۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۶۱۲۳۴۹

انگلیس از اطلاعات خیریه‌ها برای اخراج پناه‌جویان بی خانمان استفاده می‌کند

انگلیس از اطلاعات خیریه‌ها برای اخراج پناه‌جویان بی خانمان استفاده می‌کند
انگلیس برنامه‌ای محرمانه طراحی کرده است که طی آن اطلاعات شخصی مهاجران غیرقانونی کارتن‌خواب در این کشور را از طریق خیریه‌ها جمع‌آوری کرده و اخراج آن‌ها را تسهیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت کشور بریتانیا برنامه‌ای محرمانه طراحی کرده است که طی آن با استفاده از اطلاعات شخصی افراد بی‌خانمان که در مؤسسات خیریه ثبت شده است، می‌تواند مهاجرین غیرقانونی را شناسایی و از کشور خارج کند.

روزنامه «گاردین» روز چهارشنبه نوشت، شمار بالایی از ایمیل‌های ارسال شده به این وزارت‌خانه از دسامبر ۲۰۱۸ تا می ۲۰۱۹، نشان می‌دهد تلاش این نهاد برای دست‌یابی  به اطلاعات حساس شخصی بی‌خانمان‌ها بدون رضایتشان، قوانین حریم شخصی اروپا را نقض کرده است.

 دیدگاه خیریه‌ها و کمپین‌ها نسبت به این برنامه که هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، حاکی از موضع خصمانه وزارت کشور بریتانیا در قبال کارتن‌خواب‌های مهاجر است.

گفته می‌شود پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا، کارتن‌خواب‌های دارای ملیت کشورهای عضو این اتحادیه نیز هدف این برنامه قرار می‌گیرند.

۱۸ ماه پیش نیز برنامه‌ای برای اخراج کارتن‌خواب‌های دارای ملیت کشورهای عضو اتحادیه اروپا طراحی شده بود که از سوی یک دادگاه عالی غیرقانونی و تبعیض‌آمیز عنوان شد.

سخنگوی «مرکز حقوقی منافع عمومی» که شکایت از طرح پیشین را مطرح کرده بود، در این باره گفت:‌ «اکنون کاملاً روشن است که وزارت کشور، شهرداری لندن، شوراهای محلی و برخی خیریه‌های بی‌خانمان‌ها تلاش می‌کنند این سیاست تبعیض‌آمیز را در لفافه‌ای جدید، احیاء کند».

وی افزود: «سرویس حمایت از کارتن‌خواب‌ها، برخلاف اسمش هیچ حمایتی از مهاجران بی‌خانمان که ساکن بریتانیا هستند نکرده و محیطی متخاصم به معنای واقعی کلمه ایجاد کرده است».

در یکی از ایمیل‌های افشا شده وزارت کشور به مقامات شهرداری لندن در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۱۹، آمده است: «بررسی وضعیت مهاجرتی کارتن‌خواب‌ها ظرف ۲۴ ساعت پس از ارجاع، تکمیل شد».

بسیاری از این ایمیل‌ها حاکی از عدم همکاری خیریه‌ها با این طرح ضدمهاجرتی است.

سخنگوی وزارت کشور انگلیس در دفاع از رویکرد خود گفت: «سرویس حمایت از کارتن‌خواب‌ها به منظور حل مشکلات مهاجرتی کارتن‌خواب‌های دارای ملیت غیرانگلیسی راه‌اندازی شده است که یا وضعیتی قانونی برای آن‌ها به‌وجود آورده یا اسناد و مدارک برای آن‌ها فراهم کند. این کار به این افراد کمک می‌کند مورد حمایت قرار گرفته یا جهت خروج از بریتانیا و انتقال به جای مناسب مورد یاری قرار گیرند».

آخرین آمار کارتن‌خواب‌ها نشان می‌دهد، ۸۸۵۵ کارتن‌خواب بین سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ در لندن زندگی می‌کردند که نسبت به یک سال پیش از آن از آن ۱۸ درصد افزایش داشته است.

شوراهای محلی انگلیس متهم هستند که به‌طور عامدانه با تغییر در روش گردآوری آمار و ارقام در سال ۲۰۱۸، ابعاد بحران کارتن‌خواب‌ها را مخفی می‌کنند.

آمار رسمی دولتی در سال ۲۰۱۸، کاهش ۲ درصدی کارتن‌خوابی را در انگلیس را گزارش دادند. این کاهش، در پی ۷ سال پیاپی افزایش شمار کارتن‌خواب‌ها و افراد بی‌خانمان رخ داده است.

منتقدان می‌گویند آمار به این دلیل کاهش داشته است که چندین شورای محلی روش محاسبه خود را به نحوی تغییر داده‌اند که واقعیت خیابان‌های انگلیس را منعکس نمی‌کند.

به گفته «استفانی کرایان» عضو کابینه شوراها، سال  گذشته میلادی، در مکان‌هایی مانند «ساوت‌وارک» در خوش‌بینانه‌ترین حالت، شمار خانواده‌های بی‌خانمان ساکن در پناهگاه‌های اسکان موقت از ۲۳۰۰ به ۲۵۰۰ افزایش یافته است./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات