۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۶۱۲۳۹۳
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

بشارت و انذار از ویژگی های آیات قرآن است

بشارت و انذار از ویژگی های آیات قرآن است
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه قرآن هم بشارت و هم انذار دارد، گفت: خداوند در قرآن باید‌ها و نباید‌ها را گفته و حلال و حرام رامشخص کرده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیات ۵۴ تا 56 سوره کهف، گفت: خداوند در این آیات می‌فرماید، هر آنچه که مورد نیاز بشر در دنیا بوده است در قرآن آورده ایم.

وی افزود: خداوند در این آیه می‌فرماید، ‹‹وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فی‏ هذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ وَ کانَ الْإِنْسانُ أَکْثَرَ شَیْ‏ءٍ جَدَلا ً›› همه مطالب و شبهات را برای انسان گفته ایم و تا جایی که امکان داشته مطالب را شکافته تا برای همه قابل فهم و درک باشد.

حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه قرآن هم بشارت دارد و هم انذار دارد، گفت: قرآن هم بشارت داده است و هم ترسانیده است، برخی با بشارت اما برخی دیگر با ترسانیدن در مسیر هدایت قرار می‌گیرند و از طرفی دیگر خداوند در قرآن امر و نهی کرده است و باید‌ها و هم نباید‌ها را گفته است و حلال وحرام رامشخص کرده است.

وی افزود: ضرب المثل، داستان، استدلال‌های عقلی و منطقی، سخنان عاطفی و حتی بیان سرگذشت امت‌های قبلی در قرآن آمده است و خداوند هر آنچه را که برای هدایت و قرار گرفتن در مسیر هدایت نياز بوده را در قرآن آورده است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: این آیه چندین آیه مشابه دیگر در سوره مبارکه اسراء و سوره مبارکه روم در قرآن دارد و هیچکس نمی‌تواند ادعا کند سؤال و شبهه‌ای داشته اما در قرآن به آن پاسخ داده نشده است.

حجت الاسلام شاه فضل افزود: خداوند در آیه ۵۶ سوره کهف می‌فرماید، ‹‹وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلینَ إِلاَّ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ وَ یُجادِلُ الَّذینَ کَفَرُوا بِالْباطِلِ›› هر پیامبری را فرستادیم تا به مردم بشارت و هشدار بدهد کفار در برابر سخنان پیامبران مقاومت کردند چرا که، ‹‹لِیُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ›› می‌خواستند حق را نابود کنند.

وی ابراز داشت: برخی حق و باطل را با یکدیگر قاطی می‌کنند تا با درهم آمیختن حق و باطل حق پنهان شود و یکی از شگرد‌های کفار همین بود ‹‹لِیُدْحِضُوا بِهِ الْحَقَّ›› حق را پنهان مي كردند، ‹‹وَ اتَّخَذُوا آیاتی‏ وَ ما أُنْذِرُوا هُزُواً›› و یکی از شگرد‌های دیگر کفار به تمسخر گرفتن آیات و روایات بود.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ادامه داد: امروز نیز برخی شعائر دینی حجاب و عفاف و روزه و نماز و پرداخت خمس  را با اين هدف به تمسخر می‌گیرند که مومنین را از راه حق منحرف کنند، اما قرآن هشدار می‌دهد که مسخره کردن این افراد سبب نشود در مسیرحق متزلزل شوید.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: این آیه هشدار داده مسخره کردن مومنین از سوی کفار یک امر سابقه دار و طولانی است و ارتباطی به امسال و چند سال قبل و یکصد سال اخیر ندارد و در دوره همه پیامبران مومنین و پیامبران الهی را استهزاء و مسخره می‌کردند./۱۳۰۷/پ203/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات