۰۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۶۱۱۴۲۶
معارض سوری:

اتفاق آسمان تنگه هرمز، تجسم کاهش قدرت آمریکاست

اتفاق آسمان تنگه هرمز، تجسم کاهش قدرت آمریکاست
یک تحلیلگر سوری معارض، بحران سوریه را بحرانی همزمان با افول قدرت غرب خواند و نوشت، مخالفان ایران باید با واقعیت امروز ایران کنار بیایند.

به گزارش خبرگزاری رسا، «ایاد الجعفری» روزنامه‌نگار و تحلیلگر سوری نزدیک به جبهه معارضان دمشق، در یادداشتی به شایعات هم‌فکران خود درباره قدرت ایران پاسخ داد.

الجعفری که در مطبوعات عربی قلم می‌زند و در این یادداشت با عنوان «بعد از [سرنگونی پهپاد آمریکای در] تنگه هرمز... ایران بزودی از سوریه خارج نمی‌شود» نوشت: برخی انگار خوششان می‌آید که مجادله کنند و بگویند، آنچه در آسمان تنگه هرمز رخ داد، و ایران پهپاد آمریکایی را ساقط کرد، صرفا حادثه‌ای نمایشی [برای فریب افکار عمومی] است. آنها مدعی‌اند که آمریکا قادر است با توسعه نفوذ ایران بسادگی و هر وقت اراده کرد، برخورد کند و ایران را از این نفوذ منع کند...».

به گزارش وبگاه خبری «جیرون» (نزدیک به مخالفان سوریه)، الجعفری در پاسخ به این تصور نوشت: این نظریه امروز رایج شده و علتش هم نهادینه شدن نظریه توطئه در اذهان برخی سوری‌ها و مردم خاورمیانه است. در کنار عدم پذیرش بسیاری از حقایق در عصر کنونی، جایگاه آمریکا به عنوان قدرت اول کاهش یافته و دارد آن را کم‌کم از دست می‌دهد. آنچه در آسمان تنگه هرمز رخ داد، تأکیدی بر وجود این واقعیت است. 

این تحلیلگر سوری، بحران سوریه را «انقلاب» نامید و خطاب به مخالفان دمشق نوشت: شاید نکته دردناک برای خیلی از سوری‌ها این باشد که انقلاب‌شان که انقلابیون پیشگامش چشم به دموکراسی غربی دوخته بودند، با موعد افول قدرت غرب به سود نیروهای در حال صعود... مثل چین هم‌زمان شد... همچنانکه در حال انتقال از مرحله تک‌قطبی به چند قطبی هستیم... .

نویسنده سوری نوشت: اتفاقی که در آسمان تنگه هرمز رخ داد،‌ نمایش [دروغ] نبود بلکه تجسم کاهش قدرت آمریکاست. بله! آمریکا می‌تواند جنگی نسل‌کشانه -آنچنان که ترامپ گفت- علیه ایران راه بیندازد اما [نکته این است که] این نسل‌کشی به ایران محدود نمی‌ماند بلکه کل حضور آمریکا در خاورمیانه را خواهد گرفت و خسارت‌هایی به آمریکا وارد خواهد کرد که شاید از جنگ ویتنام تاکنون متحمل آن نشده باشد. اگر ایران به دنبال جنگ فراگیر با آمریکا نیست چون معنایش ویرانی غیرقابل پیش‌بینی در خاک خودش است، آمریکایی‌ها بیش از ایرانی‌ها از این امر اجتناب می‌کنند چون آنها اصلا آماده تحمل خسارت و تلفات سنگین نیستند چون ناوگان‌ها و پایگاه‌های نظامی‌شان در خلیج [فارس] و عراق و در تیررس موشک‌های ایران است». 

به گفته این تحلیلگر سوری نزدیک به معارضان، «همه از حجم فاجعه در منطقه،‌ در صورت بروز جنگ فراگیر میان ایران و آمریکا آگاهند برای همین دیدیم که کشورهای متعددی کانال گفت‌وگو زدند تا میان طرفین میانجیگری کنند که از جمله این کشورها، عمان، قطر، عراق، ژاپن و سوییس بودند و در آخر هم انگلیس».

این تحلیلگر سوری خطاب به آن دسته از هموطنانش که مخالف ایران هستند [و در مقابل تفکرشان نزدیک به عربستان سعودی یا آمریکاست] گفت:‌ شاید برای خیلی از سوری‌هایی که بشدت مخالف نفوذ [و حضور] ایران در کشورشان هستند، پذیرش این واقعیت سخت باشد که ایران از آستانه قدرت عبور کرده؛ به طوری که واشنگتن نمی‌تواند صرفا با منطق [زور] نظامی با ایران برخورد کند. ایرانِ امروز، عراق 1991 نیست. حساب باز کردن روی یک حمله محدود آمریکا در پاسخ به سرنگونی پهپادش، مثل حمله [محدود] به فرودگاه شعیرات سوریه، در حقیقت کم تصور کردن حجم قدرت ایران است. ایران سوریه‌ بشار اسد نیست. این، واقعیتی دردناک است اما باید آن را هضم کرد تا در توهم زندگی نکنیم و آنگونه که باید،‌ با حقایق روبه‌رو شویم. 

ایاد افزود:‌ ایران، قدرتی است که نمی‌توان مستقیماً آن را هدف گرفت مگر اینکه آغاز کنندگان جنگ، آماده تحمل درد باشند. امروز آمریکایی‌ها چنین آمادگی ندارند. به نظر هم نمی‌رسد فرسایش اقتصادی از طریق تحریم،‌ راهبرد مؤثری بر ایران باشد. تهران راهبرد خود برای مقابله با این سناریو را نشان داده؛‌ خلق عوامل تولید تشدید وضعیت به طوری که سبب خسارت اقتصادی وخیم برای متحدان واشنگتن در خلیج [فارس] شود. این همان چیزی است که حملات به کشتی‌ها [نفتکش‌ها] نزدیک ساحل امارات را توضیح می‌دهد. بنابراین تهران سناریوی خفقان اقتصادی را بدون پاسخ نمی‌گذارد و پاسخش در تنگه هرمز خواهد بود تا کشورهای حاشیه پایینی خلیج [فارس] را با خود خفه کند. این کاملا مشخص شده است... . 

او از سوریه به عنوان «یکی از عرصه‌هایی که آمریکا برای فرسایش ایران استفاده می‌کند» نام برد و به حمایت عربستان سعودی از گروهک جیش الاسلام اعتراف و در ادامه اذعان کرد که «واشنگتن از بسیاری از برگ‌های برنده خود در سوریه صرف‌نظر کرده و آن را رایگان به روس‌ها  و ایرانی‌ها هدیه کرد. آمریکا از گروه‌های جبهه جنوبی در درعا نیز در تابستان گذشته،‌ صرف‌نظر کرد. قبل از آن هم واشنگتن، عربستان را از "کمربند آتش" که جیش الاسلام در اطراف دمشق ایجاد کرده بود، منصرف کرد. این گروه‌ها هم هر چه از خود "میانه‌روی" و "دوری از شیوه جهادی افراطی" که واشنگتن از آن نگران است،‌ نشان دادند، سودی نداشت... و تاوانش را دادند و ایران در مرز... اسرائیل قرار گرفت».

نویسنده سوری با اشاره به اشتباهات آمریکا در سوریه نوشت، نباید غافلگیر شد اگر در ادامه آمریکا امتیازهایی به ایران داد یا به اروپایی‌ها اجازه داد که نفت ایران را بخرند تا «آبروی آمریکا حفظ شود»... اگر مذاکره‌ای آغاز شود، آنگاه... ایران برگ‌های برنده خود را مقابل آمریکایی که فقط «قسد» (کُردهای سوریه) را در چنته نگاه داشته، نشان خواهد داد و آنگاه دیگر نباید انتظار داشت که ایران بزودی، سوریه را ترک کند.

پنجشنبه سی‌ام خردادماه، یک پهپاد جاسوسی آمریکا پس از نقض حریم هوایی آب‌های منطقه‌ای ایران، هدف قرار گرفت و سرنگون شد. ایران اعلام کرد که پس از چند بار اخطار به پهپاد آمریکایی،‌ بناچار آن را سرنگون کرد.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همان روز در اطلاعیه ای اعلام کرد: در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه 30 خرداد) یک فروند پهپاد جاسوسی "گلوبال هاوک" آمریکا بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد.

هر چند آمریکا چندین بار ایران را تهدید کرد اما در نهایت هیچ واکنشی به این اقدام ایران که تهران اعلام کرد در پاسخ به نقض حریم خود آن را سرنگون کرده، نشان نداد. برخی متحدان آمریکا از این مسئله و انفعال آمریکا مقابل قاطعیت نظامی ایران، بشدت ناراضی هستند. 

یک روز بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی، «اولریک فرانک» دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد و متخصص کاربردهای نظامی پهپادها در گفت‌وگویی با رادیو فردا، با «دردناک‌»خواندن سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی پدافند هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در استان هرمزگان، تصریح کرد که تصور این بود که این پهپاد هدف قرار نخواهد گرفت اما آمریکا وجهه خود را از دست داد./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات