۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۶۱۱۸۰۰
حجتی تأکید کرد؛

لزوم کاهش وابستگی صنعت دامپروری با بهره گیری از ظرفیت های بومی و اقلیمی

لزوم کاهش وابستگی صنعت دامپروری با بهره گیری از ظرفیت های بومی و اقلیمی
وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت کاهش وابستگی صنعت دامپروری به خارج با بهره گیری از ظرفیت های بومی و اقلیمی کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست با معاونین خود و روسای موسسات تحقیقات کشاورزی با بیان این که وابستگی صنعت دامپروری کشور به خارج روز به روز بیشتر می شود، خاطرنشان کرد: در ۵۰ سال پیش صنعت دامپروری کشور کاملا بومی بود و همه تولیدات آن نظیر پشم در صنعت فرش و منسوجات استفاده و موجب افزایش درآمد و اشتغال در کشور می شد.

وی با اشاره به این که در صنعت دامپروری از دیگر کشورها مانند آمریکا الگوگیری شده است، اظهار داشت: این الگوگیری به خاطر تفاوت اقلیم غلط است و باید اصلاح شود.

حجتی با بیان این که در صنعت طیور دنباله رو آمریکا شده ایم، یادآور شد: اروپائیان مانند ما به خاطر محدودیت های اقلیمی امکان تولید کنجاله سویا را نداشتند و برای کاهش وابستگی، کنجاله کلزا را جایگزین کنجاله سویا در تغذیه طیور کردند اما با این موضوع در کشور ما مخالفت شد.

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی برای کاهش وابستگی صنعت دامپروری کشور به خارج با بهره گیری از ظرفیت های بومی و اقلیمی تاکید کرد و افزود: برای پایداری تولید انواع گوشت دام و طیور و لبنیات در کشور، توسعه پرورش دام های پربازده و بکارگیری روش ها و یافته های جدید در تامین خوراک دام در داخل ضروری است.

وی با اشاره به جایگزینی کاه حاصل از گندم دیم به جای یونجه و جایگزینی خصیب جو به جای ذرت علوفه ای در تغذیه دام ها در یک واحد دامداری پیشرو در استان تهران گفت: با این اقدام ضمن بهره گیری از گیاهی که با استفاده از آب باران تولید می شود، شیر تولیدی و ارزش غذایی آن در این واحد دامداری افزایش یافته و لازم است محققان ما با مطالعه و بهره گیری از تجارب داخلی و بین المللی در زمینه جایگزینی نهاده های مورد نیاز صنعت دامپروری با توجه به ظرفیت های بومی و در سازگاری با اقلیم تلاش کنند.

حجتی با بیان این که در طبیعت هیچ چیز دور ریختنی نیست، یادآور شد: ارزش اقتصادی دام در کشور ما بیشتر به گوشت آن منحصر شده است در حالی که در کشورهای پیشرفته از همه اجزای دام در صنایع مختلف استفاده می شود و تولیدکنندگان از ارزش افزوده این فعالیت اقتصادی بهره مند می شوند.

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم ترسیم نقشه راه صنعت دامپروری کشور تاکید کرد و خواستار تسریع در انتقال یافته های تحقیقاتی مانند استفاده از سرشاخه های نیشکر و خرما برای تامین خوراک دام و صنعتی سازی و ترویج این تحقیقات شد.

حجتی در ادامه این نشست، توسعه جنگل های دست کاشت در مناطق مستعد را برای حفظ پوشش گیاهی کشور ضروری عنوان کرد و افزود: در مناطقی که میانگین بارش بالای ۳۰۰ میلی متر دارند، امکان ایجاد جنگل های دست کاشت، زراعت چوب و گیاهان دارویی وجود دارد و با بهره گیری از ظرفیت های یادشده می توان به اقتصاد و اشتغال این مناطق کمک کرد.

وی خاطرنشان ساخت: امکان زراعت چوب در اراضی منابع طبیعی در مناطق مستعد به ویژه اراضی شیبدار وجود دارد و به این موضوع باید بیشتر پرداخته شود.

حجتی با اشاره به کاهش واردات چوب به کشور گفت: به منظور کاهش فشار و غارت جنگل ها توسط سودجویان، تعرفه واردات چوب کاهش یافته است و برای واردات آن ارز نیمایی اختصاص می یابد.

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت مشتری محوری در انجام تحقیقات کشاورزی تاکید کرد و گفت: ایران در گیاهان دارویی ظرفیت های بی نظیر و منحصر به فردی دارد و لازم است در زمینه توسعه گیاهان دارویی متناسب با اقلیم های مختلف و فرآوری گیاهان دارویی با همکاری شرکت های دانش بنیان اقدام شود./841/د102/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات