۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۶۱۱۱۵۴
نظر وارده؛

اما و اگرهای اشتغال طلاب

اما و اگرهای اشتغال طلاب
وضعیت مشاغل طلبگی مشخص نیست و شیوه برخورد با آن با توجه به وضعیت امروز، به روز رسانی نشده است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، درس خواندن یکی از مهمترین کارهایی است که هر جوانی به آن گرایش دارد. اگر شرایط برای تحصیل فراهم باشد می شود گفت درس خواندن اولویت نخست است؛ ولی برخی اوقات شرایط به گونه ای رقم می خورد که اولویت ها جا به جا شده و چه استعدادهایی که در راه همین جا به جایی ظاهرا پیش پا افتاده قربانی می شوند.

دست برتر داشتن با علم زائیده تفکر اسلامی است و طلاب به عنوان بازوان علوم دینی همواره بر پربار شدن علوم دینی و پویا نمودن آن تکیه دارند. البته باید گفت هر علمی که انسان را به سعادتمندی که وعده الهی است برساند از علوم دین است و می شود گفت تقریبا تمامی علوم ارتباطی دیرینه با دین دارند.

حوزه های علمیه به عنوان نماد غواصی در دریای علوم، هزاران سال جلوتر از پدیده دانشگاه، اهل تعلیم و تعلم و علم اندوزی بوده و هستند و این چرخه مبارکه باید بیش از پیش به حرکت پرشتاب خود ادامه دهد؛ اما تغییر شرایط، گاه خللی به این روند وارد کرده که زیرپوست طلبگی در حال اتفاق افتادن است.

روند‌ تحصیلی یک طلبه در مقایسه با یک دانشجو متفاوت است. یک طلبه باید شش سال درس بخواند تا مقطعی معادل کاردانی یک دانشجو کسب کند و دوره کارشناسی چهارساله دانشگاهیان برای طلاب در حوزه، 9 سال به طول می انجامد. طبیعتا نوع خروجی این دو مکان عالم پرور، تفاوت های ماهوی با هم دارند چون تعریف از یک طلبه با دانشجو متفاوت است و هر کدام از این دو قشر بارهای سنگین مختص به خود را به دوش می کشند.

روی سخن این نوشتار با طلاب و مسئولین محترمی است که دغدغه پیشرفت طلاب را دارند؛ اما ممکن است از اتفاقاتی که کم و بیش در بین قشر مظلوم حوزوی در حال وقوع است بی خبر باشند.

وضعیت معیشت یکی از مسائلی است که از دیرباز در بین طلاب مطرح بوده و این قشر را در بین اقشار متوسط رو به ضعیف جامعه قرار داده است. گرچه در بین برخی مردم این بحث، باورپذیر نیست و گمان می شود که درآمد روحانیون بالاست؛ ولی در واقع چیزی که هست با چیزی که تصور می شود تفاوت از زمین تا آسمان است!

متاسفانه تمرکز علمای برجسته و اساتید فاضل در شهر مقدس قم و بسط علوم دینی در بستر این شهر، مهاجرت به این شهر را دو چندان کرده است. طبق آموزه های دین یک عالم دین می بایست بعد از تفقه در دین به دیار خود برای انذار و تبلیغ بازگردد؛ اما فضای علمی و تربیتی شهرمقدس قم و از سویی دیگر فراهم نبودن بسترهای تبلیغ و تعلیم در دیگر مناطق این بازگشت را برای طلاب غیربومی طاقت فرسا می سازد.

شهر مقدس قم یک کلانشهر است که تنه به تنه پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ از نظر هزینه زندگی می زند و این اتفاق، زندگی و تامین معیشت برای طلاب را سخت تر می کند.

طبیعتا روحانیون و طلبه ها برای تامین معیشت خود، علاوه بر وظیفه ذاتی و دینی و صنفی خود به امر مقدس تبلیغ و پژوهش اهتمام دارند؛ اما مع الاسف وضعیت هدایای تبلیغی و پژوهشی اولا برای عموم طلاب مکفی نیست و ثانیا برای همه امکان پذیر نیست.

طلاب سطح یک به هیچ یک از این دو امر نمی توانند به چشم فعالیت رسمی نگاه کنند چون تحصیل این شش سال، کلیدی است. طلاب سطح دو و سه نیز علاوه بر تحصیل به این وظیفه مشغول هستند؛ ولی هم هزینه زندگی بالا رفته و هم موسم های تبلیغی محدودند و از همه مهم تر، اشتغال به تبلیغ و پژوهش رسمیت نداشته و اصطلاحا دارای امنیت شغلی نیست.

در دو سال اخیر مهاجرت معکوس از قم به دلیل فشار اقتصادی اتفاق افتاده است که البته از جهاتی خوب و از جهاتی بد است. برگشت طلاب غیربومی به شهر و دیار خود و شروع امر تبلیغ بسیار خوب و مبارک است؛ اما جنبه بد آن این است که در شهر و دیار خود نیز، هم فرصت های تبلیغی محدود است و هم پرداختی آن برای یک طلبه کافی نیست علاوه بر اینکه برخی مراجع عظام، شهریه آنها را نیز قطع می کنند!

بسیاری از طلاب برای نجات از این حالت، دست به فعالیت هایی می زنند تا هم فرصت ماندن در قم را از دست ندهند و هم بتوانند مخارج زندگی خود را تامین کنند.

شهر مقدس قم را می توان تنها شهری نامید که در صنوف بازاری مختلفش، طلاب هم حضور معناداری دارند. مشاغلی که برخی از آنها قطعا با شؤونات حوزوی و طلبگی همخوانی و سازگاری ندارد و متاسفانه دسته ای از طلاب که در تامین مایحتاج اولیه زندگی خود مانده اند، این مشاغل را برگزیده اند.

البته برخی ممکن است بگویند در عهد علمای سلف، کارگری هم مرسوم بوده است و این کارها عیب نیست. در جواب باید گفت قطعا کسب درآمد حلال عیب نیست بلکه وظیفه است؛ اما باید گفت در عهد علمای سلف وظیفه سنگین حفظ انقلاب اسلامی و پیشرفت پرسرعت علم در زمان انفجار اطلاعات وجود نداشت و علاوه بر آن بحث کمک هزینه تحصیلی یا همان شهریه نیز وجود خارجی نداشت.

طلبگی - آیا برای طلاب شغلی وجود دارد؟

در هرصورت هنوز وضعیت مشاغل طلبگی مشخص نیست و شیوه برخورد با آن با توجه به وضعیت امروز، به روز رسانی نشده است.

فارغ از اینکه خیلی از مشاغل برای طلاب وجود دارد که می توان از آن درآمد کسب کرد و اتفاقا مشاغل متناسب با زی طلبگی وجود دارد؛ ولی چند دلیل برای عدم انتخاب آن هست. یکی اینکه ورود به برخی مراکز با محدودیت هایی همراه است نظیر میزان مدرک که عموما زیرسطح 3 کمتر پذیرش می شود و یا تخصص خاصی از مباحث دینی را طلب می کند که متاسفانه آموزش عمومی حوزه، طلاب را در هر دو مقوله کمتر یاری می دهد.

اولا اینکه طول مدت تحصیل طلاب، فشار روانی را به طلبه تحمیل می کند و دوما مدارک عمومی حوزوی که همان فقه و اصول است اشباع شده و عدم هدایت تحصیلی مناسب به طلاب، رها شدگی در یک بیابان بی هویتی برای طلاب سطوح بالا را تداعی می کند.

به نظر می رسد مسئولین محترم حوزه بایستی برنامه ریزی مدونی در جهت هدایت تحصیلی طلاب در سطوح پایین و تاکید بر تخصص محوری طلاب نمایند تا در آینده وضعیت تحصیلی و شغلی طلاب، روشن باشد و دیگر اینکه کارگروهی مشخص پیرامون مشاغل حوزوی تعیین شده و مشاغلی را مشخص کنند که طلبه ها با شناخت بهتر خود و وظیفه ای که در آینده با آن سروکار دارند، آشنا شوند.

ناگفته نماند بحمدلله کارهایی در خور توجه در باب پیشنهادهای بالا از طرف حوزه انجام شده است و ان شاءالله بسط این مقوله را در حوزه شاهد باشیم تا فرصت سوزی های گذشته و از بین رفتن استعدادهای حوزوی که می بایست در راه پیشرفت علوم دین و تبلیغ آن خرج شود اتفاق نیفتد./829/ج

طلاب و روحانیان می توانند نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را درباره اشتغال طلاب و موضوع مذکور ذیل همین خبر و از طریق گزینه ارسال نظر ارائه کنند. 

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمدصدر
United Arab Emirates
۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
باسلام درمورداشتغال طلاب علیرغم نیازفزاینده ای که درتمام بخشهای جامعه به خصوص نهادهای اموزشی وفرهنگی وجوددارد دستهای پتهان واشکارفراوانی مانع حضورانان میشوندونظام اموزشی حوزه هاهم به جای مهارت اموزی بیشترنظری وکتاب محوراست نتیجه اینکه بسیاری ازاستعدادهای حوزوی نمیتوانندازفرصتهای موجوداستفاده کنند
1
0
Omid
Iran, Islamic Republic of
۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۸
هدایت تحصیلی طلاب توسط خود طلاب چیز قابل تاملیه!

البته بلانسبت طلاب عزیز ولی اون چیزی که واضحه اینه که ما طلبه ها شناختی از ماهیت جامعه و خواسته‌ها و نیازهاش نداریم. در حالی که شغل اساسا یکی از پایه‌هاش برآوردن نیاز جامعه است.

راستی مسئولین با کم ‌کاریشون تو این بخش چطور میتونن جواب آبروی رفته روحانیتِ مستضعف در جامعه‌ای که سطح اقتصادی مردمش متوسط به بالاست رو بدن؟!
البته اگه نگن مگه آبرو به پوله؟
و اونجاست که باید گفت همون دینی که محمد و آل محمد روی بی‌ارزشی پول توش تاکید فرمودن، برای به دست آوردن ثروت ثواب اخروی تعیین کردن!

اصلا شما نگو پول
بگو این همه سلب توفیق‌ها رو ... کی جواب میده؟
هه!!
1
1
ماجد
Iran, Islamic Republic of
۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
کاش نویسنده این مطلب نامش رو می نوشت.
در سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای معیشت طلاب شده است.
1
0
نسل سوم
|
۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹
میشه چندتا شو نام ببرید؟
امیرحسین
Iran, Islamic Republic of
۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
ابتدا در خصوص این موضوعی که ذکر شده، باید مراجع معظم تقلید و شورای محترم عالی حوزه فکری بکنند.واقعا وضعیت سخت معیشتی فرصت و مجال درس خواندن را از طلاب سلب کرده
1
0
ناشناس
|
۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
شدیدا موافقم؛ امروز هم دیر است برای رسیدگی به این معضل که همه طلاب را کلافه کرده؛ تمام شهریه ای که مراجع عظام به طلاب پرداخت می کنن، کفاف اجاره بهای مسکن رو هم نمیکنه
زکایی
Iran, Islamic Republic of
۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
چه اشکالی در کار کردن طلاب برای امرار معاش وجود دارد؟ آیا اشتغال طلبه برای نان آوری عیال واجب النفقه نسبت به مسئله زی طلبگی در تزاحم است؟
2
0
منتظر الظهور
|
۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
امام راحل در این مورد می فرمایند:
"اگر ما از زی متعارف روحانیت خارج بشویم و خدای نخواسته، توجه به مادیات بکنیم، در صورتی که خودمان را با اسم روحانی معرفی می‌کنیم، این منتهی ممکن است بشود به اینکه روحانیت شکست بخورد."
ناشناس
|
۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
در جواب منتظر المهدی باید عرض کنم: حتما باید شرایط زمانه لحاظ شود و الا ممکن است از همان جنس ایرادی که سفیان ثوری به امام صادق علیه السلام گرفت در اینجا هم به یک طلبه متقی که به دنبال درآمدحلال است گرفته شود و وی متهم به دنیا طلبی شود. عزیزم کار کردن برای تامین نیاز های خانواده و حتی توسعه رفاه، امری پسندیده است و اگر پسندیده است برای طلبه هم پسندیده است و لا غیر و الا بایدمنتظر بود که خدایی ناکرده همسرطلبه برای دیگران کلفتی کند تا بتواند مخارج بچه هایشان را بدهد. «توجه به مادیات» باید صحیح و با توجه به زمانه معنا شود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
من یک طلبه فاضل را می شناسم از معمولا از ساعت 11 شب تا 4 صبح در اسنپ کار می کنه
2
3
ناشناس
|
۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
چطو تا حالا شهریه این طلبه فاضل قطع نشده؛ الله اعلم
علی طلبه درس خارج
|
۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
زی طلبگی با عزت نفس و مناعت طبع حاصل می شود؛ وقتی مقدمات و اسباب این مهم از سوی خود حوزه و طلبه فراهم نشود مسیر همین خواهد بود که هست.
والسلام
نیما
|
۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
«توجه به مادیات» را باید درست معنا کنید. یک زندگی متوسط و عادی برای طلاب به معنای توجه به مادیات نیست. توجه به مادیات یعنی آنچیزی که در زندگی رئیس جمهور روحانی می بینیم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۱
توجه به مادیات یعنی اینکه برای طلاب معیشت اصل و محور بشود اما کار کردن برای امرار معاش که معنایش توجه به مادیات نیست وگرنه اهل بیت هم نباید کار می ‌کردند
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
سلام بنده هم خیلی نگران آینده شغلی فرزندم که طلبه هست هستم
0
0
امیر مهدی طلبه
Iran, Islamic Republic of
۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶
با سلام و عرض ادب
ای کاش گروهی از طلاب جمع می شدند و سرمایه ای فراهم می کردند و شاگرد و عامل امینی را هم انتخاب می کردند تا کاری صورت بگیرد و شرکت کوچکی راه اندازی شود و طلاب در عین اشتغال به درس ماهیانه از سود آن شرکت بهره می بردند .
0
0
دشمن تحجر
Iran, Islamic Republic of
۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۰
سلام و عرض ادب
متاسفم برای دوستانی که به جای تحسین طلبه‌ای که برای تامین خانواده و عیالش ،به جای گدایی از مراجع تقلید زحمت می‌کشد،او را طالب دنیا می‌خوانند...
و بیشتر متاسفم برای آن افرادی که بودجه‌های کلان حوزه را به جای شکوفایی و رونق و حمایت از طلاب صرف ساخت ساختمان های مجلل و باشکوه و به اسم خودشان می‌کنند...
خداوند بین ما طلاب و کسانی که این وضع را برای ما به وجود آوردند قضاوت بکند....
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
با سلام
اولا آنقدر در مدت زمان تحصیل یک طلبه در حوزه در گوش او می خوانند که طلبه فلان است و بهمان است و زی طلبگی چنین است و چنان جرات انجام کاری را به طلبه نمی دهند ثانیا طلبه ای که 10 سال در حوزه سر گرم فقه و اصول بوده و الان با 25 تا 30 سال سن نه دست به کاری زده و نه تخصص شغلی پیدا کرده ( خارج بحث وظیفه طلبگی ) و الان وقت ازدواج و تشکیل زندگی اش است دستش به کجا بند است؟ ثانیا طلبه را همیشه بین دو محذور می گزارند یکی اینکه به وظایف طلبگی برسی که پولی در کار نیست و یکی اینکه دنبال شغل بروی که به وظایف طلبگی نمی رسی ثالثا یک روحانی با ۶ کیلو ریش و عمامه کجا و در چه شغلی میتواند کار کند در جامعه ای که برای افراد عادی شغلی نیست برای طلبه با آن وضع خاص شغل هست؟
1
0