۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۶۱۱۶۳۰
در کنفرانس مبارزه با افراط‌گرایی موصل مطرح شد؛

افکار افراطی، بمب ساعتی دشمن برای پیشبرد اهداف است

افکار افراطی، بمب ساعتی دشمن برای پیشبرد اهداف است
در کنفرانس مبارزه با افراط‌گرایی در موصل، علما و اندیشمندان از افکار افراطی به عنوان بمب ساعتی برای رسیدن به اهداف دشمنان یاد کردند.

به گزارش خبرگزاری رسا، دومین کنفرانس بین‌المللی مبارزه با افراط‌گرایی در موصل به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه موصل، دانشگاه فناوری شمالی و با حضور متمایز ده‌ها نفر از اساتید دانشگاه و علمای مذاهب اسلامی با عنوان «تنوع دینی، قومی و تکامل اجتماعی» کار خود را آغاز کرد.

این کنفرانس با خوش‌آمدگویی قصی الاحمدی، رییس دانشگاه موصل به میهمانان آغاز شد. وی ضمن قدردانی از مجمع تقریب مذاهب اسلامی به خاطر برگزاری این همایش، اهداف کنفرانس مذکور را تشریح کرد.

در ادامه محمد سعید النعمانی، مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب، ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری این کنفرانس در استان نینوا از دولت مرکزی و محلی عراق درخواست کرد تا به این استان مهم و ارزشمند توجه بیشتری داشته باشند.

سپس جابر الجابری از وزارت گردشگری عراق به تشریح اهمیت نقش مراجع در مقابله با داعش و افراط‌گرایی و نجات عراق از شر تروریسم پرداخت و گفت: خون پاک شهدایمان که در مسیر مبارزه با تروریسم بر زمین ریخته شد را فراموش نخواهیم کرد.

در ادامه محمد عبدالوهاب الملا، رییس دیوان اوقاف سنی در جنوب عراق ریشه‌های افکار افراطی و دلایل آن و آثار کشتار و تخریبی که به دنبال سیطره تروریسم و افکار افراطی بر استان نینوا به جود آمده است را مورد بررسی قرار داد.

سپس اسقف مطران ثابت حبیب ضمن قدردانی از اقدام مجمع تقریب در برگزاری این کنفرانس به برخی از مشکلات مسیحیان منطقه اشاره کرد.

در ادامه عمر الیاس، نماینده ایزدی‌های عراق به جنایت‌های داعش علیه این اقلیت اشاره کرد و به تبیین نقش آیت‌الله سیستانی در نجات باقی‌ماندگان این اقلیت از دست تروریسم پرداخت.

این کنفرانس با سخنرانی عبدالقادر الآلوسی، رییس شورای علمای پیوند محمدی ادامه یافت. وی درباره نتایج منفی تفسیر غیرعلمایی از دین و نشر جهل و تکفیر سخن گفت و بر ضرورت بازگشت به اسلام ناب محمدی و سیره پیامبران به ویژه حضرت یونس (ع) که تکفیری‌ها مقبره این پیامبر بزرگ را تخریب کردند، تأکید و اظهار کرد: سیره پیامبران ما تسامح، محبت، انس و الفت است.

در ادامه فاضل يونس حسين قصیده‌ای را در مدح رسول اکرم(ص) و خاندان ایشان قرائت کرد. سخنران بعدی، بلال سعيد شعبان از لبنان بود که با مقایسه تجارب عراق و لبنان در مقابله با تروریسم و افکار افراطی درباره این گونه تفکرات هشدار داد و از آن به عنوان یک بمب ساعتی نام برد که دشمن برای پیشبرد اهداف خبیثانه خود به کار می‌گیرد.

سپس علی العبودی درباره نتایج فساد و جهل، کمبود خدمات و سطح پایین تحصیلات ملت‌ها هشدار داد و تأکید کرد که جهل و سطح پایین تحصیلات، منجر به قبول و انتشار افکار افراطی می‌شود.

در ادامه طه الحماد، رییس کمیته علمی کنفرانس و رییس دانشکده علوم انسانی عراق سخنرانی و از تلاش‌هایی که برای برگزاری این کنفرانس انجام شده است قدردانی کرد.

وی اعلام کرد که ۱۳۰ مقاله به کنفرانس مقابله با افراط‌گرایی در موصل ارسال شده که ۹۵ عدد از آن مورد پذیرش قرار گرفته است. در ادامه این کنفرانس، گروه تواشیح، اجرای زیبایی از خود ارائه کردند که این اجرای زیبا پایان‌بخش برنامه‌های صبحگاهی کنفرانس بود.

گفتنی است، کنفرانس دو روزه مقابله با افراط‌گرایی به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از روز گذشته ۳۰ ژوئن (۹ تیر) در موصل آغاز شده است و تا پایان امروز دهم تیر (۱ جولای) ادامه دارد./847/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات