۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۱۱۳۴۸
حجت الاسلام صادقی:

مسؤولان با دشمن برخورد قاطع کنند | اراده جدی دستگاه قضا برای مبارزه با فساد

مسؤولان با دشمن برخورد قاطع کنند | اراده جدی دستگاه قضا برای مبارزه با فساد
معاون فرهنگی قوه قضاییه با بیان اینکه وجود هرگونه فسادی در دستگاه قضا قابل قبول نیست، از اراده جدی دستگاه قضا برای اجرای عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام هادی صادقی معاون فرهنگی قوه قضاییه امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله بهشتی و هفته قوه قضاییه گفت: خدمتگزاران دستگاه قضایی با امانت و صداقت در خدمت مردم هستند و در پی احقاق حق و اجرای عدالت تلاش می کنند.

وی افزود: دادگستری و دستگاه های وابسته به قوه قضاییه تلاش می کنند که در خدمت مردم باشند، حجم پرونده های دستگاه قضایی بسیار زیاد است و این کثرت پرونده علل مختلفی دارد، یکی از علت ها این است که در قوانین جرم انگاری زیادی شده است، در حالی که می توان از برخی اعمال جرم زدایی کرد و باید با همکاری سه قوه این کار انجام شود تا شاهد کاهش جرایم و پرونده های قضایی باشیم.

حجت الاسلام صادقی اظهار داشت: تا جایی که جا دارد و قانون اجازه می دهد برای کسانی که برای نخستین بار جرم سبکی مرتکب می شوند نباید پرونده قضایی تشکیل داد، این کار در قم آغاز شده و به جای تشکیل پرونده قضایی و سوء سابقه جلساتی برای جوانان تشکیل می شود تا متنبه شوند و به روال عادی زندگی بازگردند.

وی ادامه داد: قم در الگوسازی برای سایر استان ها باید پیشتاز باشد، ارتباط دستگاه قضایی با مراجع و علمای بزرگ در دستور کار است و رییس قوه در همین مدت کم بارها را مراجع دیدار داشته است، یکی از خواسته های علما و بزرگان این است کسانی که توانایی پرداخت مهریه ندارند زندانی نشوند، در همین مدت هزار و 800 نفر از کسانی که در زندان بودند بعد از این که محرز شد توانایی در پرداخت ندارد آزاد شدند.

معاون فرهنگی دستگاه قضا ابراز داشت: البته کسانی هم بودند که توانایی پرداخت مهریه را داشتند و پرداخت نمی کردند و به دلیل رعایت حقوق زنان زندانی هستند، دستگاه قضایی آماده دریافت نظرات بزرگان و مردم برای  پیگیری در موضوعات مختلف است.

وی با اشاره به طرح تحول قوه قضاییه عنوان کرد: تحول در دستگاه قضا در دستور کار آیت اله رئیسی و مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است که ابعاد مختلفی دارد و برای اجرای طرح تحول از مشارکت مردمی استفاده می کنیم.

حجت الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: سرمایه اجتماعی یعنی مردم دستگاه قضایی را قبول داشته باشند و با این قوه همکاری کنند، باید زمینه همکاری فراهم شده و مردم باید همت و جهاد کنند تا شاهد تحول در دستگاه قضا و مبارزه جدی با فساد باشیم.

وی اضافه کرد: در درون قوه هیچگونه فسادی ولو این که کوچک باشد قابل قبول نیست و باید با آن مقابله شود، دستگاه قضایی که می خواهد مجری عدالت باشد باید مبرای از هرگونه فساد و سیاهی باشد، مردم عزیز هرجا فسادی در دستگاه قضا مشاهده کردند باید اطلاع رسانی کنند؛ نقش دیگر مردم در پیشگیری از وقوع جرم است، در دوره جدید دستگاه قضایی یکی از برنامه ها ارتقای مشارکت مردم و سرمایه اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است، دستگاه قضا با مشارکت مردم در مبارزه با فساد می تواند موفق باشد.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با تأکید بر ارتقای فرهنگ صلح و سازش در کشور گفت: فرهنگ گذشت، عفو و مهربانی باید در کشور تقویت شود چرا که ملت ایران دارای فرهنگ جوانمردی هستند، فرهنگ ایرانی، اسلامی و شیعی ما اقتضا می کند که نسبت به یکدیگر گذشت و مهربانی داشته باشیم.

وی افزود: یکی از برنامه های دستگاه قضا این است که اگر اختلافی وجود دارد در ابتدا صلح و سازش و ریش سفیدی شود تا نزاع ادامه پیدا نکند و سبب ایجاد پرونده قضایی نشود، درگیری ها و نزاع ها به ویژه در خانواده ها شایسته  نیست.

حجت الاسلام صادقی با بیان این که در جامعه دینی باید اخلاق و گذشت فراگیر باشد، اظهار داشت: اگر بخواهیم فرهنگ حقوقی و قضایی را ارتقا بدهیم باید خانواده ها و نهادهای آموزشی مشارکت جدی داشته باشند، آموزش و پرورش باید مسائل حقوقی مورد نیاز را به دانش آموزان آموزش دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از پرونده ها در اثر ناآگاهی مردم تولید می شود که اگر آگاهی داشته باشند اینگونه نخواهد شد، به مردم اطمینان می دهیم که اراده جدی در دستگاه قضایی برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد وجود دارد، مسؤولان عالی قضایی واقعا تلاش شبانه روزی می کنند تا احقاق حق شود اما لازمه آن مشارکت مردم و دستگاه ها است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به هفته حقوق بشر آمریکایی ابراز داشت: در حال حاضر وضعیت ایران و آمریکا بسیار جدی است، برخی می گویند ما مانند شعب ابی طالب در دوره محاصره هستیم و برخی دیگر می گویند در زمانی مانند بدر و احد قرار داریم، ما بسیار جلوتر هستیم و در دوران پس از فتح مکه قرار داریم.

وی با اشاره به آیاتی از سوره برائت عنوان کرد: ما با دشمنان پیمان بستیم اما آمریکا و اروپا پیمان شکنی کردند، اگر دشمنان نقض عهد کردند باید محکم بایستیم و حق نداریم به پیمان ادامه بدهیم، برائت جستن نشانه قاطعیت است و سکوت در برابر پیمان شکنی دشمن جایز نیست.

حجت الاسلام صادقی خاطرنشان کرد: مسؤولان باید در برابر پیمان شکنی دشمنان با شدت برخورد کنند، وفای به عهد لازم است اما اگر پیمان را نقض کردند پایبندی به عهد معنا ندارد، اقدام اخیر شورای عالی امنیت ملی و دولت در مهلت دادن به طرف های مقابل و کاهش تعهدات کار خوبی بوده و تقدیر می کنیم.

وی اضافه کرد: آمریکایی ها و دشمنان کوچکترین رخنه ای پیدا کنند نفوذ خواهند کرد از این رو باید جلوی نفوذ دشمن را گرفت و هیچگاه نباید آن ها را دوست خود بدانیم، به فرموده قرآن کریم بعد از نقض عهد، دشمن نباید نزدیک شود یعنی همان فرمایش رهبر انقلاب که تأکید داشتند پیشرفت کشور حاصل خواهد شد به شرطی که آمریکایی ها نزدیک شوند؛ با اتکای به خداوند متعال، پیروی از فرامین رهبری و ایستادگی مردم و مسؤولان پوزه آمریکا به خاک مذلت کشیده خواهد شد.

محمد قمین
ارسال نظرات