۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۶۱۱۸۹۷

سازمان ملل از احتمال جنایت جنگی جدید در میانمار خبر داد

سازمان ملل از احتمال جنایت جنگی جدید در میانمار خبر داد
سازمان ملل با اشاره به اقدامات نظامیان میانماری در دو استان این کشور گفت که امکان ارتکاب جنایت جنگی در این مناطق وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، بازرسان سازمان ملل متحد از احتمال جنایت جنگی جدید در میانمار خبر دادند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز،  یک گروه از بازرسان سازمان ملل، روز گذشته اعلام کردند که نیروهای امنیتی میانمار و طرف مقابلشان، در مناطق غربی این کشور حقوق‌بشر را علیه غیرنظامیان نقض می‌کنند و امکان وقوع جنایت جنگی جدید در این نواحی وجود دارد.

نظامیان دولتی هم‌اکنون در حال مبارزه با گروه‌های قومی در استان‌های «راخین» و «چین» هستند. بیست و دوم ماه ژوئن (اول تیرماه)، مقامات به شرکت‌های مخابراتی فرمان دادند که اینترنت را در این دو استان قطع کنند. «یانگی لی» کارشناس مستقل سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر در میانمار پیشتر گفته بود که ارتش احتمالا به این وسیله، به صورت گسترده حقوق بشر را در دو استان یاد شده، نقض می‌کند.

در پی سرکوب‌ها در سال ۲۰۱۷، بیش از ۷۳۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا به بنگلادش گریختند. بازرسان سازمان ملل گفته‌اند که اقدامات میانمار اعم از کشتار جمعی، تجاوز، آتش‌سوزی گسترده و اعدام با هدف نسل‌کشی صورت گرفته‌اند.

این در حالی است که دولت مرکزی این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید که تمامی اقدامات صورت گرفته در جهت واکنش به اقدامات روهینگیا بوده است.

مردادماه سال گذشته هم یک مؤسسه بین‌المللی طی تحقیقاتی به این نتیجه رسید که بیش از ۲۴ هزار مسلمان روهینگیا از آگوست ۲۰۱۷ به دست نیروهای دولتی میانمار کشته شده‌اند.

در این گزارش آمده بود که نیروهای دولتی میانمار به  ۱۷۷۱۸ زن و دختر روهینگیایی تجاوز کرده‌اند. همچنین در تهاجم ارتش میانمار به مسلمانان این کشور، ۱۱۵ هزار خانه آتش زده و ۱۱۳ هزار منزل نیز ویران شدند.

اواخر ۲۰۱۷، میانمار و بنگلادش در خصوص بازگرداندن آوارگان روهینگیا به توافق رسیدند که تاکنون اجرایی نشده است.

این در حالی است که آژانس‌های امدادی سازمان ملل متحد از میانمار خواستند با بهبود شرایط در استان راخین، شرایط بازگشت امن برای صدها هزار آواره روهینگیایی را از بنگلادش فراهم کند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات