۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۶۱۱۷۷۵

زنگ خطر یهودی‌سازی قدس به صدا درآمد/مسجد الاقصی در محاصره حفاریها

زنگ خطر یهودی‌سازی قدس به صدا درآمد/مسجد الاقصی در محاصره حفاریها
شدت گرفتن حفاری ها در اطراف مسجد الاقصی در سایه تلاش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای اجرایی کردن معامله قرن و سکوت کشورهای عربی در این خصوص نگرانی ها را افزایش داده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشار اخباری در خصوص اقدامات جدید مقامات رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و مشخصاً ساخت یک تونل در جنوب این مسجد برای تسهیل رفت و آمد یهودیان نگرانی ها را نسبت به شدت گرفتن پروژه یهودی سازی قدس اشغالی به ویژه در سایه طرح آمریکایی معامله قرن که این روزها بحث و جدل های فراوانی در مورد آن مطرح بوده افزایش داده است.

با پایان طرح ساخت تونلی در فضای زیرین منازل فلسطینیان در سلوان واقع در جنوب مسجد الاقصی، صهیونیست‌ها این تونل را با نام «طریق الحجاج» با حضور رسمی نمایندگانی از آمریکا افتتاح می‌کنند. بر اساس این گزارش قرار است این تونل با حضور جیسون گرینبلات، فرستاده آمریکا به خاورمیانه و دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی و طی یک مراسم رسمی افتتاح شود. رژیم صهیونیستی به دروغ معتقد است که تونل مذکور مسیری برای حضور یهودیان و عبور و مرور آنها به سمت معبد دوم یهودیان در قدس اشغالی طی ۲۰۰۰ سال گذشته است.

بر اساس اعلام قضات و حقوق دانان بین المللی این اقدامات اسرائیل کاملاً با قوانین بین المللی و قطعنامه های یونسکو در خصوص ضرورت توقف تمام حفارهای در منطقه قدیمی قدس اشغالی در تضاد بوده و باید سریعاً متوقف شود.

مشارکت رسمی و آشکار آمریکا در این مراسم که نوعی مهر تأیید بر آن محسوب می شود با مخالفت گسترده گروه های فلسطینی رو به رو شده است. در همین خصوص ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه ای نسبت به خطرات حفاری های اخیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی هشدار داد. تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که رژیم اشغالگر هم چنان به حفاری های خود در شهر اشغالی قدس ادامه می دهد و این حفاری ها طی این روزها از منطقه سلوان تا مسجد الاقصی شدت پیدا کرده است. وزارت خارجه اردن نیز با صدور بیانیه ای نسبت به اقدامات نامشروع و غیر مسئولانه رژیم صهیونیستی در قبال مسجد الاقصی هشدار داد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما اقدامات مقامات اسرائیلی در خصوص افتتاح یک مسیر جدید به سمت مسجد الاقصی را محکوم می کنیم. اردن هم چنین تمام اقدامات و تلاش های رژیم صهیونیستی برای تغییر ماهیت شهر اشغالی قدس و یهودی کردن آن را محکوم کرد.

حفاری های رژیم صهیونیستی در اطراف مسجد الاقصی چیزی نیست که مربوط به امروز و یا دوره های اخیر باشد بلکه این روند از مدتها قبل آغاز شده است اما سؤال اینجاست که چرا این حفاری ها طی روزهای اخیر شدت یافته و چرا آمریکا رسماً در مراسم افتتاح این تونل که در راستای پروژه یهودی سازی قدس و تسهیل حضور یهودیان در مسجد الاقصی انجام می شود شرکت می کند؟ آیا این روند با طرح آمریکایی معامله قرن بی ارتباط است؟

به تازگی نشستی در راستای اجرایی کردن گام نخست معامله قرن در منامه با حضور برخی مسئولان عرب در کنار مسئولان رژیم صهیونیستی و آمریکا برگزار شد. گرچه این نشست نتوانست اهداف مطلوب و مورد نظر خود را محقق کند اما بحرین و به ویژه وزیر خارجه این کشور با سوء استفاده از فرصت پیش آمده زبان به یاوه گویی در باب لزوم صلح و دوستی با رژیم صهیونیستی باز کرده و علناً از تمایل کشورش برای دوستی با تل آویو خبر داد.

مقامات رژیم صهیونیستی با دیدن کرنش برخی کشورهای عربی در برابر تل آویو و نادیده گرفتن اقدامات آنها در قبال قدس اشغالی و مسجد الاقصی جسورتر شده و دست به گسترش حفاری ها در اطراف این مسجد زده اند. بررسی حفاری ها در اطراف مسجد الاقصی طی دوره های گذشته نشان می دهد که هر زمان جهان عرب متوجه یک موضوع خاص بوده و چشم از مسأله فلسطین برداشته مقامات رژیم صهیونیستی دستور افزایش حفاری ها در اطراف مسجد الاقصی را صادر کرده اند.

هم اکنون نیز در حالیکه کشورهای اسلامی و عربی مشغول بحث و جدل درباره معامله قرن و پذیرش و یا عدم پذیرش آن هستند تل آویو به آرامی حفاری های خود را در اطراف مسجد الاقصی گسترش داده و کار را به جایی رسانده که در زیر این مسجد یک تونل مخصوص عبور و مرور یهودیان ایجاد کرده است.

سران رژیم صهیونیستی از دیرباز پروژه یهودی سازی قدس اشغالی را در دستور کار خود قرار داده اند چرا که با ایجاد نمادهای دروغین سعی دارند این مفهوم را القا کنند که مسلمانان جایی در این شهر ندارند. در همین راستا به تازگی نظامیان صهیونیست با انگشت گذاشتن بر روی شهرک العیسویه در قدس اشغالی تعداد زیادی از جوانان این منطقه را به شهادت رسانده و نزدیک به ۱۰۰ نفر از آنها را مجروح کرده است. نظامیان صهیونیست ۳۰ فلسطینی را نیز بازداشت کردند. آنها سعی دارند با یورش های پی در پی به مناطق مختلف قدس اشغالی روند طبیعی زندگی در این مناطق را مختل کرده و این مناطق را خالی از سکنه اصلی خود یعنی فلسطینی ها کنند.

بدون شک رژیم صهیونیستی در این روند از حمایت همه جانبه آمریکا همانند آنچه که در طرح به اصطلاح صلح معامله قرن شاهد آن بودیم برخوردار است چرا که مقامات آمریکایی با سرپوش گذاشتن بر این اقدامات صهیونیستی مدعی شده اند این اقدامات به معنی یهودی سازی قدس اشغالی نیست.

بررسی تمام این تحولات بیانگر این نکته است که مقامات رژیم صهیونیستی گرچه به صورت رسمی به دنبال پرده برداری از طرح آمریکایی معامله قرن برای پایمال کردن حقوق فلسطینی ها و حذف رسمی مسأله فلسطین هستند اما به صورت نامحسوس هم چنان به اقدامات خود از جمله یهودی سازی شهر قدس و خالی کردن مناطق مختلف آن از ساکنان اصلی اش در راستای عملی کردن بندهای معامله قرن ادامه می دهند.

اقدامی که در سایه سکوت و بی توجهی کشورهای عربی طی دوره اخیر شدت گرفته و باعث شده سران رژیم صهیونیستی بدون ترس و واهمه نه تنها این اقدامات و به ویژه حفاری را افزایش دهند بلکه برای اعلام رسمی آن جشن گرفته و از مقامات آمریکایی برای رسمیت دادن به پروژه های خود دعوت به عمل آورند. تاکنون اقدام عملی و یا حتی اعتراضی در حد صدور بیانیه از سوی قاطبه کشورهای عربی در قبال موج جدید یهودی سازی قدس صورت نگرفته است که این مسأله می تواند تبعات خطرناکی را برای فلسطینی ها و تمام مسلمانان جهان به دنبال داشته باشد./847/ب

فاطمه صالحی/مهر

ارسال نظرات