۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۶۱۱۲۸۲
رییس مرکز موضوع شناسی فقهی حوزه علمیه قم:

رهنمودهای مراجع تقلید نصب العین فعالان عرصه موضوع شناسی فقهی قرار گیرد

رهنمودهای مراجع تقلید نصب العین فعالان عرصه موضوع شناسی فقهی قرار گیرد
حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده با بیان اینکه موضوع شناسی کاری فقیهانه است، گفت: رهنمودهای مراجع تقلید باید نصب العین فعالان عرصه موضوع شناسی فقهی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین فلاح زاده رییس مرکز موضوع شناسی فقهی حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در دیدار با حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه موضوع شناسی یک کار فقیهانه است، گفت: ما باید در زمینه موضوع شناسی احکام فقهی از ظرفیت مراجع تقلید و علما استفاده کرده و با آنها در ارتباط باشیم.

وی با بیان اینکه رهنمودهای مراجع تقلید باید نصب العین فعالان عرصه موضوع شناسی فقهی قرار گیرد، ادامه داد: ما باید از رهنمودهای علما استفاده کنیم تا در زمینه استباط احکام فقهی و تطبیق آنها با مسائل جدید کوچکترین اشتباهی ایجاد نشود.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده خاطرنشان کرد: موضوع شناسی فقهی در روزگار امروز با توجه به موضوعات نوپیدا و جدیدی که وجود دارد، کاری بسیار سخت است، اما ما با قدرت در این مسیر پیش خواهیم رفت.

رییس مرکز موضوع شناسی فقهی حوزه علمیه قم با بیان اینکه 10 ملاک اولویت بندی در موضوعات فقهی توسط کارشناسان تعیین شده است، تأکید کرد: با توجه به وسعت کار موضوع شناسی فقهی، ناچار هستیم که سطح کار را مقداری محدودتر در نظر بگیریم؛ تصمیم گرفته ایم به موضوعاتی بپردازیم که در راستای نیازهای نظام اسلامی و جامعه قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برای موضوع شناسی فقهی از افراد فقیه استفاده می کنیم، افزود: کمیته فقهی متشکل از نمایندگان دفاتر مراجع تقلید تشکیل شده است تا کار موضوع شناسی به صورت عالمانه و فقیهانه صورت بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین فلاح زاده تأکید کرد: برای آنکه از صرف بودجه بیت المال جلوگیری شود، بنا شد تا حوزویان پایان نامه های خود را در زمینه موضوعاتی که روی زمین مانده است، انجام دهند؛ لیست موضوعات تهیه شده و در اختیار طلاب قرار می گیرد تا پایان نامه خود را در همان زمینه انجام دهند تا ما از آنها استفاده کنیم.

رییس مرکز موضوع شناسی فقهی حوزه علمیه قم بر لزوم ایجاد هم افزایی میان مؤسسات موضوع شناسی فقهی و مراکز آموزشی دانشگاهی تأکید و عنوان کرد: به عنوان مثال پیش از ماه مبارک رمضان با فرهنگستان علوم پزشکی نشست های متعددی برگزار کردیم تا بیماری هایی که روزه گرفتن برای آنها مضر است، مشخص شود.

وی همچنین از امضای تفاهم نامه میان مؤسسه موضوع شناسی فقهی و 20 دستگاه و نهاد از نهادهای نظام خبر داد و گفت: طبق این تفاهم نامه، دستگاه ها در زمینه هایی که نیازمند کار علمی دانشگاهی هستیم، به ما کمک می کنند؛ همچنین برگزاری دروس تخصصی موضوع شناسی فقهی نیز از دیگر کارهای انجام شده از سوی مؤسسه موضوع شناسی فقهی است./841/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
حسین ثالث موید
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
یا مظهر العجائب، شه نجف
Iran, Islamic Republic of
۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
فایل صوتی در ادامه خبر، اطلاع رسانی را منسجم و مطمئن تر می نماید.
این ابتکارتان کار دشواریست و آن را ادامه دهید.
1
0