۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۱۱۶۰۷

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی

چند خبر کوتاه از خراسان شمالی
خراسان شمالی صاحب کمترین شمار زندانیان مهریه کشور و کمرنگ شدن اقبال خیران شیروان به وقف عناوین برخی از اخبار کوتاه این استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، رئیس کل دادگستری خراسان شمالی گفت: این استان با ۲۴ زندانی مهریه، کمترین زندانیان این بخش را در کشور دارد که همه این افراد با دادن تقاضای اعسار، موقتا آزادند.

حجت الاسلام اسدالله جعفری گفت: با توجه به دستور رئیس قوه قضائیه در مورد بررسی پرونده های زندانیان مهریه؛ شمار آنان، مدت زمانی که در زندان به سر برده اند، میزان بدهی آنها و اینکه آیا اقدامی برای صلح و سازش این افراد انجام شده یا نه، احصا و مشخص شد در این بخش استان ما کمترین زندانی مهریه را دارد.

رئیس کل دادگستری خراسان شمالی افزود: دادگستری خراسان شمالی در پی اجرای سیاست حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری چندین محور کاری و عملیاتی را در حال انجام دارد که یکی از آنها استفاده از کمک‌های ستاد دیه برای آزادی زندانیان جرایم مالی و غیر عمد است.

وی با بیان اینکه ستاد دیه خراسان شمالی در سال ۹۶، ۲۴۷ زندانی را از طریق ستاد دیه آزاد کرده است، افزود: این افراد از محکومان جرایم غیرعمد محکومان مالی غیرکلاهبرداری، تصادفات و حوادث ناشی از کار بودند.

وی شمار زندانیانی را که در سال ۹۷ از طریق ستاد دیه آزاد شده اند، ۳۰۹ نفر برشمرد و گفت: هم اکنون هیچ فردی در استان به جرم تصادف غیرعمد زندانی نیست و ما از استان‌هایی هستیم که در این مورد بهترین رتبه‌ها را داریم.

کمرنگ شدن اقبال خیران شیروان به وقف

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شیروان گفت: متاسفانه شرایط و مشکلات اقتصادی بر میزان اقبال مردم و خیران این شهرستان به وقف تاثیر منفی گذارده و در سه ماهه نخست امسال وقف چندانی صورت نگرفته است.

حجت الاسلام علی پرهیزگار اظهار داشت: در سه ماهه نخست پارسال ۸ فقره وقف در این شهرستان به ثبت رسیده بود که امسال این رقم به ۲ وقف کاهش یافته است.

وی گفت: وقف‌های صورت گرفته را از نوع متصرفی انتفاعی و شامل ۲ قطعه زمین مسکونی شهری در مجموع به مساحت ۲۱۲ مترمربع به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که با نیت ساخت حسینیه مسجد امیرالمومنین (ع) صورت گرفته است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شیروان رویکرد امسال مجموعه اوقاف را حرکت به سمت کیفی سازی وقف‌ها عنوان و بیان کرد: در نظر است وقف‌ها با کیفیت بوده و از ناحیه آن انتفاع بیشتری به مردم برسد.

نوای دلنشین قاریان قرآن خراسان شمالی در اسفراین

رقابت ۱۵۹ قاری و فعال برتر قرآنی در مرحله استانی چهل و دومین مسابقات سراسری قرآن کریم در اسفراین، فضای دارالقرآن خراسان شمالی را عطرآگین کرد.

این رقابت‌ها با حضور ۷۰ نفر مرد و ۸۹ نفر زن برگزیده مرحله شهرستانی به مدت یک روز در اسفراین برگزار شد.

این مسابقات قرآنی در ۱۵ رشته شامل حفظ ۵ جز، حفظ ۱۰ جز، حفظ ۲۰ جز، حفظ کل قرآن کریم، حفظ و معارف موضوعی قرآن کریم، حفظ و معارف احادیث قرآن و تفسیر قرآن کریم، اذان، دعاخوانی، همسرایی، همخوانی، مقطع‌خوانی، گروه خوانی، آثار دو یا چند زبانه عربی، فارسی، انگلیسی و انشاد انفرادی و تک‌خوانی برگزار شد و ۲۹ نفر برگزیده این مرحله به مسابقات کشوری قرآن کریم در اصفهان راه می‌یابند.

خراسان شمالی جزو ۵ استان آخر در سرانه آموزشی است

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: این استان جزو پنج استان آخر در سرانه آموزشی است و به همین علت تلاش می شود تا با جذب خیران قدم مناسبی در مدرسه سازی برداشته شود.

امین فلاح اظهار داشت: سال گذشته، سرانه اعتبارات آموزش و پرورش در کشور ۷.۳۸ درصد بوده اما این رقم در این استان در سال ۹۷، سه و نیم درصد بوده است که ناچیز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی افزود: معمولاً سه تا چهار درصد کل اعتبارات استان به آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد و البته اعتبارات توسط فرمانداری‌ها توزیع می‌شود و انتظار می رود باید آموزش و پرورش در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: در سال ۹۷، اعتبارات این اداره کل از محل منابع استان و ملی حدود ۵۷۰ میلیارد ریال بود که حدود ۴۷۰ میلیارد ریال تخصیص داده شد./9314/ت303/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات