۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۶۱۱۸۰۹
سر مقاله؛

طالبان و گاوگیجه آکادمی و رسانه

طالبان و گاوگیجه آکادمی و رسانه
همسایه شرقی روز گذشته تجربه خونینی را از سر گذراند. روابط میان طالبان و حکومت مرکزی افغانستان به نقاط دردناکی رسیده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، همسایه شرقی روز گذشته تجربه خونینی را از سر گذراند. روابط میان طالبان و حکومت مرکزی افغانستان به نقاط دردناکی رسیده است.
 
حکومت مرکزی افغانستان در چند ماه اخیر با چرخش‌های سیاسی سعی کرد با طالبان از در صلح و سازش درآید و میان آن‌ها و تروریسم تمایز قائل شود. با این حال، ظواهر حاکی از آن است که هنوز راه درازی برای برقراری سلامت و امنیت در افغانستان مانده است.
 
سوای اینکه دولت مرکزی افغانستان چه مسیری را برای تعامل با طالبان انتخاب خواهد کرد، ما نیز در این سوی مرز نباید از شناخت همسایگان خود غافل باشیم.
 
تنوع گروه‌ها و جریان‌های مختلف تکفیری که در سه دهه اخیر در منطقه غرب آسیا ایفای نقش کرده‌اند همواره برای مخاطب ایرانی پنهان بوده است. تکفیری‌ها چه در زمانی که با ارتش سرخ شوروی در افغانستان می‌جنگیدند و چه بعد‌ها با آمریکایی‌ها در عراق و نحله‌های مختلف‌شان در سوریه، تنوعی رنگارنگ و متمایز و بعضا محسوس با یکدیگر دارند؛ اما مخاطب ایرانی همواره همه آن‌ها را به یک چشم دیده و به یک چوب رانده است.
 
در نگاه مخاطب ایرانی، طالبان، القاعده، داعش و جبهه النصره و گروه‌های ریز و درشت تروریستی دیگر در یک صف هستند، حال آنکه بعضا میان همین جریان‌ها، تمایز‌ها و تفاوت‌های جدی وجود دارد؛ تمایز‌هایی که رسانه ایرانی هیچ‌وقت سراغ‌شان نرفته.
 
نه فقط رسانه ایرانی بلکه آکادمی ایرانی هم تکلیفش با این طیف رنگارنگ جریان‌های سلفی مشخص نیست. گویا در عالم و فضای دیگری می‌زید و این مسائل، نه مساله بوم و بر بلکه یک مساله انتزاعی بدون ارزش است. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات