۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۶۱۱۷۵۱

نمادگرایی دینی؛ عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به سبک امارات

نمادگرایی دینی؛ عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به سبک امارات
عکس یادگاری وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مسجد شیخ زاید ابوظبی حاکی از تصمیم امارات برای عادی سازی روابط اعراب با این رژیم از طریق نمادهای دینی است.

به گزارش خبرگزاری رسا، وبگاه خبری «الخلیج اونلاین» در یادداشتی با عنوان «نمادگرایی دینی...سبک امارات در ترویج عادی‌سازی روابط با اسرائیل» نوشت: در یک گام بیشتر به سوی عادی‌سازی بین دولت امارات عربی متحده و رژیم اشغالگر اسرائیل، مسجد الشیخ زاید، به محل اعلام نخستین سفر وزیر امور خارجه اسرائیل به ابوظبی مبدل شد.

این در حالی است که  فقط چند روز از حضور رسمی رژیم اسرائیل در نشست کارگروه تامین مالی «معاهده قرن» در منامه  که هدف آن از بین بردن مسئله فلسطین بود، گذشته است.

روزنامه‌های رژیم صهیونیستی روز دوشنبه یکم جولای تصاویری از اسرائیل کاتص، وزیر امور خارجه اسرائیل را از صحن یکی از بزرگترین مساجد جهان در ابوظبی مربوط به آخر ماه ژوئن یعنی یکشنبه گذشته منتشر کردند.

الخلیج اونلاین نوشت: این نخستین بازدید یک مقام اسرائیلی از مسجد الشیخ زاید نبود. در آبان گذشته نیز «مری رگِو» وزیر ورزش رژیم صهیونیستی از این مسجد دیدن کرد که سبب خشم افکار عمومی عربی شد.

رژیم اشغالگر اسرائیل در سال‌های اخیر با جهش قابل توجهی در عادی سازی روابطش با امارات روبه‌رو بوده است. چیزی که مقدمات سفر رسمی وزیر خارجه این رژیم به ابوظبی را فراهم کرد با وجود اینکه امارات رسما رژیم اسرائیل را به رسمیت نشناخته است. کما اینکه تبادل دیپلماتیک هم بین دو کشور انجام نشده است، اما روابط محرمانه‌شان در حال علنی شدن است.

وبگاه صهیونیستی «إسرائیل بالعربیة»  به نقل از کاتص نوشت: من هیجان زده هستم که در اینجا در ابوظبی حضور دارم تا منافع (مشترک) اسرائیل با کشورهای حوزه خلیج را نشان دهم. رابطه میان اسرائیل با کشورهای منطقه با پیشرفت قابل توجهی روبه‌رو بوده است. من به همکاری با نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای تقویت سیاست همکاری بر مبنای توانمندی اسرائیل در زمینه‌های مدنی، امنیت و اطلاعات را ادامه خواهم داد.

وزیر خارجه اسرائیل در کنفرانس محیط زیست سازمان ملل در ابوظبی حضور یافته و در جریان این سفر ملاقات‌هایی هم از جمله با یک مقام ارشد اماراتی برقرار کرده است.

رژیم نتانیاهو در مقطع اخیر صحبت‌های زیادی از موفقیت در زمینه عادی‌سازی با برخی کشورهای عربی بخصوص حوزه خلیج فارس داشته است با وجود اینکه با هیچ کدام از این کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس رابطه رسمی ندارد.

مصطفی ابراهیم، یک فعال عرب در توئیتر نوشت: این نخستین سفر یک وزیر اسرائیلی به امارات نبوده است. این دیدار بر توسعه روابط میان اسرائیل و امارات تمرکز داشت و بار دیگر طرح مسیر ریلی بین اسرائیل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را بررسی کرد.

مساجد برای ترویج عادی سازی

در ماه‌های اخیر، با یک سری رویدادهای مهم در منطقه خلیج فارس و جهان عرب، رفتار امارات عربی متحده نشان می‌دهد که  این کشور موجودیت اسرائیل اشغالگر در سرزمین‌های فلسطینی را پذیرفته است که می‌تواند مثل برخی کشورهای عربی به افتتاح سفارت تل آویو در ابوظبی  منجر شود.

معلوم نیست که امارات عربی متحده چه هدفی را دنبال می‌کند که اجازه می‌دهد مقامات اسرائیلی که بعضی از آنها به عنوان افراط گرا توصیف می‌شوند و دستانشان به خون فلسطینیان آلوده است وارد مسجد الشیخ زاید شده و در داخل آن عکس یادگاری بگیرند.

سال گذشته وزیر ورزش رژیم صهیونیستی در جریان بازدید از مسجد الشیخ زاید در حالی که حجاب بر سر گذاشته بود گفت: این مسجد پیام آور صلح و دوستی است. امیدوارم که ابوظبی زندگی تازه و صلح را برای همه رقم بزند.

فعالان رسانه‌های اجتماعی هم سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی را منعکس کننده مواضع شرم آور حاکمان امارات توصیف کردند.

جمال ابوخالد در توئیتر نوشت: مسجد الشیخ زاید زیارتگاه یهودیان شده است. وزرای صهیونیستی که آشکارا دشمنی با مسلمانان را نشان می‌دهند مهمان خاندان زاید هستند.

مسجد الشیخ زاید  بعد از مسجد الحرام و مسجد النبی سومین مسجد بزرگ جهان است و یکی از نقاط دیدنی امارات عربی متحده  به‌شمار می‌آید.

نام این مسجد از شیخ زاید بن سلطان آل نهیان گرفته شده‌ است که بنیان‌گذار و نخستین رییس کشور امارات بوده و در همین مسجد دفن شده‌است.

همزیستی از نوع اماراتی

امارات همچنان تلاش می‌کند خود را داعیه‌دار تسامح و همزیستی نشان دهد تا مقدمه رابطه آن با اسرائیل باشد در حالی که چنین چیزی از سیاست‌های امارات با کشورهای متعدد عربی حذف شده است و به گفته ناظران امارات از گسترش ادیان غیر اسلامی در منطقه جزیرة العرب حمایت می‌کند.

محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی در اوایل فوریه گذشته (بهمن ماه) و در راستای آنچه نزدیکی بین ادیان ابراهیمی (اسلام، مسیحیت و یهود) خواند، خانه ادیان موسوم به  «بیت العائلة الإبراهیمیة» (خانه پیروان ادیان ابراهیمی)  را در حضور پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‎های جهان و احمد الطیب، شیخ الازهر در ابوظبی افتتاح کرد.
ولی‌عهد ابوظبی در این توئیت نوشت: «تأسیس این مرکز بیانگر تحقق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و برادری انسانی در جامعه امارات است».

نخستین معبد هندو در امارات

نشست جداگانه‌ای هم بین نهیان بن مبارک آل نهیان، وزیر تسامح امارات با مارک شنایر، خاخام یهودی آمریکایی کنیسه وست همپتون نیویورک و رییس موسسه «الیهودیة الإسلامیة المشترکة بین الأدیان» در آمریکا و مشاور حمد بن عیسی آل خلیفه  پادشاه بحرین انجام شد که برخی آن را مقدمه ای برای  افتتاح بزرگ ترین کنیسه یهودیان در امارات دانستند، بخصوص در شرایطی که  ابوظبی به اسرائیل نزدیک شده است.

مقامات امارات در بیستم آوریل گذشته سنگ بنای ساخت اولین معبد هندو در منطقه خلیج فارس را هم گذاشتند که قرار است در ابوظبی ساخته شود. در مراسم افتتاحیه ساخت این معبد مقامات ارشد دو کشور و هزاران نفر از اتباع هندی مقیم امارات حضور داشتند.در آوریل گذشته مجسمه بودا در بزرگراهی که دبی را به ابوظبی متصل می کند نصب شد.

اهمیت سفرها

چه بسا سفر کاتص، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به ابوظبی تاج گذاری سفرهای سابق مقامات اسرائیلی به امارات شمرده شود که از جمله آن سفر وزیر ورزش و وزیر مخابرات اسرائیل بوده است و هدف از آن حرکت به سمت صلح و امنیت برای همگان خوانده می‌شود. حرکتی اسرائیلی که مقامات اسرائیلی در بسیاری از کشورهای عربی در پیش گرفته‌اند.

خبرگزاری بلومبرگ آمریکا هم سفر مقامات اسرائیلی در مقطع اخیر به امارات را نشانه گرم تر شدن روابط فیمابین در سال‌های اخیر خواند و گفت: بزرگ ترین علت این امر اشتراک نظر طرفین در بی اعتمادی به ایران و تلاش آن برای تسلط بر منطقه است و از همین رو وزیر خارجه اسرائیل می‌گوید که عزم خود را برای تقویت سیاست عادی سازی که نتانیاهو در پیش گرفته، جزم کرده است.

امارات در ایجاد روابط با رژیم اشغالگر در همه سطوح سیاسی، امنیتی و تجاری نقش اساسی در حوزه خلیج فارس ایفا کرده است. عادی سازی از طریق کانال‌های محرمانه با جدیت بیشتری ادامه دارد، قبل از اینکه با سفر وزرای اسرائیلی علنی شده باشد.

روابط بین امارات و اسرائیل از زمان افتتاح آژانس بین المللی انرژی‌های تجدید پذیر در ابوظبی در سال 2015، تقویت شد، بعد از اینکه اسرائیل نمایندگی دیپلماتیک خود نزد آژانس را در ابوظبی تاسیس کرد. در حالی که امارات عربی متحده پس از میزبانی از تیم ملی جودو اسرائیل در زمینه ورزشی هم با رژیم صهیونیستی عادی سازی کرد. تیم ملی جودو اسرائیل در جریان حضور سال گذشته خود در ابوظبی  مراسم مذهبی یهودیان را هم برگزار کردند.

علاوه بر توسعه روابط تجاری میان اسرائیل و امارات، ابوظبی به مرکز مهمی برای امنیت و اطلاعات اسرائیل شده است. یک شرکت اماراتی با شرکت‌های امنیتی رژیم صهیونیستی توافقی را منعقد کرده که به موجب آن اسرائیل از تاسیسات نفت و گاز امارات در ازای پرداخت پول حمایت می‌کند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات