۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۶۱۱۲۸۶
آیت الله حسینی بوشهری تبیین کرد؛

شیوه‌های تعامل روحانیت با مخاطبان دین پذیر، دین‌گریز و دین‌ستیز

شیوه‌های تعامل روحانیت با مخاطبان دین پذیر، دین‌گریز و دین‌ستیز
امام جمعه قم با بیان اینکه ما مخاطبان دین پذیر، مخاطبان دین‌گریز و مخاطبان دین‌ستیز داریم، گفت: هر سه دسته مخاطبان ما قابل هدایت و راهنمایی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، خبرگزاری آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امروز در درس اخلاق حوزه علمیه خراسان شمالی که با حضور طلاب و اساتید این حوزه علمیه در بجنورد برگزار شد، به تبیین ملزومات فعالیت تبلیغی روحانیت پرداخت و اظهار کرد: فعالیت تبلیغی روحانیت دارای شاخصه‌هایی است که یک وجه آن به ما، وجه دیگر آن به محتوا و وجه سوم به مخاطب ما بازمی‌گردد.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: مخاطبان ما یکسان نیستند؛ برخی اهل حکمت بوده و باید با آن‌ها حکیمانه سخن گفت، برخی اهل موعظه بوده و دل‌های آن‌ها زود نرم می‌شود و برخی هم اهل جدل هستند که باید با آن‌ها به نیکی مجادله کرد.

وی با تأکید بر اینکه در این مقام باید روحیه خداباوری و فعالیت خالصانه برای خدا باشد، گفت: سخن ما باید به‌گونه‌ای باشد که در مخاطب اثر بگذارد؛ زیرا مخاطبان ما با هم متفاوت هستند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه ما مخاطبان دین پذیر، مخاطبان دین‌گریز و مخاطبان دین‌ستیز داریم، افزود: مخاطبان دسته نخست برای شنیدن کلام و پیام حق آغوش باز می‌کنند.

وی خطاب به روحانیان گفت: عمده مخاطبان ما افراد دین پذیر و نفرات ثابت منابر و مساجد ما هستند، این افراد همراه بوده و وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهند و درنتیجه ما هم با این افراد مشکلی نداریم.

آیت‌الله حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: باید از وجود این افراد برای جذب دو دسته دیگر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه افراد دین‌گریز با دین دعوا ندارند اما کسل و تنبل هستند، افزود: این افراد ذاتاً با مسجد مشکل ندارند اما پیرامون روحانیت و مسجد کمتر دیده می‌شوند.

امام جمعه قم اضافه کرد: دسته سوم که کار ما را بسیار دشوار می‌کنند و در طول تاریخ علیه دین جبهه گرفته‌اند شمشیرها را آخته کرده و به فکر این هستند که از کجا ضربه را وارد کنند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اینکه با وجود این هر سه دسته مخاطبان ما قابل هدایت و راهنمایی هستند، گفت: نبی اکرم در مورد مخاطبان هر سه دسته مذکور موفق به هدایت شدند؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از انسان‌های سرسخت سرانجام در مسیر رسول اکرم قرار گرفتند.

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار کرد: همه مخاطبان ما می‌توانند وارد دسته نخست همراه شوند؛ اما باید بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کرده و تلاش کنیم نیروهایی ابوذر گونه تربیت کنیم./9314/پ202/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات