۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۶۱۲۰۵۰
پیش به سوی سلامت همگانی؛

بسیج ملی مقابله با فشار خون

بسیج ملی مقابله با فشار خون
به فشار خون افزایش یافته گاهی قاتل خاموش گفته می‌شود، چون اگرچه معمولاً بی علامت است، ولی می‌تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، در راستای بسیج ملی کنترل فشارخون لازم است قشر روحانیت نیز در کنار دیگر اقشاری که در این طرح در حال خدمت‌رسانی هستند چه در عرصه‎ی تبیین ضرورت و چه در عرصه‎ی اجرا در حد توان حضوری در خور داشته باشد.

لذا در مطلب پیش رو این پدیده و راه‌های درمان آن را در طب سنتی-اسلامی مورد بررسی قرار می‎دهیم.

در واقع همه افراد فشارخون دارند! به این دلیل که حرکت خون نیازمند به یک فشار درونی است تا بتواند خون را به دورترین نقاط بدن از قلب برساند، اما چه نوع فشارخونی مضر است و در زبان عامیانه می‌گویند شخص دچار عارضه فشارخون است؟ نوعی از فشاری است که قلب را بیشتر مجبور به کار کردن می‌کند که جلوگیری نکردن از این نوع بیماری باعث آسیب زدن به مغز و کلیه‌ها و چشم‌ها و باعث به وجود آمدن مشکلات جنسی می‌شود.

دو علت مهم ایجاد فشارخون

۱- ازدیاد خون در رگ‌ها و باز بودن رگ‌ها که باعث می‌شود خون به مقدار زیادی به قلب برسد و باعث فشار زیادی به قلب می‌شود.

۲- رسوب و تصلب شریان که باعث می‌شود که خون در رگ‌ها به خوبی جریان نداشته باشد و در راه برگشت با فشار به جداره رگ‌ها بخواهد راه خودش را باز کند.

درمان فشارخون بالا

در این میان مردم بیشتر دنبال درمان فشارخون بالا هستند و درمان فشار خون پایین از اهمیت کمتری برخوردار است لذا ما بیشتر در مقام بیان درمان فشارخون بالا هستیم.

۱-حجامت: یکی از راه‌های مرسوم در طب سنتی خروج خون بیش از حد نرمال از بدن می‌باشد. چون فساد خون است که باعث خیلی از بیماری‌ها می‌شود و یکی از سریع‌ترین راه‌های درمان فشارخون بخصوص در کسانی که مبتلا به زیادی خون هستند این روش درمانی می‌باشد. اشخاصی که دارای طبع مزاجی دموی هستند بیشتر نیازمند این روش درمانی می‌باشند.

۲- سیر: روایتی مشهور و معروفی در بین مردم رواج دارد که پیامبر فرموده‌اند سیر شفای هفتاد بیماری است. سیر در تقویت بنیه و جلوگیری از تصلب شراین و پائین آوردن فشارخون دوائی کامل و کافیست. مردم به خاطر بوی سیر از خوردن آن امتناع می‌کنند، ولی با روش زیر شما می‌توانید از خواص مفید سیر بخصوص در درمان فشارخون استفاده کامل را ببرید، یک حبه سیر را ریزریز کنید و در کنار نعلبکی یا ظرفی گذاشته و با آب معمولی قورت بدهید؛ نکته‌ای که در این روش خوردن وجود دارد، این است که سیر اگر با بزاق دهان مخلوط بشود دهان بوی سیر می‌گیرد و هضم این نوع سیر برای معده از کامل قورت دادن آن آسان‌تر است.

۳-چای ترش: چای ترش با خواص منحصر به فرد خود باعث کاهش فشارخون می‌شود. این نوع دم‌نوش به خاطر داشتن اسید‌هایی که دارد باعث کاهش غلظت خون و باز شدن رگ‌ها می‌شود و عوارض فشارخونی که از گرفتگی شریان‌ها به وجود می‌آید را از بین می‌برد؛ و در کل به خاطر ترش بودن نیز کاهش فشارخون را در پی دارد.

۴- کاهش و افزایش فشارخون با ماساژ: نقاط بازتابی مختلفی در بدن وجود دارند که با ماساژ آن نقاط و تحریک غدد باعث بهبودی در امراض می‌شود یکی از این نقاط بازتابی در بدن انگشتان شصت دست می‌باشد که با ماساژ آن می‌توانید فشارخون را تنظیم کنید.

اگر مبتلا به افت فشار هستید انگشت شصت چپ را به مدت یک دقیقه به‌صورت انبردستی فشار دهید دو درجه فشار بالا می‌رود و اگر مبتلا به فشارخون بالا هستید انگشت شصت راست را به‌صورت قبلی ماساژ دهید، دو درجه فشار پایین می‌آید. در ضمن، این روش درمانی توسط نویسنده در چندین نوبت تجربه شده و کاملاً اثبات شده است و شما می‌توانید برای اطمینان خاطر با دستگاه فشارسنج آن را تست کنید.

برای جلوگیری از فشار خون از کدام مواد غذایی پرهیز کنیم

گاهی در برخی افراد که مزاج صفراوی دارند فشار خون به رنگ زرد در چهره نمایان می‌شود که برای آن‌ها پرهیز از مصرف غذا‌های گرم و ادویه‌هایی مانند فلفل و زنجبیل و غذا‌های چرب و شیرین توصیه می‌شود.

گاهی نیز فشارخون بالا در افراد بلغمی مزاج متفاوت بروز می‌کند که رنگ چهره آن‌ها به سیاهی تمایل دارد، این افراد باید از مصرف ماست، دوغ و سالاد بپرهیزند و از خوراکی‌های گرم بیشتر استفاده کنند بنابراین مصرف آویشن و سیاه‌دانه کمک کننده است.

زیاد ماندن در جکوزی که باعث می‌شود چربی‌های دور کلیه از بین برود و شخص دچار فشارخون بالا شود، چون محل تنظیم فشارخون کلیه و غدد فوق کلیوی هستند و زیاد ماندن در فضای گرم باعث آسیب به این دو عضو می‌شود.

چند نسخه کوتاه

۱. خانم‌های بارداری که علاوه بر فشارخون، ویار بالایی دارند از سیرابی گوسفند با ماست شیرین کم‌چرب استفاده کنند.

۲. مالیدن آلوورا به همراه سرکه طبیعی به کف پا، برای افرادی که حساسیت پوستی ندارند، فشارخون را تنظیم می‌کند.

۳. استفاده از یک عدد سیب یا انار شیرین بعد از هر وعده غذایی به هضم غذا کمک می‌کند و باعث کاهش فشارخون و تصفیه خون می‌شود.

۴. ورزش کردن نقش بسزایی در کاهش فشارخون دارد و روزانه ۲۰ دقیقه پیاده‌روی، شنای آرام و دوچرخه‌سواری از جمله ورزش‌های مناسب برای کاهش این بیماری است

۵. آش آبغوره برای کاهش فشارخون و همچنین، رفع غلظت خون بسیار مفید است و نیز آش آلو.

۶. شربت سیر نیز برای کاهش فشارخون بالا مفید است به این ترتیب که دو پیاز سیر را له کرده در یک لیوان آب و ۱۰۰ گرم شکر ریخته و بجوشانید تا قوام بیابد، هر روز ۲ قاشق سوپ خوری از آن مصرف کنید.

۷. دوغ را در ظرفی ریخته و از شب تا صبح در هوای آزاد قرار دهید، روی ظرف را با پارچه نازکی پوشانده تا از ورود گرد و خاک جلوگیری شود، آبی که بالای دوغ جمع شده را برداشته و مصرف کنید.

۸. از دیگر راهکار‌های کاهش سریع فشار خون با طب سنتی می‌توان به مالش ساق پاها، بادکش ساق پا‌ها اشاره کرد.

۹. همچنین دو حبه سیر را له کرده ۳ قاشق سوپ خوری روغن زیتون به آن بیفزایید و برای پایین آوردن فشار خون آن را به کف پا‌ها بمالید./918/ی702/س

محمد مهدی رضوی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
امروزه، بنابر دلایل زیادی، فشارخون بالا یکی از بیماری‌های شایع است. با استناد به تحقیقات منتشر‌شده در مجله مبانی فارماکولوژی بالینی، محققان گزارش‌کردند که سیاه دانه می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی کلسترول LDL و فشارخون بالا و پرفشاری خون را کاهش‌دهد. سیاه دانه سرشار از فیبر، ساپونین، کربوهیدرات، پروتئین و اسیدهای آمینه است که می‌تواند در درمان پرفشاری خون مفیدباشد. شما باید به‌مدت دوماه، دوبار در روز ۱۰۰-۲۰۰ گرم عصاره سیاه دانه استفاده کنید. می‌توانید یک فنجان آب را جوشانده و چند قاشق چایخوری روغن سیاه دانه را به آن اضافه‌کنید. سپس، آن را گرم بنوشید و می‌توانید دانه‌ها را با سیر طعم‌دار کنید.
0
0