند از مقامات و فرماندهان نظامی ایران اعلام کرد؛ تحریم‌هایی که در واقع از ناتوانی و استیصال آمریکا در برابر ایران حکایت می‌کنند./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات