۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۶۱۱۱۸۲

یادداشت | نگاهی به کشف حجاب بازیگران

یادداشت | نگاهی به کشف حجاب بازیگران
این ساده‌انگاری است که به صرف اینکه بازیگری نقش یک زن محجبه را بازی می‌کند و از حجاب دم می‌زند فکر کنیم که این شخص الزاما مقید به حجاب است.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، این روز‌ها خبر کشف حجاب برخی بازیگران در خارج از کشور از اخبار پر حرف و حدیث در فضای مجازی است. یک روز کشف حجاب نگارجواهریان در کانادا مطرح می‌شود؛ روز دیگر کشف حجاب ستاره اسکندری در ترکیه و بدتر از آن این که لیلی رشیدی تصویر بی‌حجاب خود را به حمایت از ستاره اسکندری در اینستاگرام منتشر می‌کند.

البته این موضوع جدیدی نیست و قبل از این ایام نیز چنین مسائلی سابقه داشته است ولی شاید موارد اخیر رنگ و بوی دیگری داشته باشد و با توجه به نقش فضای مجازی و سرعت ارتباطات در آن تا این حد بزرگ جلوه کرده باشد.

به نظر می‌رسد که این مسئله را از زوایه‌ای دیگر باید دید و بررسی کرد. شاید تعبیر ریاکار و منافق به این گونه افراد درست نباشد؛ چرا که نوع این جماعت اصولا پایبند به حجاب نیستند و این مسئله هم خیلی موضوع پوشیده‌ای نیست. نه تجسس است و نه تهمت؛ به قول معروف: «چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است».

بیشتر بازیگران مقید به پوشش اسلامی نیستند
 
آیا این چیزی که این افراد در شرایط عادی به عنوان پوشش استفاده می‌کنند واقعا حجاب است؟! اینکه صرفا چیزی را به صورت عاریه‌ای روی سرشان می‌اندازند که بعضا طاقت یک فوت هم ندارد و به راحتی از سرشان خواهد افتاد حجاب است؟ بعضا آرایش‌های آنچنانی هم دارند. این‌ها کجایش با حجاب سازگاری دارد؟! چیزی که معمولا در حال حاضر در فیلم‌های سینمایی و تئاتر شاهد هستیم خیلی با بی‌حجابی فرقی ندارد. فقط در مجموعه‌های تلویزیونی است که تا حدودی پوشش رعایت می‌شود و آن هم به خاطر ضوابطی است که در صدا و سیما هست، ولی در سینما و تئاتر وجود ندارد.

این ساده‌انگاری است که به صرف اینکه بازیگری نقش یک زن محجبه را بازی می‌کند و از حجاب دم می‌زند فکر کنیم که این شخص الزاما مقید به حجاب است. اسمش روی خودش است: "نقش بازی می‌کند. "

با این اوصاف اساسا نمی‌توان اکثر این بازیگران را مقید به حجاب دانست؛ هر چند که موارد نادری ممکن است باشد و ما در اینجا همه را به یک چشم نمی‌بینیم؛ ولی باید قبول کنیم که اکثریت قابل توجه، تقید آن چنانی به حجاب ندارند. عکس‌هایی که خودشان در فضای مجازی و اینترنت منتشر می‌کنند و حتی وضعیت ظاهرشان در جلوی دوربین سینما گویای این مطلب است. حتی شاهد هستیم در فیلم‌های سینمایی که مثلا ارزشی هم به حساب می‌آیند اوضاع حجاب بازیگران زن معمولا اسف بار است.
 
جایگاه مطرود حجاب در وادی فیلم‌سازی
 
نکته مهمی که نمی‌توان منکر آن شد این است که اساسا مقوله حجاب و بازیگر محجبه در وادی فیلم‌سازی جایگاه مناسبی ندارد و اگز زنی بخواهد با ضوابط شرعی بازیگری کند معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. نمونه و مصداق عینی این ادعا الهام چرخنده است که بعد از اینکه حجاب برایش به عنوان یک باور و التزام عملی درآمد عملا بایکوت شد و انگ‌های مختلفی به او زده شد و به نوعی مطرود شد. این وضعیت به روشنی گویای این است که وضعیت حجاب در وادی فیلم و سینما چه جایگاه تأسف انگیزی دارد! /۹۹۹/ی702/س

بابک شکورزاده
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
خلعنبری
Iran, Islamic Republic of
۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۶
برخی از مشاهیر هنرمندان امروز در جامعه حیازدایی می‌کنند و مروج بی‌حیایی هستند و دانسته یا ندانسته در این میدان قدم برمی‌دارند.
1
0
طلبه روشنفکر انقلابی
Iran, Islamic Republic of
۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
از صداوسیما می‌خواهیم خانمهای چادری رو به تلویزیون بیاره تا با مردم صحبت کنند.حتماً نباید فرد غیر چادری باشه تا در صداوسیما صحبت کنه. در این زمینه از صداوسیما گلایه داریم.
1
0
نقی حسنی راد
Iran, Islamic Republic of
۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
سبک زندگی هنرمندان باید دینی شود و این مقوله بیش از آنکه یک مولفۀ صرفاً اثرگذار بر وضعیت اجتماعی ایران باشد، یک ضرورت و عامل حیات و بازتولید نظام فرهنگی به شمار می‌رود.
1
0
وهرز نویدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
حجاب زیر مجموعه مفهوم کلانی با عنوان شیوه زیست مومنانه است.
طراحی یک الگوی سیاستگذاری برای تعیین این امر که به چه چیزی شیوۀ زیست مومنانه اطلاق می‌شود و به چه روشی می‌توان به ترویج آن اهتمام ورزید، یک ضرورت غیر قابل انکار برای حاکمیت محسوب می‌شود.
0
0