۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۱۱۲۷۸

فاز جدید عملیات حشد شعبی در مناطق مرزی/آشفتگی در صفوف بقایای داعش

فاز جدید عملیات حشد شعبی در مناطق مرزی/آشفتگی در صفوف بقایای داعش
نیروهای «حشد شعبی» با هدف تأمین امنیت مناطق مرزی، به تازگی فاز جدیدی از عملیات ضد تروریستی را در مرزهای مشترک سوریه و عراق کلید زده اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، نیروهای «حشد شعبی» عراق به تازگی عملیات ضد تروریستیِ جدیدی را علیه بقایای داعش در مرزهای مشترک این کشور با سوریه کلید زده‌اند. منابع وابسته به حشد شعبی اعلام کردند که هدف اصلی و اساسی از این عملیات، تأمین امنیت در مناطق مرزی با سوریه است. منابع عراقی از عملیات حشد شعبی در مرزهای سوریه و عراق به عنوان عملیاتی گسترده یاد کرده‌اند.

از زمان آزادسازی عراق از لوث تروریست‌های تکفیری داعش در سال ۲۰۱۷، این اولین باری نیست که نیروهای حشد شعبی و نیروهای امنیتی عراق سلسله عملیات‌های ضد تروریستی را علیه بقایای عناصر تکفیریِ داعش ترتیب می‌دهند. پیشتر نیز نیروهای عراقی در نقاط مختلف عملیات‌های گسترده‌ای را علیه بقایای تکفیری انجام داده و ضربات مهلکی ها را به آنها وارد کرده‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به عملیات پاکسازی جزیره صلاح الدین اشاره کرد که اخیراً از سوی نیروهای عراقی انجام شد.

پیشتر «سلام جمیل» یکی از فرماندهان نیروهای حشد شعبی اعلام کرده بود که این نیروها نوار مرزی عراق و سوریه را از لوث تروریست‌ها پاکسازی کرده‌اند. وی همچنین گفته بود: «مرزهای عراق و سوریه امن است و عملیات پاکسازی این مناطق هم چنان ادامه دارد. مهمترین مسأله ای که نیروهای عراقی از مدت‌ها پیش روی آن متمرکز شده‌اند، تأمین امنیت راه‌های مواصلاتی میان مناطق آزاد شده در مرزهای عراق است».

نیروهای امنیتی و دستگاه‌های اطلاعاتی عراقی به خوبی می‌دانند که باز گذاشتن دست بقایای تکفیری‌ها برای تردد مخفیانه در راه‌های مواصلاتی میان مناطق آزاد شده مرزی می‌تواند به نفوذ گسترده آنها در این مناطق منجر شود. از همین روی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراقی عزم خود را برای مسدود سازی راه‌های مواصلاتی میان مناطق آزاد شده جزم کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا از این رهگذر مانع از نفوذ مجدد عناصر تروریستی به داخل خاک عراق شوند. دستگاه اطلاعاتی عراق که مسئولیت رصد تحرکات بقایای تکفیریها را برعهده دارد، نقش مهمی در این منظومه امنیتی ایفا می‌کند.

مقامات عراقی به خوبی می‌دانند که تحرکات تکفیریها در مناطق مرزی می‌تواند روند دموکراسی در این کشور را به چالش بکشاند؛ به ویژه اینکه درحال حاضر روند دموکراسی و تکمیل کابینه عراق وارد آخرین ایستگاه خود شده است. نمایندگان پارلمان عراق در نشست روز دوشنبه خود به یاسین طه حسن الیاسری به عنوان وزیر کشور عراق رأی اعتماد دادند. پارلمان عراق همچنین به نجاح الشمری هم رأی اعتماد داد و وی وزیر دفاع عراق شد.

همچنین فاروق امین الشوانی هم توانست رأی اعتماد نمایندگان پارلمان عراق را به دست آورد و وزیر دادگستری شد. این در حالی است که پارلمان عراق به سفانه حسین الحمدانی که از سوی عادل عبدالمهدی برای پست وزیر آموزش و پرورش به مجلس عراق معرفی شده بود، رأی اعتماد نداد. بدین ترتیب پر واضح است که روند تکمیل کابینه در عراق وارد فاز پایانی خود شده است و در این شرایط، لزوم مبارزه با بقایای تکفیری‌ها به ویژه در مناطق مرزی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اکنون که تنها یک وزارتخانه برای تکمیل روندِ تشکیل کابینه باقی مانده است، دولت بغداد به خوبی می‌داند که برای مقابله با توطئه‌های مختلف ازجمله توطئه‌های خارجی می‌بایست بهبود خدمات در مرحله پساداعش را در دستور کار خود قرار دهد؛ به ویژه اینکه آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند از مشکلاتی که بعضاً در این کشور وجود دارد، نهایت بهره برداری را به نفع خود داشته باشند.

به عنوان نمونه، مدت زیادی نیست که عراق به لطف مقاومت قهرمانانه ارتش، دولت و ملت آن و همچنین متحدان و همپیمانان آن در منطقه، بر تروریست‌های تکفیری داعش غلبه کرده است و به همین دلیل هم اکنون مرحله پسا داعش را سپری می‌کند. ازهمین روی، اکنون (در مرحله پساداعش) مشکلاتی در عرصه اقتصادی و آبادانی در عراق وجود دارد که آمریکایی‌ها در صدد سو استفاده از این مشکلات برای ضربه زدن به دولت بغداد هستند.

در همین حال، می‌توان به مسأله اصلاحات سیاسی و اقتصادی نیز در عراق نیز اشاره کرد. به عنوان نمونه «آیت الله سیستانی» مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق مدتهاست که بر لزوم تحقق اصلاحات در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در عراق تأکید کرده و نمایندگان وی اعلام کرده‌اند که دولت باید با سرعت بیشتری در راستای اعمال و تحقق این اصلاحات گام بردارد.

در هر صورت آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که آمریکایی‌ها و ایادی آنها تلاش می‌کنند تا از طریق متوسل شدن به مشکلاتی که پیشتر بدان اشاره شد، زمینه برای ساقط کردن دولت بغداد را فراهم آورند. این درحالی است که دولت و ملت عراق برای حل و فصل مشکلات مذکور که عزم خود را جزم کرده و یکصدا هستند؛ مشکلاتی که البته تحرکات چندساله تکفیریهایِ تحت الحمایهِ آمریکا در عراق در ظهور و بروز آنها بی تأثیر نبوده‌اند.

بر اساس آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که تداوم فعالیت‌های بقایای تکفیری‌های داعش در نقاط مختلف ازجمله در مناطق مرزی عراق می‌تواند پیامدهای وخیمی را در عرصه بهبود خدمات رسانی در این کشور در مرحله پساداعش داشته باشد. به همین دلیل است که نیروهای حشد شعبی و همچنین نیروهای عراقی عملیات‌های گسترده‌ای را علیه هسته‌های خفته تکفیری‌ها در مناطق مرزی کلید زده‌اند.

باتوجه به آنچه که گفته شد، به نظر می‌رسد که عملیات ضد تروریستی نیروهای حشد شعبی عراق در مرزهای مشترک این کشور با سوریه، جنبه بازدارندگی نیز داشته باشد و وجوب شود تا ایالات متحده آمریکا از تدارک توطئه ای جدید علیه عراق صرف نظر کند؛ توطئه ای که واشنگتن تلاش می‌کند از رهگذر آن، ضربه سیاسی مهلکی را به بغداد وارد کند./847/ب

رامین حسین آبادیان/مهر

ارسال نظرات