۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۶۱۱۷۷۴

طرح دولت «نیدرزاکسن» آلمان برای آموزش ائمه مساجد

طرح دولت «نیدرزاکسن» آلمان برای آموزش ائمه مساجد
دولت ایالت «نیدرزاکسن» آلمان طرحی را برای آموزش ائمه مساجد ارائه کرده که طی آن مرحله دوم آموزش روحانیون مسلمان زیر نظر یک مؤسسه نیمه‌دولتی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، دولت ایالت نیدرزاکسن (یکی از ۱۶ ایالت آلمان و واقع در شمال‌غربی این کشور) قصد دارد تا طرحی ملی را برای آموزش روحانیان مسلمان اجرا کند.

هدف مسئولان ایالت نیدرزاکسن این است که مرحله دوم آموزش روحانیون مسلمان تحت نظارت یک مؤسسه نیمه‌دولتی انجام شود. هر ند توملر، وزیر فرهنگ و علوم ایالت نیدرزاکسن، معتقد است که این طرح شرایط بهتری برای آموزش ائمه در آلمان ایجاد می‌کند، ولی برخی از نمایندگان مجلس ایالتی و انجمن‌های اسلامی با این طرح مخالف هستند.

روحانیون مسلمان در آلمان می‌توانند تحصیلات خود را در رشته الهیات آغاز کنند، ولی در مرحله دوم، آنها تاکنون زیر نظر انجمن‌های اسلامی مختلف آموزش دیده‌اند و مانند آنچه برای روحانیون کلیساهای کاتولیک و پروتستان در آلمان وجود دارد، برای مسلمانان وجود نداشته است. به همین دلیل دولت ایالت نیدرزاکسن تصمیم گرفته تا مرحله دوم آموزش روحانیون مسلمان را تحت نظارت یک مؤسسه نیمه‌دولتی انجام دهد.

به گفته وزیر فرهنگ و علوم، در این ارتباط مذاکراتی با وزارت کشور فدرال و همچنین انجمن‌های اسلامی در آلمان صورت گرفته است. در پاییز نیز یک انجمن مستقل دولتی تأسیس خواهد شد که قرار است مرحله دوم آموزش ائمه در آلمان، در آن انجام شود. با این حال به اعتقاد توملر هنوز مشخص نیست که چه زمانی این پروژه آغاز خواهد شد.

پیشنهاد وزارت فرهنگ و علوم ایالت نیدرزاکسن منجر به بحث در میان نمایندگان مجلس ایالتی شده است. استفان بیرکن، نماینده حزب دموکرات آزاد آلمان، خواستار ایده‌ای بهتر برای آموزش ائمه شد و از برنامه‌ریزی‌ها برای پروژه فعلی انتقاد کرد.

هارم ریکنا، از حزب آلترناتیو، برای آلمان نیز آموزش ائمه مساجد را راهی برای اسلامیزه‌کردن آلمان بیان کرد؛ با وجود این اکثر نمایندگان پارلمان ایالتی از طرح وزارت فرهنگ و علوم استقبال کردند، در حالی که طرح مورد نظر با انتقاد اعضای برخی از انجمن‌های اسلامی نیز مواجه شده است. این گروه معتقد هستند که آموزش دینی براساس قانون اساسی آلمان باید زیر نظر انجمن‌های مذهبی صورت گیرد و انجمن نیمه‌دولتی برای این منظور مناسب نیست.

با وجود این توملر از طرح پیشنهادی بسیار راضی است. وی در این باره گفت: مرحله نخست آموزش ائمه مساجد در مؤسسه الهیات اسلامی دانشگاه اسنابروک پایان یافته است و دیگر تکرار نمی‌شود. ولی دانشگاه اسنابروک برای جوامع و مساجدی که نیاز به آموزش امامان دارند، می‌تواند این دوره را دوباره برگزار کند. این دانشگاه آموزش مرحله اول روحانیون مسلمان را از سال ۲۰۱۰ آغاز کرد و ۱۵۰ امام در دوره آموزشی آن شرکت کردند./847/ب

منبع: رایزنی فرهنگی ایران در آلمان

ارسال نظرات