۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۶۱۱۴۹۴
تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب:

حوزه های علمیه احیاگر عرفان عملی و نظری باشند

حوزه های علمیه احیاگر عرفان عملی و نظری باشند
حجت الاسلام والمسلمین سینایی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید شهید مطهری ها تربیت کنند، گفت: عرفان عملی و نظری در حوزه های علمیه باید احیا شود.

حجت الاسلام والمسلمین مجید سینایی تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه امام صادق(ع) مروج و احیاگر مذهب تشیع بودند، گفت: رییس و موسس مذهب تشیع پیامبراکرم(ص) هستند.

وی افزود: مقصود از اینکه امام صادق(ع) را رییس مذهب می نامند به این دلیل است که حضرت در دوران امامت خویش توانستند مکتب تشیع را که از دوران حیات رسول خدا(ص) وجود داشت اما کمرنگ شده بود را مجدد احیا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با استناد به حدیثی از امام صادق(ع)، ابراز کرد: حضرت در میان جمعی می فرمایند: من شکایت می کنم به خداوند از تنهایی و بی یاور بودنم، اگر این خلیفه ستمگر به من اجازه می داد یک حوزه علمیه برپا می کردم؛ حضرت در این فرمایش راه حل مشکلات اسلام را داشتن حوزه علمیه پویا و شایسته و نهضت علمی و فرهنگی اعلام می کنند.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) ادامه داد: داشتن موشک و صدا و سیما در کشور اسلامی واجب است اما آن چیزی که امروز اوجب واجبات است داشتن یک حوزه علمیه پویا است تا از این طریق افرادی مانند شهید مطهری ها تربیت شوند تا بتوانند در عرصه های مختلف اجتماعی و رسانه ای به شبهات پاسخ دهند.

وی اضافه کرد: امروز بزرگ ترین رسالت حوزه های علمیه معالجه اندیشه و عقیده افرادی است که در بمباران شبهات دچار صدمه شدند، اگر حوزه های علمیه بتوانند در این عرصه به درستی ایفای نقش کنند دیگر نیازی به وجود گشت ارشاد نیست چرا که مردم خودشان طالب حجاب می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی ادامه داد: تا زمانی که ما حوزه علمیه خوب و پویا نداشته باشیم در بسیاری از زمینه ها دچار مشکل می شویم و تنها راهکار همان روشی است که امام صادق(ع) انجام دادند و با نهضت علمی و فرهنگی افرادی مانند هشام‌ و امام خمینی ها تربیت کردند.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) در ادامه بیان داشت: علم تنها فقه و اصول نیست گرچه همین الان نیز در حوزه های علمیه فقه و اصول محققانه عمل نمی شود و بیشتر تقلیدی است اما می طلبد حوزه های علمیه به مباحث عرفانی که اوج علوم اسلامی محسوب می شود توجه بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: علوم اسلامی در اخلاق، حکمت و فلسفه شکوفا می شود و در عرفان به اوج می رسد، بیشتر روایاتی که از ائمه اطهار(ع) به ما رسیده در زمینه عرفان است اما امروز در حوزه های علمیه گونه های مختلف علوم عرفانی اعم از نظری و عملی در شرف انقراض است.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی اضافه کرد: می توان گفت امروز حوزه علمیه‌ای که رسما در آن عرفان نظری و عملی تدریس بشود وجود ندارد و بیشتر به فقه توجه می شود، فقه خوب است اما شروع یادگیری دین، علم و معارف اسلامی است اما اوج این نیست زیرا بالاتر از آن اخلاق، حکمت، فلسفه و عرفان است که باید مورد توجه حوزه های علمیه قرار بگیرد./813/ت302/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات