۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۶۱۱۷۹۸
دژپسند خبر داد؛

تشکیل کارگروهی برای بررسی نحوه بازگشت ارز صادرات

تشکیل کارگروهی برای بررسی نحوه بازگشت ارز صادرات
وزیر اقتصاد با بیان اینکه بخش‌هایی از ارز حاصل از صادرات امسال وارد چرخه اقتصادی شده است، گفت: کارگروه ویژه‌ای برای بررسی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات تشکیل شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در هشتاد و ششمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: کارگروه ویژه ای در این شورای برای بررسی نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات تشکیل شد. 

وی با اعلام این خبر اظهار داشت: فعالان اقتصادی درباره بخشنامه ­بانک مرکزی مبنی بر­ بازگشت ارز حاصل از صادرات دغدغه‌هایی داشتند و از آنجا که این موضوع نیاز به دقت زیادی داشت، کارگروه ویژه‌ای با حضور معاون امور اقتصادی­ وزارت اقتصاد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون بانک مرکزی، نمایندگان اتاق بازرگانی، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی تشکیل شد تا با بررسی بیشتر این موضوع، در جلسه بعدی شورا درباره آن تصمیم گیری کنیم.

وی درباره میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز گفت: امسال بخشی از ارز‌هایی که سال گذشته به چرخه اقتصاد وارد نشده بود در سه ماهه نخست امسال به چرخه اقتصاد برگشت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه، حرکتی که صادرکنندگان در خصوص بازگشت ارز نشان دادند، قابل قدردانی است، ابراز امیدواری کرد، ارزی که به چرخه اقتصادی می‌آید رونق تولید را در بر داشته باشد.

دژپسند گفت: در سه ماهه اول امسال، پنج میلیارد دلار ارز صادراتی صادرکنندگان به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است که یک میلیارد دلار آن مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده است.

وزیر اقتصاد در پایان سخنان خود ضمن تبریک روز صنعت و معدن به فعالان اقتصادی، ابراز امیدواری کرد، نتایج جلسات این شورا بتواند به این نامگذاری ها معنی ببخشد.

این گزارش می افزاید، بررسی مشکلات اجرایی بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان مصوب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موضوع هشتاد و ششمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی بود.

بر اساس این گزارش، "وجود امکان رفع تعهد ارز حاصل از صادرکنندگان به استثناء پتروشیمی ها، از طریق ۴ روش مورد قبول بانک مرکزی اعم از سامانه نیما، اسکناس، واردات برای خود یا واگذاری به غیر"، "رفع مشکل صادرکنندگان به عراق و افغانستان" و " اجرای اصل بخشنامه بدون تفسیر و پذیرش پروانه صادرات ریالی قبل از تاریخ ۱۶ مردادماه سال گذشته به کشورهای عراق و افغانستان از سوی بانک مرکزی و رفع تعهد ارزی صادرکنندگان" از جمله پیشنهادات دبیرخانه این شورا برای اجرایی شدن بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سالجاری بود./841/د102/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات