۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۱۲۳۲۳

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۶ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۶ تیر | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
سخنگوی صنعت برق از رایگان شدن تعرفه برق مشترکانی که کمتر از الگوی مصرف، برق مصرف کنند خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۶ تیر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:
 
افزایش ۱۰۰۰ واحدی شاخص بورس تهران
 
براساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۱۶ تیر با افزایش ۱۰۰۱ واحد به رقم ۲۴۶ هزار و ۴۴۷ واحد رسید.

امروز همزمان با اعلام اقدامات عملی ایران در گام دوم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بازار سرمایه ایران اقبال خوشی نشان داد. ارزش روز بازار امروز به بیش از ۹۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

معامله‌گران در بورس اوراق بهادار تهران ا مرزو بیش از ۲.۶ میلیارد ورقه بهادار، سهام و حق تقدم در قالب ۲۵۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۲۲۶ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۲۸۱ واحد رشد کرده و به رقم ۶۹ هزار و ۱۹۳ واحد رسید. شاخص قیمت با معیار هم‌وزن با رشد ۳۷۲ واحد به رقم ۴۰ هزار و ۹۱۲ واحد رسید. شاخص آزاد شناور با افزایش ۱۱۵۲ واحد به رقم ۲۷۶ هزار و ۶۹۵ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس ۸۳۷ واحد رشد کرده و به رقم ۱۸۲ هزار و ۳۶۸ واحد رسید. شاخص بازار دوم بورس با رشد ۱۵۴۸ واحد به رقم ۴۸۶ هزار و ۷۰۸ واحد رسید.

امروز نماد‌های شپنا، شبندر، شتران، پارسان، پارس در تقویت شاخص بورس بیشترین اثر را داشتند و نماد‌های شخارک، خساپا، بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به بانک تجارت با قیمت هر سهم ۴۱۰ ریال، سایپا، پارس خودرو، ایران خودرو، لیزینگ رایان سایپا، فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی شازند و سرمایه‌گذاری صدر تامین بوده‌اند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل هشت واحد رشد کرده و به رقم ۳۲۰۱ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱۷۹ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۱.۱ میلیارد برگه بهادار، سهام و حق تقدم در قالب ۱۸۳ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۹۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نماد‌های پربیننده مربوط به سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، کشت و صنعت شریف‌آباد، بانک دی، صنایع کاغذ پارس، ریل‌پرداز سیر، صنایع کاغذ پارس و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و توسعه و عمران استان کرمان بوده‌اند.

امروز نماد‌های شراز، پالایش نفت شیراز، شپاس، نفت پاسارگاد، حخزر، کشتیرانی دریای خزر، دی، بانک دی، وهور، مدیریت انرژی امید تابان هور بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

همچنین نماد‌های کگهر، سنگ آهن گهرزمین، میدکو، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

در جریان معاملات امروز با پیام ناظر بازار نماد معاملاتی خاهنح مربوط به حق تقدم شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران متوقف شد. نماد ساربیل یک، سیما آرتا اردبیل نیز با پیام ناظر متوقف شد.

نماد قزوین کارخانجات قند قزوین، تکشا، مربوط به گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، خاهن آهنگری تراکتورسازی ایران، نماد فمراد، آلومراد، نماد ردکوح مربوط به حق تقدم شرکت بازرسی فنی و خردگی تکین کو متوقف شدند.

همچنین نماد بشهاب مربوط به شرکت لامپ پارس شهاب بازگشایی شد. نماد کرازی، تولید شیشه دارویی رازی، نماد شفارس، صنایع شیمایی فارس، نماد لخزر صنعتی پارس خزر، نماد ولیز، لیزینگ ایرانیان نیز بازگشایی شدند.

همچنین نماد کساوه، مربوط به کاشی و سرامیک سینا بازگشایی شد، نماد سخوز ۱ مربوط به سیمان خوزستان متوقف شد. نماد سیمرغ۱ به علت تغییرات بیش از ۲۰ درصد قیمت مشمول وقفه معاملات شد. نماد معاملاتی ثامان مربوط به شرکت سامان‌گستر اصفهان بازگشایی شد.

نماد سکرما، سیمان کرمان، سفانو سیمان فارس نو، نماد سفار سیمان فارس، نماد ساراب سیمان داراب نیز با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف بازگشایی شدند.

همچنین نماد سهرمز سیمان هرمزگان، نماد بموتو، مربوط به موتوژن، نماد سصوفی سیمان صوفیان و حق تقدم آن بازگشایی شدند. نماد کپشیر ۱ مربوط به شرکت پشم شیشه ایران با پیام ناظر بازگشایی شد؛ همچنین با پیام ناظر تعلیق نماد معاملاتی مبین یک تا ۲۹ تیرماه سال جاری تعلیق شد.
______________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش قیمت نسبت به روز کاری قبل، به قیمت ۴ میلیون و ۵۷۷ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۵۴۹ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۹۹ دلار معامله می‌شود.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم، ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان است.
______________________________

ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای تامین مالی تولید
 
در راستای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و با توجه به نامگذاری امسال به نام «رونق تولید» از سوی مقام معظم رهبری‌‏-مدظله‌العالی‏ و پیرو ابلاغ دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سه سال گذشته و اتخاذ رویکرد مساعدت مقرراتی، زمینه مناسب‌تری به منظور تأمین مالی واحد‌های یاد شده فراهم شد.

براساس اطلاعات دریافتی از سامانه ثبت‌نام واحد‌های تولیدی، آمار عملکرد اجرای این طرح طی سال ١٣٩٧، حاکی از تامین مالی تعداد ٢٣.٣٢٨ بنگاه کوچک و متوسط با تخصیص مبلغی معادل ١٨٩.٢٦٢ میلیارد ریال توسط شبکه بانکی است که به بنگاه‌های اقتصادی اختصاص داشته است. عملکرد مزبور نشان از همراهی و اهتمام نظام بانکی در اجرای تاکیدات معظم‌له و سیاست‌های دولت برای حمایت هرچه بیشتر از واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط دارد تا به این ترتیب امکان هدایت بهینه و صحیح منابع مالی موجود در راستای بهبود وضعیت اشتغال و رشد اقتصادی در کشور فراهم شود.

در سال جاری نیز با توجه به شرایط ویژه اقتصادی و اعمال تحریم‌های ظالمانه بر علیه کشور، بانک مرکزی جهت هموارسازی مسیر تولید ملی و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی در راستای تحقق شعار رونق تولید، هدایت نقدینگی جامعه به سمت بخش‌های مولد و تامین مالی تولیدکنندگان داخلی، دستیابی به نسبت حداقل ٦٥ درصد از کل تسهیلات پرداختی برای تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی را هدف‌گذاری کرده است.

بر همین اساس شایسته است بانک‌های عامل با توجه به حساسیت شرایط اقتصادی، بیشتر از گذشته و با احساس مسئولیت افزون‌تر، موضوع تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط را مورد توجه جدی خود قراردهند و علیرغم محدودیت منابع و مشکلات و تنگنا‌های اعتباری موجود، نسبت به اولویت بندی تسهیلات به گونه‌ای اقدام نمایند که امکان دستیابی به اهداف تعیین شده در سال رونق تولید میسر شود.

باتوجه به موارد اشاره شده «دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال ١٣٩٨» ابلاغ می‌شود. در دستورالعمل جدید سعی بر آن بوده که با بهره‌گیری از نتایج طرح مذکور در سه سال گذشته، نظر داشت شرایط و اقتضائات فعلی نظام بانکی کشور و به منظور استفاده بهینه از منابع محدود نظام بانکی، نواقص اجرایی طرح رونق تولید در سال‌های گذشته با اخذ نظر از شبکه بانکی کشور اصلاح شود.

بر اساس ماده ۵ دستورالعمل اصلاحی، بانک‌ها و موسسات اعتباری موظفند با تسهیلات یا موارد امهال مصوب در کارگروه تسهیل، حداکثر ظرف مدت یک ماه موافقت کنند یا دلایل مخالفت خود را همراه با مستندات مربوط به هیات خبرگان موضوع ماده (٦٢) قانون الحاق موادی به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ارجاع کنند.
______________________________
 
قیمت نفت در جا زد
 
با برگزاری نشست اوپک در هفته گذشته وافزایش قیمت نفت به دنبال تمدید توافق کاهش تولید برای ۹ ماه دیگر، بیشتر افراد انتظار داشتند روند رشد قیمت‌ها ادامه‌دار باشد، اما در عمل قیمت نفت در پایان هفته به قیمت‌های اول هفته نزدیک شد و نفت در بازار‌های جهانی در جا زد.

قیمت نفت در هفته گذشته تقریباً بدون تغییر باقی ماند و تنها با چند سنت اختلاف به کار خود پایان داد. نفت برنت که هفته گذشته را با قیمت ۶۴ دلار و ۷۴ سنت برنت آغاز کرده بود در پایان معاملات روی عدد ۶۴ دلار و ۲۳ سنت بسته شد. نفت شاخص آمریکا هم تغییر چندانی را تجربه نکرد و با حدود یک دلار کاهش از ۵۸ دلار و ۴۷ سنت در آغاز هفته به ۵۷ دلار و ۵۱ سنت رسید.

تثبیت قیمت نفت در هفته گذشته در حالی اتفاق افتاد که در این هفته خبر‌های نفتی زیادی شنیده شد. از برگزاری نشست صد و هفتاد و ششم اوپک گرفته تا توقیف نفتکش ایرنی در آب‌‎های اسپانیا توسط انگلستان همگی این قابلیت را داشتند تا قیمت‌ها را در بازار تقویت کنند.

اما در عمل قیمت نفت ترجیح داد تا در میانه کانال ۶۰ دلاری خودش را تثبیت کند.

مهمترین دلیلی که به قیمت‌‎ها اجازه افزایش نداد، آمار‌های تولید نفت آمریکا بود. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور اکنون حدود یک میلیون بشکه بیشتر از پارسال است و به نظر می‌رسد استقلال آمریکا در تأمین انرژی، در دسترس است، اما سودآوری چندانی در بر نداشته است.

شاید گمان شود که اکنون بهترین دوران برای تولیدکنندگان نفت و شرکت‌های خدمات نفتی در آمریکاست، اما بسیاری از این شرکت‌ها بدترین دوران خود را تجربه می‌کنند و صنعت نفت آمریکا به چالش افتاده است.

به نظر می‌رسد تقابل عوامل مثبت و منفی در بازار نفت به یک موازنه رسیده و در کوتاه مدت تغییر چند دلاری قیمت‌ها دور از انتظار خواهد بود.
______________________________
 
صادرات سیب‌زمینی مشمول پرداخت عوارض صادراتی شد
 
ستاد تنظیم بازار با هدف کنترل قیمت سیب‌زمینی در بازار خواستار وضع عوارض صادراتی بر این محصول کشاورزی شد.
 
اعضای این ستاد در نشست اخیر خود تاکید کردند با عنایت به گزارش‌های ارائه شده به جلسه در خصوص افزایش غیرمتعارف قیمت محصول سیب‌زمینی و برنامه تولید و آسیب‌های بروز کرده در استان‌های سیل زده مقرر شد، صادرات سیب‌زمینی سریعاً مشمول پرداخت عوارض صادراتی شود.

همچنین در این نشست مقرر شد اقدامات لازم برای پیشگیری از دموراژ و رسوب کالا در گمرک در دستور کار قرار گرفته و شرایط برای تسریع در تخلیه و حمل کالا‌ها فراهم شود.

بر این اساس مقرر شد دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مسئول ثبت سفارش نسبت به مدیریت تقسیم ورودی کالا‌های مختلف به بنادر کشور با اولویت بندر چابهار، اقدام کنند. همچنین سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک نیز حداکثر تلاش خود را برای ایجاد زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های مناسب برای ورود کالا و تخلیه و بارگیری در بندر چابهار و ایجاد انگیزه‌های اقتصادی مناسب برای بخش خصوصی در این بندر به کار گیرند.

هزینه‌های انبارداری در گمرک تصاعدی شد

در این نشست با تاکید بر تصمیمات پیشین این ستاد مقرر شد هزینه انبارداری برای صاحبان محموله‌های کالا‌های اساسی که با منع قانونی برای ترخیص مواجه نیستند، تصاعدی محاسبه شود.

در این قالب روند تصاعدی افزایش هزینه‌ها، بعد از روز ۳۰ سی‌ام محاسبه خواهد شد. این موضوع بر محموله‌هایی که مراحل ترخیص آن‌ها در دستگاه‌های اجرایی مختلف طی نشده و خارج از کنترل صاحب کالا بوده است، دلالت ندارد.

تأمین دام زنده برای عید قربان

در این نشست همچنین با توجه به نزدیکی ایام عید قربان و افزایش مصرف دام زنده و نیاز به پیش‌بینی راهکار‌های مناسب برای اجتناب از افزایش نامتعارف قیمت دام زنده در این ایام مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی نسبت به تأمین نیاز ایام مذکور اقدام و برای انجام هماهنگی‌های لازم، جلسه‌ای با حضور سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، وزارت جهاد کشاورزی، تشکل‌های مربوطه، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان میادین میوه و تره‌بار، شرکت پشتیبانی امور دام با مسئولیت دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار تشکیل و ضمن انجام اقدام لازم گزارش آن به جلسه بعدی کارگروه تنظیم بازار ارائه شود.

بررسی آخرین وضعیت صنعت لوازم خانگی

ستاد تنظیم بازار همچنین پس از بررسی گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از وضعیت بازار لوازم خانگی پرمصرف و لزوم برنامه‌ریزی تنظیم بازار سالانه این محصولات، مقرر کرد معاونت امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری دبیرخانه تنظیم بازار، برنامه خود و آخرین وضعیت تولید، توزیع، تأمین مواد اولیه و قیمت انواع لوازم خانگی کوچک و بزرگ را در قالب گزارشی تهیه کند تا برای تصمیم‌گیری به جلسات آتی ستاد تنظیم بازار ارائه شود.
______________________________
 
قیمت مرغ به ۱۴ هزار تومان رسید
 
عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۴۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ زنده به سطح حدود ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۹ هزار و ۸۰۰ و مرغ گرم برای مصرف کننده به ۱۴ هزار تومان برسد.

حجت ازدیاد تقاضا و کشش بازار در فصل تابستان، کاهش وزن گیری جوجه‌ها در واحد‌های مرغداری ناشی از گرمای هوا و نوسان شدید قیمت ریز مغذی‌ها و اقلام دارویی مورد نیاز صنعت طیور را عامل اصلی افزایش نرخ مرغ در روز‌های اخیر اعلام کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: افزایش تلفات و تاخیر در وزن گیری مرغ‌های تولیدی موجب شد میزان عرضه و تقاضا در فصل تابستان به حالت خطی در آید که با این وجود، تولیدکنندگان مرغ تولیدی خود را براساس هزینه تمام شده در بازار عرضه می‌کنند.

وی با انتقاد از تاخیر در ابلاغ قیمت مصوب مرغ منجمد گفت: اگرچه پشتیبانی امور دام طی ارسال نامه‌ای به استان‌ها خبر از آغاز خرید مرغ منجمد از تولیدکنندگان را داده، اما قیمت مرغ منجمد در نامه قید نشده است.

حجت با بیان اینکه احتمال اعلام نرخ مصوب مرغ منجمد ظرف چند روز آینده وجود دارد، اظهار کرد: این در حالی است که بررسی‌های کارشناسی‌های ستاد تنظیم بازار برای اعلام نرخ مصوب مرغ زنده و گرم همچنان ادامه دارد.

این مقام مسئول در واکنش افراد به گرانی قیمت مرغ طی روز‌های اخیر در بازار گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، باید اطلاع رسانی دقیقی در این خصوص صورت گیرد چرا که مرغداران طی ماه‌های اخیر با زیان مرغ تولیدی خود را در بازار عرضه کردند و به عبارت دیگر پروتئین مرغ در ماه‌های اخیر کمترین رشد را در مقایسه با دیگر محصولات پروتئینی داشته است.

وی با بیان اینکه موجودی نهاده دامی در بنادر مطلوب است، افزود: این در حالی است که وضعیت حمل و نقل کماکان بحرانی است و دستگاه‌های ذی ربط هیچ گونه نظارتی بر قیمت‌های حمل و نقل ندارند.

حجت ادامه داد: با توجه به فراوانی نهاده‌های دامی در بنادر انتظار می‌رود که ظرف مدت حداکثر ۱۰ روز پس از واریز پول، ذرت و کنجاله سویا خریداری شده در اختیار مرغداران قرار گیرد تا جابه جایی نهاده از مراکز غیر استاندارد منجر به افزایش تلفات نشود.

به گفته مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی، با توجه به تاخیر در توزیع نهاده‌های دامی، مرغداران مجبورند مرغ تولیدی خود را قبل از رسیدن به وزن مناسب در بازار عرضه کنند، به همین دلیل از دستگاه‌های نظارتی تقاضا داریم که بر پروسه توزیع نهاده‌های دامی نظارت کافی را داشته باشند.

وی در پایان با بیان اینکه قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد همچنان با نرخ مصوب خود فاصله دارد، تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و ۶۰۰ تا یک هزار و ۷۰۰ تومان و کنجاله سویا ۳ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود که با نرخ مصوب خود ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان فاصله دارد.
______________________________

دریافت برق رایگان با رعایت الگوی مصرف

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق از رایگان شدن تعرفه برق مشترکانی که کمتر از الگوی مصرف، برق مصرف کنند خبر داد

رجبی مشهدی  با اشاره به اینکه وزارت نیرو مشوق‌های متنوعی در بخش خانگی برای کاهش مصرف درنظر گرفته است افزود: مشترکان پرمصرفی که امسال میزان مصرف خود را به کمتر از الگوی مصرف کاهش دهند، می‌توانند به حدی از وزارت نیرو بستانکار شوند که تعرفه برق آن‌ها رایگان شود.

وی گفت: اگر مشترکی کم مصرف کند وزارت نیرو به صورت خودکار میزان برق کمتر مصرف شده را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته آن مشترک محاسبه خواهد کرد و آن را در تعرفه برق ضرب و عدد به دست آمده را برای دوره‌های بعدی صدور قبض مشترک منظور می‌کند؛ بنابراین مشترکان پرمصرف اگر زیر الگوی مصرف برق مصرف کنند، می‌توانند رقم بستانکاری خود را به حدی برسانند که تعرفه برق آن‌ها رایگان شود.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به تعیین افزایش تعرفه شانزده درصدی برای مشترکان پرمصرف گفت: این عدد قابل ملاحظه‌ای برای صنعت برق نیست، اما می‌تواند مشترکان را به کاهش مصرف برق ترغیب کند.

وی بیشترین مصرف برق کشور را در تابستان امسال ۵۶ هزار مگاوات دانست و افزود: طبق پیش بینی هواشناسی مردادماه امسال ۱ تا ۱ و نیم درجه نسبت به درجه نرمال گرمتر خواهد شد که با توجه به این پیش بینی مصرف برق کشور به ۵۸ هزار مگاوات خواهد رسید.

وی ادامه داد: الگوی مصرف در مناطق عادی در تابستان ۳۰۰ کیلو وات ساعت و در مناطق گرمسیری ۳ هزار کیلووات ساعت است که با رعایت نکات بسیار ساده می‌توان این الگوی مصرف را حفظ کرد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات