۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۶۱۱۹۵۰
آیت الله فاضل لنکرانی:

دشمن برای از بین بردن انقلاب و صدمه به دین از راه حجاب وارد شده است

دشمن برای از بین بردن انقلاب و صدمه به دین از راه حجاب وارد شده است
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه دشمن برای از بین بردن انقلاب و صدمه زدن به دین از راه حجاب وارد شده است، گفت: خواهران طلبه با تسلط بر ابعاد حجاب از حریم آن دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عصر امروز در دیدار جمعی از خواهران طلبه مکتب نرجس(س) مشهد که در سالن امام خمینی(ره) مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، ضمن تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: حوزه علمیه قم، علما، اساتید، مفسران و بسیاری از برکاتی که امروز در این شهر مقدس مشاهده می کنیم، از برکت وجود بانوی کرامت(س) نشأت می گیرد.

وی ادامه داد: در سیره علمای بزرگی همچون مرحوم والد ما مشاهده می شود که گره های علمی خود را همواره با توسل به کریمه اهل بیت(س) حل می کردند.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با بیان اینکه هیچ شغلی به اندازه پرداختن به فهم دین از ارزش برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: علم تحول ساز بوده و سبب تحول در انسان می شود؛ بدون شک مراد از علم در روایات، علم دین است، از همین جهت در روایات نظر به وجه عالم نوعی عبادت محسوب شده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه حقیقت طلبگی درک حکمت و فهم حقایق خداشناسی است، عنوان کرد: تا زمانی که کسی بر علوم طلبگی مسلط نباشد، نمی تواند به گوشه ای از حقایق قرآن کریم پی ببرد؛ طلبه دعوت شده خداوند برای فهم حقایق است.

وی بیان کرد: در مسیر طلبگی هیچ مشکل و تاریکی وجود ندارد و اگر گاهی با برخی کاستی ها مواجه می شویم، مشکل از خود افراد است؛ گاهی برخی می گویند که اگر در مسیر طلبگی وارد نمی شدیم و به شغل های دیگر می پرداختیم وضعیت مادی بهتری داشتیم، این نشان می دهد که این افراد حقیقت طلبگی را درک نکرده اند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه طلبگی امتداد مسیر انبیای الهی است، تأکید کرد: امروز ما وظیفه داریم به صورت کامل حقایق دین را بشناسیم و آنها را به دیگران بشناسانیم؛ امروز نیازمند کارشناسان حقیقی و واقعی دین هستیم که به صورت کامل بر مسائل دینی مسلط باشد و بتواند به شبهات پاسخ دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: اگر کسی حقیقت طلبگی را با تمام وجود درک کند، هیچگاه احساس خستگی روحی نخواهد کرد، بلکه با همه توان در مسیر طلبگی پیش رفته و به تحقیق و پژوهش می پردازد.

وی با اشاره به وظایف خواهران طلبه در زمینه تبلیغ دین اضافه کرد: امروز دشمن برای از بین بردن انقلاب و صدمه زدن به دین از راه مسأله حجاب وارد شده است و با مسائل ساختگی همچون «حجاب اجباری» به تبلیغات سوء می پردازند؛ اولاً باید گفت که مگر هر اجباری مذموم است؟ خداوند متعال ما را اجبار کرده است؛ چگونه است که برخی نسبت به اجبارات بشری تمکین  اما نسبت به فرمان خداوند متعال پرخاش می کنند؟ به بیان دیگر باید گفت که قانون به معنای اجبار بوده و رعایت قوانین نیز لازم و ضروری است.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی، التزام به رعایت نظم در اجتماع و اجبار کردن والدین فرزندان خودشان را برای رسیدن به تربیت نیکو نیز نوعی اجبار است، بنابراین هر اجباری مذموم نیست، بلکه در برخی زمینه ها ممدوح است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه خواهران طلبه باید بر همه ابعاد سیاسی، اجتماعی و عقلانی حجاب مسلط باشند تا بتوانند شبهات جوانان را پاسخ دهند، مطرح کرد: امروز جریان فمینیسم در تلاش است تا مسأله حجاب را تضعیف کند و خواهران طلبه باید با تبیین حجاب در جامعه به صورت مستدل و مبرهن جلوی اقدامات آنها را بگیرند.

وی با اشاره به اینکه امروز برخی مطرح می کنند که ملاک احکام الهی عدالت است و از این طریق مباحثی همچون ارث و دیه را زیر سؤال می برند، یادآور شد: برخی شبهاتی که امروز حول محور دیه و ارث مطرح می شود ربطی به عدالت ندارد و نباید آن را از منظر عدالت بررسی کرد؛ خداوند متعال تا توانسته در احکام خود آسان گرفته است، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که گفته شود ملاک احکام الهی باید عدالت باشد، زیرا نمی توان گفت که چون زن باید موهای خود را بپوشاند، مرد نیز باید این کار را انجام دهد.

آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: امروز وظیفه خواهران طلبه در برخی زمینه ها همچون حجاب و عفاف به مراتب از برادران بیشتر است و باید با مطالعه بسیار و پژوهش های علمی بتوانند از حریم دین حراست کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلبگی حقیقی به تواضع و نورانیت منجر می شود، بر ضرورت توجه طلاب به مسیر حقیقی طلبگی تأکید و بیان کرد: اگر کسی به حقیقت دروس طلبگی دست پیدا کند سبک زندگی اش تغییر خواهد یافت و هر چه بر عمر علمی اش می گذرد نورانی تر و متواضع تر خواهد شد؛ طلاب باید میان نزدیکان خود به تواضع و نورانیت شهره باشند و از کبر و غرور پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز شرایط امر به معروف و نهی از منکر مقداری متفاوت شده است، گفت: ما باید در زمینه امر به معروف احتمال اثرگذاری را در نظر داشته باشیم و با دقت به شرایط این فریضه الهی به دیگران امر و نهی کنیم؛ امر به معروف و نهی از منکر باید با اخلاق خوب و حسنه انجام شود تا تأثیر بیشتری داشته باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: باید در نظر داشته باشیم که عملکردمان در زمینه امر به معروف و نهی از منکر مردم را نسبت به اسلام بدبین نکند./841/پ202/ق

تعداد بازدید : 4
 
گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 6
حسین ثالث موید
ارسال نظرات