۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۶۱۱۷۳۵
عضو کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی خوزستان:

اینستکس باید در حوزه صنعت و مبادلات مالی جوابگو باشد

اینستکس باید در حوزه صنعت و مبادلات مالی جوابگو باشد
بصیرت گفت: اینستکس باید سبب شود، بتوانیم مبادله تجاری در حوزه صنعت، واردات مواد اولیه کارخانه‌ها و اخذ پول فروشی نفت داشته باشیم.
مهدی بصیرت، کارشناس حوزه اقتصاد و عضو کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی خوزستان، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به بسته پیشنهادی اروپا «اینستکس» عنوان داشت: این بسته پیشنهادی در صورتی که منجر به مبادله مالی شود، ارزشمند است، اما آنچه مطرح شده کمتر از انتظار ما می‌باشد؛ زیرا مبلغ درنظر گرفته شده برای مبادله مالی در این بسته پیشنهادی بسیار ناچیز است.

کارشناس حوزه اقتصاد با بیان اینکه اینستکس همان نفت در برابر غذا است، افزود: چنین حربه‌ای در عراق بکار برده شد، اما از آنجا که ما مشکلی در واردات دارو و غذا نداریم و به واقع صادرکننده محصولات کشاورزی هستیم؛ نیازی به راه اندازی چنین کانالی از سوی اروپا نبوده و به آن نیاز نداریم.

عضو کارگروه ستاد اقتصاد مقاومتی خوزستان چنین پیشنهادی را تداوم وقت کشی و همراهی با سیاست‌های آمریکا برشمرد و گفت: اروپا از زمان خروج آمریکایی‌ها از برجام تاکنون فقط ابراز تأسف می‌کند و با ارائه چنین بسته پیشنهادی می‌خواهد از دیگر اقدام ایران در ۱۶ تیر برای خروج از برجام جلوگیری کند.

رییس دانشگاه آزاد بین المللی خلیج فارس واحد خرمشهر بیان داشت: اگر در مذاکرات پیش رو، اروپا نفت را از ما بخرد و یا کانال مالی ایجاد کند که بتوانیم مبادله تجاری در حوزه صنعت، واردات مواد اولیه کارخانه‌ها و اخذ پول فروشی نفت را داشته باشیم، برای مان قابل قبول است و در غیر این صورت چنین بسته پیشنهادی تداوم سیاست‌های آمریکا و گویای عمل هماهنگ اروپا و آمریکا برای حفظ یکجانبه برجام از سوی ایران و عدم انجام تعهدات شان خواهد بود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اینستکس بسته پیشنهادی اروپا است، خاطرنشان کرد: این بسته برای مجبور ساختن ایران به بقا در برجام است و هرگز از سوی ایران مطرح نشد و با مراوده چند میلیون دلار چیزی عایدمان نمی‌شود.

بصیرت با اشاره به اینکه در زمان کنونی قادر به فروش نفت به اسم ایران نیستیم، تصریح کرد: به طبع با فروش نفت نمی‌توان، پول وارد کرد از سوی دیگر در بحث صادرات غیرنفتی و آن هم در اوج تحریم‌ها شاهد صدور محصولات غذایی هستیم چرا که ما تولید کننده فراورده‌های کشاورزی در جهان محسوب می‌شویم.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ میلیارد دلار در سال واردات و صادرات غیرنفتی داریم، باید بتوانیم ارز واردات و صادرات را وارد کشور کنیم و کانال مالی اروپا باید این حجم از مبادله‌ها را انجام دهد نه آن چند میلیون دلاری که مدنظر دارند./۹۴۵۶/ت303/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات