۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۶۱۲۱۸۷
مدیر حوزه علمیه کاشان:

موقوفات مدارس علمیه احیا و به روز رسانی شود + فیلم

موقوفات مدارس علمیه احیا و به روز رسانی شود + فیلم
حجت الاسلام فرجی با تأکید بر احیا، ساماندهی و به روز رسانی موقوفات، گفت: در صورت احیا و به روز شدن اجاره بهای موقوفات، درآمد‌های مدارس تأمین و حوزه را خودکفا خواهد کرد.
حجت الاسلام منصور فرجی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، گفت: حوزه علمیه در قدیم از محل درآمد‌های وقفیاتی که واقفین خیراندیش با نیت کمک به طلاب و مدارس علمیه وقف می‌کردند خودکفا بودند و هیچگاه به دولت‌ها و حکومت‌ها وابسته نبودند.

وی افزود: در وقف نامه مدارس علمیه حتی برای موذن، امام جماعت و هزینه عمرانی و آب انبار در مدارس علمیه موقوفات خاصی در نظر گرفته شده و برای این موقوفات رقبه‌هایی را در نظر گرفته تا بتواند هزینه‌های مدارس علمیه را تأمین کنند.

حجت الاسلام فرجی گفت: اگر اجاره بهای رقبه‌ها و موقوفات حوزه‌های علمیه کاشان با قدمت بیش از یک قرن به روزرسانی و احیا شوند، مدارس علمیه کاشان نه تنها در هزینه خود بلکه فراتر از آن خودکفا و بی نیاز از بودجه‌های غیر حوزوی خواهد بود.

وی به برخی از دلائلی‌که سبب طمع افراد سوجو و فرصت طلب به موقوفات حوزه علمیه می‌شود اشاره کرد و گفت: توسعه شهری و قرار گرفتن موقوفات مدارس علمیه در محدوده شهری، افزایش قیمت زمین‌های موقوفه از مهمترین دلایلی است که سبب شده تا برخی افراد سودجو و فرصت چشم طمع به موقوفات حوزه علمیه داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه کاشان همچنین عدم داشتن متولی اوقاف در گذشته را یکی از مهمترین دلایل تصرف موقوفات مدارس علمیه دانست و اظهار داشت: امروز با حمایت و پیگیری‌های سازمان اوقاف و امور خیریه و کشف اسناد موقوفه و تطبیق اسناد با زمین‌های موجود از سوی این سازمان از تصرفات موقوفات به شدت جلوگیری می‌شود.

حجت الاسلام فرجی با تأکید به برگشت موقوفات تصرف شده گفت: امروز بعد از گذشت سال‌ها از ساخت بسیاری از ساختمان‌های اداری، دولتی، مراكز دانشگاهي و علمي مشخص شده است زمین آن‌ها موقوفه است.

وی افزود: امروز سازمان اوقاف و امور خیریه کاشان به شدت در حال پیگیری ساختمان‌هایی است که زمین‌های آن موقوفه است که در صورت احیا و به روز شدن اجازه بهای این موقوفات درآمد‌های مدارس علمیه کاشان را تأمین وحوزه را خودکفا خواهد کرد.

مدیر حوره علمیه کاشان یادآور شد: بسیاری از مغازه‌های بازار کاشان با سرقفلی‌های چند صد میلیونی، اجاره بهای سالانه آن‌ها رقم ناچیزی حدود ۳ میلیون ریال است که این رقم با مبلغ واقعی وقف تطبیق ندارد و نیاز به روز رسانی اجاره بها است.

به گفته وی، در صورت به روز رسانی اجاره بهای موقوفات مدارس علمیه کاشان نه تنها درآمد‌های حوزه مازاد خواهد بود بلکه فراتر از آن چیزی خواهد بود که نیاز امروز حوزه است و خواهیم توانست گسترش و توسعه حوزه‌ها و مطالب درسی حوزه را  تأمین و نیازی به هیچ بودجه دیگری نباشد.

حجت الاسلام فرجی بر لزوم ساماندهی موقوفات قدیمی تأکید کرد و اظهار داشت: موقوفات قدیمی با نیت‌های مختلفی از سوی واقفین خیراندیش همچون آب دهی به عزادارن امام حسین (ع)، زائران باعبدالله، هزینه‌های اولیه هیئات مذهبی، کمک به فقرای محل، کمک به سادات نیازمند محل و حتی نوشتن کتاب وقف شده است.

وی افزود: واقف خیراندیشی زمین چندین هکتاری برای کمک به هزینه نوشتن کتب دینی وقف کرده است که اگر امروز که نیاز به نوشتن کتاب و تألیفات جدید و نویسندگان حوزوی و نیازمندان محل باشد، درآمد‌های این زمین چندین هکتاری می‌تواند گره گشا باشد.

مدیر حوزه علمیه کاشان تأکید کرد: اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی از اهداف واقفین خیراندیش از وقف برای کمک به مساجد، حوزه‌های علمیه، حسینیه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند رویکرد مردم و جامعه را به سمت و سوی وقف بر اساس نیاز‌های روز جامعه سوق دهد.
 
حجت الاسلام فرجی با اشاره به اینکه موقوفات تنها برای مدارس علمیه نیست و برای هرکاری موقوفاتی ازسوی واقفین وقف شده است و تنوع وقف زیاد است، اظهار داشت: احیا موقوفات نیازمند سازماندهی است تا بسیاری از مشکلات جامعه از جمله فقر در جامعه ریشه کن شود.

وی بر نیاز سنجی وقف در جامعه براساس نیاز‌های روز جمعه تأکید کرد و افزود: واقفین خیر اندیش باید با آگاهی از نیاز‌های روز جامعه از جمله وقف خانه‌هایی برای اسکان موقف مزدوجین جوان، مکان‌هایی برای برگزاری ازدواج‌های ساده و کمک به جوانان در اوایل زندگی زناشویی و یا تهیه امکانات اولیه زندگی از محل درآمد‌های موقوفه از جمله تعاریف جدید برای وقف‌های جدید و روز جامعه امروز است.

به گفته وی، موقوفات جدید می‌تواند فرهنگ جدیدی را در حوزه موقوفات جدید ایجاد کند که همه افراد جامعه را پوشش دهد./۱۳۰۷/ت210/ب1
تعداد بازدید : 8
 
گزیده از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 5
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات