۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۷
کد خبر: ۶۱۲۲۸۱
دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار می‌کند؛

نخستین دوره آموزش تاریخ شفاهی افغانستان با عنوان دوره شهید موسوی گردیزی

نخستین دوره آموزش تاریخ شفاهی افغانستان با عنوان دوره شهید موسوی گردیزی
واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، نخستین دوره آموزش تاریخ شفاهی افغانستان را با یاد شهید موسوی گردیزی؛ مجاهد افغانستانی دفاع مقدس برگزار می‌کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، روایت خون شریکی ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها داستان تازه‌ای نیست؛ چه اینکه در گذشته‌ای نه چندان دور کسانی از خارج از مرز‌های سیاسی ایران از جمله افغانستان برای دفاع از سرزمینمان جانفشانی‌هایی کردند تا ثابت کنند این انقلاب اسلامی بیش از آنکه انقلابی ایرانی باشد انقلابی جهانی است که جغرافیا و مرز نمی‌شناسد.

ایرانی‌های بسیاری در جهاد اسلامی افغانستان در مقابل متجاوزان شوروی خود گواه دیگری شدند که این انقلاب از همان ابتدا جهانی بوده است و به این‌ها اضافه کنید تظاهرات چند روز پس از پیروزی انقلاب، اعدام صد‌ها نفر به جرم تبعیت از امام خمینی (ره)، مرثیه‌ها برای رحلت امام خمینی (ره) و ده‌ها مورد از اتفاقات و وقایعی که نیازمند شناخت آن‌ها هستیم.

برای شناخت این مشترکات و با هدف تربیت و حمایت از پژوهشگران این عرصه، واحد تاریخ شفاهی بین‌الملل دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، نخستین دوره آموزش تاریخ شفاهی افغانستان را برگزار می‌کند.

این دوره به نام «شهید دکتر سید علی‌شاه موسوی گردیزی» مزین شده، شهیدی که یکی از عناصر جهان وطن انقلاب اسلامی است که سراسر جبهه‌های این انقلاب را از جبهه جهاد افغانستان در برابر تهاجم شوروی تا دفاع مقدس ایران در برابر ارتش بعث عراق پیموده است و طعم شکنجه‌گاه گوانتانامو آمریکایی‌ها را نیز چشیده است تا سرانجام شهادتش به دست عوامل انتحاری داعش او را به نمادی از شهدای جهان وطن انقلاب اسلامی تبدیل کند.

بنابر این گزارش، این دوره در دو بخش کارگاه عمومی و تخصصی تابستان جاری برگزار می‌شود؛ کارگاه عمومی این دوره روز‌های ۳ و ۴ مرداد ماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شوند و علاقمندان به موضوع تاریخ شفاهی با موضوع کشور افغانستان می‌توانند با تکمیل فرم ثبت نام به آدرس ganj.info/afghanistan در این دوره شرکت نمایند.

دبیر این دوره آقای محمد سرور رجایی، پژوهشگر و شاعر و نویسنده افغانستانی است و اساتیدی، چون محمد‌سرور مولایی، محقق و نویسنده نامی کشور افغانستان؛ دکتر مجتبی نوروزی، معاون سابق رایزنی فرهنگی ایران در افغانستان؛ ناصر جهانشاهی، رایزن فرهنگی سابق ایران در افغانستان؛ دکتر علی واحدی، فعال فرهنگی افغانستانی و آقای محمد جمعه امینی، محقق و نویسنده افغانستانی در این دوره حضور دارند.

مهلت ثبت نام تا تاریخ ۳۰ تیرماه است و با توجه به محدودیت‌های زمانی و ظرفیت کارگاه، ثبت نام تنها در مهلت مقرر امکان پذیر است و هزینه ثبت نام ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

علاقمندان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر با شماره تلفن: ۴۲۷۹۵۰۰۰-داخلی ۳۱۷ و یا آدرس دبیرخانه: تهران-میدان انقلاب-خیابان ۱۶ آذر-روبروی خیابان پورسینا-حسینیه هنر مکاتبه داشته باشند. /۹۹۹/د101/س
ارسال نظرات