۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۶۱۱۱۵۹
نظریه‌پرداز آمریکایی:

هدف معامله قرن، ابدی کردن تسلط اسرائیل بر کرانه باختری است

هدف معامله قرن، ابدی کردن تسلط اسرائیل بر کرانه باختری است
«استفان والت» استاد آمریکایی دانشگاه هاروارد معتقد است که هدف از «معامله قرن»، دائمی کردن کنترل رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری است.

به گزارش خبرگزاری رسا، یک تحلیلگر برجسته و نظریه‌پرداز مطرح روابط بین‌الملل در آمریکا در واکنش به آغاز نشست منامه به منظور رونمایی از طرح موسوم به معامله قرن درباره فلسطین گفته که هدف این طرح تسهیل صلح در منطقه نیست و قصد آن، دائمی کردن تسلط رژیم صهیونیستی بر کرانه باختری است.

استفان والت استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد که تالیفات بسیاری در زمینه سیاست خارجی آمریکا، رژیم صهیونیستی و مسائل غرب آسیا انجام داده است، اعتقاد دارد که هدف اصلی معامله قرن و طرح ادعایی صلحی که «جرد کوشنر» مشاور کاخ سفید در روند سازش خاورمیانه و داماد یهودی دونالد ترامپ در حال پیش بردن آن است، «دائمی کردن کنترل اسرائیل بر کرانه باختری است».

کوشنر شامگاه سه شنبه (دیشب) در افتتاحیه نشست منامه سخنرانی و اظهاراتی درباره طرح دولت آمریکا در قبال فلسطین و رژیم صهیونیستی (موسوم به معامله قرن) مطرح کرد.

او با این ادعا که «تمام آن چیزی که در تلاش برای آن هستیم صلح و امنیت برای فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است»، مدعی شد طرح صلح پیشنهادی آمریکا حداقل یک میلیون فرصت شغلی برای فلسطینیان فراهم می‌کند و این طرح شامل سرمایه‌گذاری‌هایی در اردن، لبنان و مصر خواهد بود.

معامله قرن، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان سعودی، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

استفان والت در پیامی توئیتری ادعاهای کوشنر درباره تلاش دولت آمریکا برای تسهیل «صلح» برای فلسطینیان با رونمایی کردن از معامله قرن را رد کرد.

او نوشت: «افرادی که می‌گویند "طرح صلح کوشنر کارساز نخواهد بود" متوجه یک موضوع نیستند. اگر منظور آنها این باشد که هدف باید تسهیل یک صلح عادلانه و پایدار باشد، باید بگویم که اصلا قرار نبوده که این طرح کارساز باشد. هدف (معامله قرن) خریدن زمان، خواباندن گرد و خاک‌ها، دیگران را مقصر جلوه دادن و در نتیجه تسهیل تسلط دائمی اسرائیل بر کرانه باختری بوده است».

دولت آمریکا که پیشتر در اقدامی غیرقانونی بیت‌المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی شناخته است، از اظهارات «بنیامین نتانیاهو» که گفته بود، درصدد الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری فلسطین به صهیونیست‌ها است، هم حمایت کرده است./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات