۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۶۱۲۲۴۵
امام جمعه موقت کاشان:

عقلانیت زمینه رشد و کمالات انسانی است

عقلانیت زمینه رشد و کمالات انسانی است
حجت الاسلام اسلامی تبار عقلانیت را زمینه رشد و کمالات انسانی دانست و گفت: عقلانیت زمینه عبودیت و رسیدن به بهشت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار شنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد آیت الله رضوی کاشانی برگزار شد در تفسیر سوره رعد، گفت: یکی از موضوعاتی که در قرآن به صورت مفصل به آن پرداخته شده است موضوع هدایت و ضلالت الهی است.

وی افزود: گوهر هدایت به دست خداوند است و هدایت شامل کسانی خواهد شد که شرایط و زمینه آن را داشته باشند و ضلالت الهی شامل کسانی خواهد شد که لیاقت گوهر هدایت را نداشته اند ضمن اینکه ضلالت الهی نیز به معنای گمراه کردن انسان‌ها نیست بلکه منظور این است که خداوند این افراد را به حال خود رها می کند.

به گفته وی، گوهر هدایت در اختیار کسی قرار می‌گیرد که لیاقت آن را داشته باشد و شرایط آن را برای خودش فراهم کند و این توفیق بزرگ الهی شامل هر کسی نمی‌شود.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: هدایت الهی در نخستین سوره قرآن آمده است و از خداوند متعال روزی ۱۰ مرتبه در نماز تقاضای هدایت الهی می‌کنیم، از این رو این هدایت  تنها به دست خداوند است.

امام جمعه موقت کاشان با اشاره به اینکه انسان و حیوان در هدایت تکوینی با یکدیگر شریک هستند، افزود: انسان با حیوان یک تفاوت اساسی دارد و خداوند در وجود انسان عقلانیت قرار داده است که این عقلانیت یک نوع گرامیداشت انسان است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: یکی از نمونه‌ها و نشانه‌هایی که انسان موجودی بسیار با ارزش است این است که خداوند انسان را مختار آفریده و به او عقل داده تا قدرت انتخاب داشته باشد.

وی عقلانیت را زمینه رشد و کمالات انسانی دانست و افزود: عقلانیت زمینه عبودیت و زمینه رسیدن به بهشت است و عقل چنان قوه‌ای در وجود انسان است که به وسیله آن بهشت را کسب می‌کند.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: به دلیل اینکه انسان موجود گرانبها و با ارزشی باشد خداوند او را از اجبار خارج کرده است و زمینه رشد و عقلانیت و تکامل را به او هديه داده است./۱۳۰۷/پ310/ب
 

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات