۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۶۱۱۳۵۰

اظهارت وزیر خارجه اخراجی ترامپ درباره دلایل بحران در شورای همکاری خلیج‌فارس

اظهارت وزیر خارجه اخراجی ترامپ درباره دلایل بحران در شورای همکاری خلیج‌فارس
وزیر خارجه سابق آمریکا در جلسه‌ای با اعضای کنگره افشاگری‌هایی علیه سیاست خارجی دولت واشنگتن و نقش داماد رییس‌جمهوری در مسائل مرتبط با منطقه خاورمیانه مطرح کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا در کنگره این کشور، افشاگری‌هایی درباره سیاست خارجی دولت «دونالد ترامپ» انجام داده است.

متن مصاحبه‌های غیرعلنی تیلرسون با نمایندگان کنگره در ماه مه گذشته در 145 صفحه منتشر شده است.

تیلرسون در این مصاحبه،دخالت‌های «جرد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ در سیاست خارجی دولت را به باد انتقاد گرفته و گفته است که کوشنر بدون اطلاع وی دست به تحرکاتی در این سطح می‌‌زد.

اظهارات وزیر خارجه برکنار شده دولت ترامپ نشان می‌دهد که تیلرسون در تعامل با بیشتر مسائل مهم مرتبط با سیاست خارجی، مانند وزیر خارجه در سایه عمل می‌کرد و با تیلرسون هیچ مشورتی صورت نمی‌داد.

تیلرسون همچنین به نقش کوشنر در سیاست‌های منطقه خاورمیانه اشاره کرده و گفته است که او نمی‌‌داند رابطه میان کوشنر و «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی چیست ولی او از «بسیاری از تماس‌ها» میان این دو شخصیت مطلع بود.

تیلرسون تصریح کرد، جرد کوشنر استراتژی جامعی برای روابط آمریکا و عربستان سعودی تدوین کرد و او خیلی دیر از این طرح مطلع شد.

وزیر خارجه برکنار شده آمریکا درباره حوادث ماه ژویئه 2017، یعنی اندکی قبل از تصمیم ترامپ به حمایت از «محاصره قطر»، گفت که او در آن در ریاض برای آماده‌سازی مقدمات اجلاس خاورمیانه حضور داشت در حالی‌که با وجود برخی سیگنال‌ها، نمی‌دانست که تنش‌ها در منطقه در حال افزایش است.

او به مراسم شامی با حضور «استیو بنن» و کوشنر با رهبران سعودی و امارات در سال 2017 در ریاض اشاره کرد و گفت که طی این گردهمایی، «رهبران کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس طرح‌هایشان برای محاصره قطر را مطرح کردند».

وزیر خارجه سابق آمریکا گفته هنگامی که چهار کشور عربی محاصره قطر را اعلام کرده‌اند او از این تصمیم شگفت‌زده شد و باخبر هم نبود. او گفت: «این من را خیلی عصبانی می‌کند. من کاره‌ای نبودم. دیدگاه‌های وزارت خارجه هیچ وقت در نظر گرفته نمی‌شد.»

وی، بحران در شورای همکاری خلیج‌فارس را به «ثروت قطر» و نقش فعال آن در منطقه مرتبط دانسته و گفته است: « ثروت‌ و قدرت‌شان( قطری‌ها) برای انجام برخی امور به روش بسیار سازنده از دلایل بروز بحران میان طرف‌هایی در شورای همکاری خلیج‌فارس است.»

ترامپ در ماه مارس 2018 در اقدامی ناگهانی رکس تیلرسون را از وزارت خارجه کنار گذاشت و «مایک پامپئو» رئیس وقت سازمان اطلاعات مرکزی را به عنوان دومین وزیر خارجه خود معرفی کرد./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات