۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۶۱۱۶۶۵
به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛

دومین کنفرانس بین المللی مبارزه با افراط گرایی برگزار شد

دومین کنفرانس بین المللی مبارزه با افراط گرایی برگزار شد
دومین کنفرانس بین المللی مبارزه با افراط گرایی و به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در شهر موصل عراق برگزار شد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، دومین کنفرانس بین المللی مبارزه با افراط گرایی در موصل به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دانشگاه موصل، دانشگاه فناوری شمالی و با حضور متمایز ده‌ها اساتید دانشگاه و علمای مذاهب اسلامی، تحت عنوان «تنوع دینی، قومی و تکامل اجتماعی» برگزار شد.

این کنفرانس با خوش آمد گویی «قصی الاحمدی» رییس دانشگاه موصل به میهمانان آغاز شد؛ وی ضمن قدردانی از مجمع تقریب مذاهب اسلامی به خاطر برگزاری این همایش، اهداف کنفرانس مذکور را تشریح کرد.

در ادامه شیخ «محمد سعید النعمانی» مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب، ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری این کنفرانس در استان نینوا از دولت مرکزی و محلی عراق درخواست کرد تا به این استان مهم و ارزشمند توجه بیشتری داشته باشند.

سپس «جابر الجابری» از وزارت گردشگری عراق به تشریح اهمیت نقش مراجع در مقابله با داعش و افراط گرایی و نجات عراق از شر تروریسم پرداخت و گفت: خون پاک شهدایمان که در مسیر مبارزه با تروریسم بر زمین ریخته شد را فراموش نخواهیم کرد.

در ادامه شیخ «محمد عبدالوهاب الملا» رییس دیوان اوقاف سنی در جنوب عراق، به بررسی ریشه‌های افکار افراطی و دلایل آن و آثار کشتار و تخریبی که به دنبال سیطره تروریسم و افکار افراطی بر استان نینوا به جود آمده است، پرداخت.

سپس اسقف «مطران ثابت حبیب» ضمن قدردانی از اقدام مجمع تقریب در برگزاری این کنفرانس به برخی از مشکلات مسیحیان منطقه اشاره کرد.

در ادامه شیخ «عمر الیاس» نماینده ایزدی‌های عراق به جنایت‌های داعش علیه این اقلیت اشاره کرد و به تبیین نقش آیت الله سیستانی در نجات باقی ماندگان این اقلیت از دست تروریسم پرداخت.

این کنفرانس با سخنرانی «عبدالقادر الآلوسی» رییس شورای علمای پیوند محمدی ادامه یافت؛ وی در مورد نتایج منفی تفسیر غیرعلمایی از دین و نشر جهل و تکفیر سخن گفت و بر ضرورت بازگشت به اسلام ناب محمدی و سیره پیامبران به خصوص حضرت یونس (ع) که تکفیری‌ها مقبره این پیامبر بزرگ را تخریب کردند، تأکید و اظهارکرد:سیره پیامبران ما تسامح و محبت و انس و الفت است.

در ادامه شیخ «فاضل یونس حسین» قصیده‌ای را در مدح رسول اکرم (ص) و خاندان پاکش قرائت کرد؛ سخنران بعدی، شیخ «بلال سعید شعبان» از لبنان بود؛ وی با مقایسه تجارب عراق و لبنان در مقابله با تروریسم و افکار افراطی در مورد این گونه تفکرات هشدار داد و از آن به عنوان یک بمب ساعتی نام برد که دشمن برای پیشبرد اهداف خبیثانه خود به کار می‌گیرد.

سپس شیخ «علی العبودی» در مورد نتایج فساد و جهل، کمبود خدمات و سطح پایین تحصیلات ملتها، هشدار داد و تأکید کرد که جهل و سطح پایین تحصیلات، منجر به قبول و انتشار افکار افراطی می‌شود.

در ادامه «طه الحماد» رییس کمیته علمی کنفرانس و رییس دانشکده علوم انسانی عراق، سخنرانی و از تلاش‌هایی که برای برگزاری این کنفرانس انجام شده است، قدردانی کرد.

وی اعلام کرد که ۱۳۰ مقاله به کنفرانس مقابله با افراط‌گرایی، در موصل ارسال شده که ۹۵ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته است.

در ادامه این کنفرانس، گروه تواشیح، اجرایی زیبایی از خود ارائه دادند که این اجرای زیبا پایان بخش برنامه‌های صبح گاهی کنفرانس بود.

گفتنی است، کنفرانس دو روزه مقابله با افراط گرایی به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از روز گذشته در موصل آغاز شده و تا پایان امروز دوشنبه دهم تیر ماه ادامه دارد.

قرائت بیانیه پایانی این کنفرانس دو روزه

در پایان این کنفرانس دو روزه بیانیه‌ای به شرح ذیل قرائت شد:

بسم الله الرحمن الرحیم
«الحمد لله رب العالمین وصلى الله على سیدنا محمد خاتم النبییین وعلى آله الطیبین الطاهرین واصحابه المخلصین».

در ادامه اقدامات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بسیج کردن جهاد فکری برای مقابله با افکار تکفیری، به یاری خداوند، فعالیت‌های دومین کنفرانس فکری بین المللی، مقابله با افراط گرایی از روز یکشنبه به مدت دو روز و با حضور جمع زیادی از اساتید دانشگاهی و علمای دین از استان‌های مختلف عراق در استان نینوا برگزار شد.

۱۳۰ مقاله پژوهشی به دبیرخانه این کنفراس ارسال شد و در این بین ۹۵ مقاله پذیرفته شد، بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه کنفرانس که در آن سخنرانی‌های مهمی در مورد ضرورت وحدت مردم عراق و مقابله فکری با افراط گرایی ارائه شد، کمیته‌های مختلف آن برگزار و پژوهشگران مقالات خود را ارائه دادند.

مهمترین پیشنهادات و خروجی‌های ارائه شده این کنفرانس عبارتند از:

۱. تأکید بر ضرورت توجه دولت مرکزی عراق به مشکلات مردم استان نینوا، به خصوص عادی سازی اوضاع این استان و حمایت جدی از پروژه‌های بازسازی.

۲. تأکید بر ضرورت تلاش جدی برای تعیین سرنوشت مفقود شدگان و رسیدگی به خانواده‌های ایشان به خصوص ایزدی‌های عراق.

۳. سرعت بخشی به حل مشکلات خانواده‌های ساکن در اردوگاهها، تلاش برای بسته شدن این پرونده ظرف سقف زمانی مشخص، تشکیل نهاد‌های اجتماعی برای رسیدگی به خانواده‌های اسرای در بند افراط گرایان و تلاش برای آماده سازی روانی آن‌ها جهت ورود به اجتماع.

۴. دعوت به تلاش برای توجه بیشتر به نسل جوان و ایجاد فرصت‌های شغلی برای آنها، بررسی پدیده‌های اجتماعی شکل گرفته در صفوف جوانان به خصوص پدیده مواد مخدر.

۵. تشویق به انجام اقدامات داوطلبانه از طریق نهاد‌های جامعه مدنی و غیره، برای کمک به تلاش‌های دولت در راستای حل مشکلات مناطق آزاد شده و خانواده‌های خسارت دیده از جنگ.

۶. تأسیس مراکز پژوهشی برای تحقیق و پژوهش در مورد افکار افراطی و انتشار نتایج این تحقیقات با ابزار‌های مختلف.

۷. دعوت به ارائه برنامه‌های درسی در این رابطه در مدارس و دانشگاه‌ها و تأکید بر خطر پدیده افراط‌گرایی و تکفیر و تشریح حقیقت اسلام ناب محمدی (ص).

۸. چاپ پژوهش‌های مشارکت کنندگان در کنفرانس و حمایت ویژه از آنها.

۹. دعوت از دانشگاه‌ها برای ایفای نقش مؤثر در گسترش فرهنگ اعتدال.

۱۰. توجه به نقش مهم رسانه در رساندن پیام اسلام در زمینه تسامح و همزیستی مسالمت آمیز و استفاده از هنر در اشکال مختلف آن و همچنین استفاده از شبکه‌های ارتباط جمعی در این زمینه.

۱۱. تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری پیشنهادات ارائه شده در کنفرانس مذکور، تأکید بر اجرایی کردن مفاد کنفراس اول که در کرکوک برگزار شد و تشکیل کمیته دائمی برای پیگیری پیشنهادات شرکت کنندگان.

۱۲. امکان ندارد که از مسأله اصلی جهان اسلام و توطئه‌هایی که با آن مواجه شده غافل شویم؛ شرکت کنندگان در کنفرانس بر حمایت خود از مردم فلسطین تأکید و معامله تحقیرآمیز قرن و طرح‌های عادی سازی با رژیم صهیونیستی را محکوم کردند.

در پایان از کلیه کسانی که در برگزاری این کنفرانس و یا در فعالیت‌های آن، مشارکت داشتند قدردانی کرده و از خداوند متعال می‌خواهیم که اقدامات مشارکت کنندگان را در میزان حسناتشان قرار دهد.

(وقل اعملوا فسیرى الله عملکم ورسوله والمؤمنون)

کمیته هماهنگی کنفرانس. /۸۵۶/د102/ق
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ح- م
Iran, Islamic Republic of
۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
چه عجب سرویس سیاسی این سایت تحرکی کرده و اخبار همایشهای سیاسی را کار می کند. بارک الله بکم
0
0